-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Freelander: Klar for nye utfordringer
Land Rover Freelander har gått gjennom en solid ansiktsløfting og er i disse dager klar som 2004-modell. Den er blitt mer lik storebror Range Rover og byr på kjøreglede og god fremkommelighet.
Interiøret er kraftig rustet opp og modernisert på nye Freelander. Du sitter høyt i gode seter med sold sidestøtte. Modellen vi kjørte var av utstyrsnivå SE med seter i skinn/alcantra som sørget for god friksjon mellom kropp og sete. Vi savnet høydejustering av setet, for selv for en sjåfør på 1,75m var klaringen mellom hode og tak minimal og avstanden ned til gearspak og håndbrekk uvanlig lang. Med solskjermen nede blir oversikten fremover minimal.
Sikkert opp og ned
Knapper for bakre vindusvisker og –spyler er plassert midt på dashbordet, noe som med hell kunne vært flyttet til en hendel på rattet. Kupeen er relativt smal sammenlignet med en del av konkurrentene, noe som spesielt kommer til uttrykk dersom man plasserer tre voksne i baksetet. Barn trives imidlertid godt i baksetet med god oversikt og rikelig med benplass.
Kjøreegenskapene er først og fremst forbedret for kjøring på vanlig vei, men vi gjorde også noen forsøk i terreng hvor vi lett tok oss opp bratte skrenter. I bratte nedoverbakker fungerer HDC (Hill Descent Control) utmerket og tar deg trygt ned i 1. gear eller revers uten at du rører verken gass eller brems. Det virker lovende med hensyn til kjøring til hytta på vinterfjellet.
Harmonisk
Vi kjørte modellen med 2-liters dieselmotor (112hk) og automatgear. Den er ingen rakett i starten, men ved landeveiskjøring i 80 km/t jobber motor og gearkasse i god harmoni og sikrer lavt støynivå og tilstrekkelig med krefter til at du holder følge med trafikken. For raskere forbikjøringer eller motorbrems ned bakker kan du med fordel overstyre automatkassen med manuelle skift.
Land Rover har intensjon om å øke salget betydelig fra dagens nivå på 400 biler pr år med nye Freelander. Konkurransen er tøff i dette segmentet hvor Toyota RAV4 har inntatt en dominerende rolle. Men med innstegpris på kr 299.900 for en velutstyrt businessutgave bør det være liv laga for nye Freelander.