Mercedes vintertest
Mercedes vintertest
Mercedes vintertest
Mercedes vintertest
Mercedes vintertest
Mercedes vintertest
Mercedes vintertest
Mercedes vintertest

Scoop: Ny S- og G-Klasse i Norge

Saltfjellet (BIL): Dette er bildene av nye Mercedes-modeller du ikke skulle se. Mercedes avslutter i vinter tester av to nye modeller – S-klassen og Geländewagen. Og testene skjer i Nord-Norge i en omfattende karavane fra fabrikken i Tyskland.

Publisert Sist oppdatert

Bilene kjøres nå mil etter mil for å sjekke de siste detaljer før modellene snart lanseres. I uker har en gruppe tyske ingeniører bodd delvis i Nord-Norge og delvis i Nord-Sverige. Døgnet rundt ruller testbilene i en omfattende syklus. Det er tydelig at intet blir spart for å teste bilene. Selv søndager brukes til vintertester.

Men selv profesjonelle tyske testingeniører må ha mat og drikke. Og intet overlates til tilfeldighetene når det er matpause. Utenfor en bensinstasjon og veikro like ved Saltfjellet på E6, hadde den tyske gruppen pause.

Bilene kom inn på plass, og det tok bare noen sekunder før de var tildekket med spesialpresenninger. De dekket hele bilen og det var også fester under selv bilene. Selv vind skulle ikke føre til at noe ble synlig. Rundt de hemmelige bilene parkerte Mercedes vanlige biler som ofte kjører foran og bak prototypene. Folk i disse bilene skal gi beskjed om noen skulle ligge på lur med kamera for å ta bilde av de hemmelige bilene.

I karavanen som søndag var på tur i Nord-Norge var det 8 forskjellige Mercedes-modeller - alle på tyske skilter. Fire av bilene ble tildekket under matoppholdet. Det var nyhetene – biler som ingen skal se. Men bilene ble avslørt da de skulle starte en ny økt.

Tyskerne forsøkte med alle midler å hindre fotografering av bilene. De liker slett ikke å bli avslørt – og jaget på slik at de skulle starte opp fortest mulig. Kjøringen startet når mørket senket seg over Saltfjellet, for da er det vanskeligere å ta bilder. Mens skifolket var på vei til Fauske og Bodø, kjørte tyskerne sine biler mot Sverige. Først to vanlige biler – deretter prototypene – og bak to vanlige biler igjen. Alle hadde radiokontakt med hverandre.

S-klassen og G-klassen
Det er Mercedes S-klassen samt den helt nye Geländewagen Mercedes denne vinteren avslutter tester med i Nord-Norge. Et annet team tester den mindre B-klassen. De bilene var ikke med på søndagsturen til Norge.

På bilutstillingen i Geneve i mars skal Mercedes for aller første gang presentere de nye bilene. Mens S-klassen skal produseres i Tyskland, skal Geländewagen lages i USA. Den er til nå bygget i Østerrike.

Den nye S-klassen er pakket med utstyr og vil for første gang kunne leveres med hybridmotor (bensin og elmotor). Denne versjonen var ikke med på Norgestesten. Ut fra testbilenes innredning var det nesten ferdige S-klasser som var på test. Inne i bilene var det en rekke målere - trolig for å sjekke effekten av ventilasjonssystemet. Med i testen var det flere kvinnelige sjåfører.

Den Mercedes Geländewagen som var med i testen var noe mer tildekket og viser trolig ikke eksakt hvordan bilen vil se ut. Bakdelen av bilen blir mer avrundet enn på den bilen som nå er på test i Nord-Norge.

Tester over alt
Aldri tidligere har det vært flere vintertester på norske veier enn i vinter. Et titall bilfabrikker har et større testprogram enn tidligere. Hovedkvarter har de fleste i Nord-Sverige, men mer og mer av kjøringen skjer i Nord-Norge. Årsaken skal være at det er så mange ”spioner rundt testveiene i Sverige at flere har lagt kjøringen til jomfruelige vinterveier i Nord-Norge. En test som man vanskelig kan få til noe annet sted enn i Norge, er i vinterkulde å kjøre fra havet og direkte opp i høyfjellet. Bilene må tåle dette å kjøre fra 0 grader og rett opp i minus 15 grader. Slike tester kan best gjennomføres i Norge.

De som kjører brøytebilene i Nord-Norge sier de i vinter nesten daglig har møtt testbiler. Det som har økt mest i vinter er koreanske produsenter som virkelig satser på vintertester. En større gruppe fra Daewoo / Chevrolet samt fra Hyundai / Kia har i lengre tid testet sine nye modeller i Nord-Sverige og Nord-Norge. Det samme har ingeniører fra Fiat og Alfa Romeo. Også Bosch har omfattende bremse- og elektronikktester.

Så et godt tips til deg som kjører mye bil: Ha alltid et kamera med deg, og send oss gjerne en mail dersom du kommer over spesielle biler.

Powered by Labrador CMS