BMW X3
BMW X3
BMW X3
BMW X3
BMW X3
BMW X3
BMW X3
BMW X3
BMW X3
BMW X3
BMW X3
BMW X3
BMW X3
BMW X3
BMW X3
BMW X3
BMW X3
BMW X3
BMW X3

BMW X3: Sportslig komfort

BMW ønsker å posisjonere sin X3 over sine japanske og koreanske konkurrenter. Vi tok en tur i toppmodellen med 3-liters sekser og tiptronic.

Publisert Sist oppdatert

BMW lanserte sin X3 på slutten av 2003, først med to alternative 3-liters motorer, deretter en 2,5-liter for så endelig å introdusere motoren tilpasset det norsk avgiftssystemet – en 2-liters diesel. Sistnevnte leveres kun med 6-trinns manuell gearkasse, og BMW har ”for øyeblikket ingen planer om tilby automat i kombinasjon med denne motoren.

Vi kjørte X3 under presselanseringen i Spania i fjor høst og ville gjerne friske opp hukommelsen etter å ha stiftet bekjentskap med en del naturlige konkurrenter. Motor og automatkasse i X3 3,0i arbeider i perfekt harmoni. Skiftene skjer mykt og raskt og akselerasjon og godlåt er en BMW-sekser verdig. For aktiv kjøring velger du Sport-innstillingen, da bremser bilen på gir i bratte nedoverbakker.

For høy for carporten
X3 er høyere enn mange modeller det er naturlig å sammenligne den med, faktisk for høy for vår carport slik at den måtte overnatte utendørs. Men den høye sitteposisjonen gir god oversikt på veien. Elektrisk justerbare sportsseter gir maksimal støtte, og det er lett å finne seg til rette bak et tykt, lærkledd multifunksjons sportsratt med alle viktige betjeningsorganer godt innenfor rekkevidde, mens venstrefoten hviler på en velvoksen fothviler.

BMW X3 er høyere, bredere og lenger enn en 3-serie Touring, men lar seg likevel lett manøvrere i trange omgivelser takket være god svingradius og en progressiv servostyring som er lett i bytrafikken men som gir minimalt med sporing på landevei, selv med brede 18-tommers dekk.

Ny biltype
SAV (Sport Activity Vehicle) er betegnelsen BMW bruker på X3. De fremhever den som en mer sportslig bil enn de kompakte SUVene i klassen, og det merkes på et sportslig understell som av mange vil oppfattes som stivt, men som på den andre siden gir rom for sportslig kjøring, en egenskap som skiller merket fra sin tradisjonelt argeste rival fra Stuttgart.

BMW hadde dårlig tid for å få et forsprang på sine tradisjonelle konkurrenter med X3. Av kapasitetshensyn satte de derfor bort produksjonen til Magna Steyr i Østerrike. Det ser ikke ut til å ha noen betydning for kvaliteten, men vi savnet en liten detalj: den tradisjonelle BMW-lyden når dørene smelles igjen. Et lite minus gir vi også for alle de sorte plastdetaljene i lavere regioner, ikke så synlige på vår sorte bil, men svært dominerende på lyse biler.

Under lansering høsten 2003 hadde BMW Norge et salgsmål på 200 X3 i 2004. De oppnådde 250%, for salgstakten akselererte kraftig etter at den prisgunstige dieselmotoren kom på markedet i fjor høst. Dermed har X3 lyse fremtidsutsikter, for fortsatt vil de nok få være alene på SAV-markedet en stund til.

Modellen vi kjørte har 231 hester og en startpris på kr 695.000. I tillegg hadde ”vårt eksemplar en rikholdig utstyrsliste slik at den hadde en totalpris på 813.000 kroner. For det beløpet får du mange vesentlig større SUVer. Men nå som modellen er lansert med 2-liters dieselmotor starter prisene på kr 482.000, og det er et beløp mange er villige til å bla opp for en bil i denne klassen. Spesielt når den har BMW-logo på panseret.

J

L

Sportslig og komfortabel

Uvanlig stivt understell

Veltilpasset motor/gearkasse

”Billige plastdetaljer i eksteriør

Praktiske løsninger

Stiv pris for kompakt SUV

Powered by Labrador CMS