Renault Megane CC
Renault Megane CC
Renault Megane CC
Renault Megane CC
Renault Megane CC
Renault Megane CC
Renault Megane CC
Renault Megane CC
Renault Megane CC
Renault Megane CC
Renault Megane CC
Renault Megane CC
Renault Megane CC
Renault Megane CC
Renault Megane CC
Renault Megane CC
Renault Megane CC
Renault Megane CC
Renault Megane CC
Renault Megane CC
Renault Megane CC

Renault Megane CC: Smart to-i-ett-bil

Det er alltid en opplevelse å kjøre åpen bil i solen med en mild sommerbris mot hodet, du får så mye mer luft, lys, lyder og lukter fra omgivelsene. Vi var også heldig med været da vi var ute og kjørte en av de få milde julikveldene mens solen skinte over Østlandet.

Publisert Sist oppdatert

Megane CC har en takkonstruksjon i glass som gir en slags Cab-følelse selv når du kjører lukket. Å tilbringe tid i baksetet på en vanlig cabriolet i lukket tilstand er ikke spesielt trivelig, for det er vanligvis en trang og mørk fornøyelse.

Velutstyrt
Vi hadde til disposisjon toppmodellen med 2 liters motor på 136hk, automatgear, skinn og navigasjon med fargeskjerm, noe som bringer prislappen opp i hele 420.000 kroner.Bakseteplassen i Megane CC er grei nok for barn opp til 12 år. Det går til nød også med 4 voksne som er gode venner forutsatt en fleksibel innstilling hos de to foran og at ingen er spesielt langbente.

Vi er ganske sikre på at kombinasjonen med 2-liters motor og automatgear ikke blir noen bestselger, til det er prisen for høy. Den heller over mot premium-segmentet hvor den møter konkurrenter som Audi A4, Saab 9-3 og Mercedes CLK.

La det ikke herske noen tvil, Megane er en kompaktklasse bil. Finishen er bra, det er fritt for knirkelyder bortsett i fra taket når det er oppe og du kjører på ujevn vei. Vi savner imidlertid litt fransk svung over det, interiøret er litt kjedelig selv om det er en del fikse detaljer.

Ubesluttsom kasse
Kombinasjonen motor/gearkasse er rett og slett ikke vellykket. Det virker som man har tatt en gammeldags 4-trinns kasse og tilført ny egenrådig adaptiv programvare og paret det med 136 lite arbeidsvillige hester. Gearkassen hang lenge på gearet, gearte ned så fort vi berørte bremsepedalen, men var treg ved kick-down og rett og slett vanskelig å kontrollere med høyre fot. Det finnes riktignok en manuell funksjon ved å vippe spaken a la tiptronic, men til normal kjøring bør det være mulig å ha kontroll ved bruk av en følsom høyrefot. Dette er milevis unna de moderne 5- og 6-trinns automatkassene man forventer å finne i en moderne bil til over 400.000,- som i tillegg lanseres som ny i 2004 .

Vi tror kombinasjonen med 1,6 liter motor på 115hk og manuell gearkasse og en pris under 300.000 ( selv med skinn) er mye mer interessant. Den finner du i en sammenligningstest mot Peugeot 307CC i Bil nummer 7/8. Denne kombinasjonen er på papiret nesten like rask som 2-literen med automat. Vi tror også kombinasjonen med 1,9cdi motoren på 120hk kan være et godt valg, men denne løsningen er ikke tilgjengelig i Norge. Det er mange som hevder at diesellyd ikke hører hjemme i en cab, men i forhold til det lydbildet 2-litersmotoren i Megane CC presterte er nesten alt en forbedring.

Helårsbil
Til deg som lurer på om de nye bilene med stål/glass tak har like gode kjøreegenskaper som vanlige biler, må vi klart si at det har de ganske enkelt ikke. Pga. manglende støtte i takkonstruksjonen vil man under spesielle forhold få vibrasjoner i karosseriet. Det var stort sett ikke noe problem med Megane CC, men ved ett tilfelle i slak sving med sidevind ( i moderat hastighet) opplevde vi kraftige vibrasjoner i hele bilen, faktisk så kraftig at vi stoppet for å sjekke om det var noe galt med hjulene.

Renault har lenge ligget helt i front når det gjelder passiv sikkerhet, og Megane CC er blant de desidert beste Cab’er på markedet med 5 stjerner i den siste kollisjonstester. Dessuten er bagasjerommet digert (490 liter) når du kjører lukket, men reduseres med 300 liter når taket kjøres ned.

Powered by Labrador CMS