Audi A3 Sportback
Audi A3 Sportback
Audi A3 Sportback
Audi A3 Sportback
Audi A3 Sportback
Audi A3 Sportback
Audi A3 Sportback
Audi A3 Sportback
Audi A3 Sportback
Audi A3 Sportback
Audi A3 Sportback
Audi A3 Sportback
Audi A3 Sportback
Audi A3 Sportback
Audi A3 Sportback
Audi A3 Sportback
Audi A3 Sportback
Audi A3 Sportback
Audi A3 Sportback
Audi A3 Sportback
Audi A3 Sportback
Audi A3 Sportback
Audi A3 Sportback
Audi A3 Sportback
Audi A3 Sportback
Audi A3 Sportback
Audi A3 Sportback
Audi A3 Sportback
Audi A3 Sportback
Audi A3 Sportback

Audi A3 SB: Fronter nye kundegrupper

Mens forrige generasjon A3 ble levert som kombikupé med 3 og 5 dører, har Audi valgt å lage to forskjellige biler av den nye. Audi A3 SportBack er en kompakt stasjonsvogn og siste tilskudd i Audi-familien.

Publisert Sist oppdatert

Den nye grillen, som vi første gang møtte på A6, sitter som støpt på den kompakte bilen og skiller den fra sin 3-dørs slektning. Der 3-dørsmodellen ender i en skrå bakluke, har A3 SportBack fått en ekstra rute mellom andre seterad og bakluka. Bilen er strukket med 83 millimeter, nok til å gi et bagasjerom på 370 liter, 20 liter mer enn i 3-dørsutgaven. Klarer du deg med forsetene kan volumet økes til 1120 liter . Vær imidlertid oppmerksom på at dersom du vil ha bilen med quattro, gir du slipp på 68 liter bagasjerom.

Bak rattet fant vi oss svært godt til rette i seter med gode reguleringsmuligheter og behagelig sidestøtte. Rattet kan justeres i alle retninger, og sjåfører med forskjellig lengde fant lett frem til god sittestilling. Viktige betjeningsorganer sitter greit plassert på og rundt rattet. Bak en sjåfør på 175cm er bakseteplassen upåklagelig, men bak en langbent sjåfør (195cm) blir komforten så som så.

Vi kjørte A3 SportBack med tre forskjellige motorer. 1,6-literen på 115hk, som sannsynligvis blir bestselger i Norge, virket slapp og kjedelig. Vi skal legge til at bilene vi kjørte kom direkte fra fabrikken og dermed ikke var innkjørt. 2,0 FSI med 150 hester og 200 Newtonmeter har mer å by på, men vår favorittmotor (før vi har prøvd 2,0 TFSI) er uten tvil 2,0 TDI med 140hk og 320 Newtonmeter i området mellom 1750 og 2500 omdreininger. Den har en drivlinje som er perfekt tilpasset bilens sportslige chassis.

Fra uke 45 og ut februar 2005 skal A3 SportBack selges i en businessutgave til 249.900 komplett med metallic lakk og vinterhjul. Denne modellen lanseres som en direkte konkurrent til BMW 116 business. Modellen leveres med en 1,6-liter på 102hk (uten FSI-teknologi), noe som høres svært puslete ut. Dessuten kan man kun velge mellom forskjellige farger, ønsker man tilleggsutstyr er startprisen 10.000 kroner høyere for en mindre utstyrt bil.

Harald A. Møller regner med å selge 700-800 A3 SportBack inneværende år. For 2005 er målet 1400 biler, og dermed regner de med at SportBack vil utgjøre 70% av det totale A3-salget.

En velutstyrt A3 SportBack kan bli et alternativ for kunder som i dag velger A4. Den blir en reell konkurrent til BMW 1-serie men er priset over de fleste andre naturlige konkurrenter. Det vil nok Audi-kundene finne seg i, for man får som kjent det man betaler for og den nye modellen vil utvilsomt høste beundrende blikk.

PS: Pass på å bestille din A3 SportBack med takrailing. Det koster et par tusenlapper, men frisker opp bilens utseende.

J

L

Kjøreegenskaper

Dristig front som blir elsket eller hatet

Design / praktiske løsninger

Ikke quattro på rimeligste modeller

Image

Slapp motor (1,6-liter)

Powered by Labrador CMS