-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Fuel Cell Marathon
Mandag den 3. mai starter et enestående forsøk fra Hammerfest. Med det store tyske bilbladet AutoBild i førersetet, og med BIL som co-driver skal en hydrogendrevet brenselcellebil tilbakelegge 10.000 kilometer fra Europas nordligste by til Europas vestligste punkt: Cabo da Roca i Portugal.
Bilen som skal brukes er GMs HydroGen3, den er bygget på Opel Zafira basis og rekordforsøket: aldri har en så lang tur vært tilbakelagt av en hydrogendrevet bil. AutoBild skal bruke sine egne sjåfører på den lange turen, men i de (få) landene de ikke har egne, lokale utgivelser har de valgt andre samarbeidspartnere. Som norsk representant blir selvfølgelig BIL med, og det strekket vi skal kjøre er for sikkerhets skyld Torino – Marseille, langt ute i juni.
Men lenge før det skal mange få anledning til å studere bilen og teknologien på nært hold. Det blir et langt stopp i Oslo der fagpressen skal få prøve bilen, der spesialister fra GM skal holde foredrag og der alle som en interessert skal kunne besøke GMs rullende utstilling, montert i en stor semitrailer som følger med på turneen.
Både i BIL nr. 5 og i nummer 6 skal du få stoff om både turen og drivstoffet og teknologien. I nummer 5 skal vi blant annet presentere et norsk prosjekt som gjør at du kanskje skal kunne kjøre din egen HydroGen3 på lange strekninger mellom Oslo og Stavanger allerede neste år. Og på denne siden vil du få dag-til-dag oppfølgning om hele forsøket.
For selv om de 20-talls bilene GM til nå har bygget allerede er testet til sammen 150.000 kilometer, er utfallet av dette forsøket langt fra sikkert. Temperaturforskjeller på 40 grader C, risiko for snøstorm i nord, og tropiske regnskyld langs Rivieraen forteller litt om utfordringene, og den enorme forskjellen i kjøreforhold, lange strekk med bare grus, svingete Alpeveier, tyske motorveier, disse forsøksbilene skal jommen få kjørt seg.
Men sannsynligvis vil det gå bra og dermed har BIL vært med på å åpne en dør inn i fremtiden. For ingen er vel i tvil om at 10.000 km med to personer ombord, uten å bruke en dråpe fossilt brennstoff og uten å etterlate andre eksosrester enn rent vann er fremtid.
Du vil finne jevnlige oppdateringer på disse sidene på BilNorge. I tillegg kan du logge deg inn på prosjektets internasjonale side.