Almera
Almera

Elantra
Elantra

Neon
Neon

306
306

Toledo
Toledo

Chrysler Neon, Hyundai Elantra, Nissan Almera, Peugeot 306 og Seat Toledo

Det klassiske sedankarosseriet har åpenbare fordeler når det gjelder bagasjeplass. Vi har testet fem biler fra fem forskjellige land, fire sedanmodeller pluss en kombikupé som gir seg ut for å være sedan. I det ytre er de ikke så forskjellige, men vår test avslørte likevel at det er store forskjeller når det gjelder egenskaper som komfort og kjøreegenskaper på vinterføre.

Publisert

Først publisert i BIL 1 - 1996.

Dette er testbilene: Chrysler Neon LE 2.0, Hyundai Elantra 1.6 GLS, Nissan Almera 1.6 Business, Peugeot 306 SR 1.6 og Seat Toledo 1.8 SE.

Et av kriteriene ved valg av testbiler var at prisen skulle ligge i området 180.000 til 200.000 kroner. Flere av testbilene er som følge av de nye avgiftene blitt billigere. Det gjelder både Elantra (-6.000), Almera (-10.300), 306 (-12.800) og Toledo (-8.000), mens Neon har fått en liten prisøkning samtidig som utstyrsnivået er redusert. Vår Neon var en LE Lux. Den modellen er nå borte. 96-modellen heter Neon LE.

Testen ble kjørt over tre dager og på vekslende vinterføre. Vi gjennomførte også en varmeapparattest ved -8°, se egen tabell. Testlaget bestod av Tone Dramstad, Trygve Bæra, Henning Sund, Harald Wilhelmsen og redaktøren.

Plass
Testvurdering:
Elantra: 4. 306: 4. Toledo: 4. Neon: 3. Almera: 3.
De fem testbilene er omtrent like store, bare 306 skiller seg ut ved å være ca 10 cm kortere enn konkurrentene — en forskjell som ikke er spesielt merkbar når det gjelder plassutnyttelse. Neon gir det rommeligste inntrykket. Store vindusflater, lavt dashbord og et lyst interiør bidrar i så måte. Almera, 306 og Toledo virker merkbart trangere, mens Elantra på grunn av dashbordutformingen og god kupébredde gir et rommelig inntrykk.

De som har behov for en rommelig førerplass med god benplass vil sannsynligvis finne seg best til rette i 306 og Toledo. Med førersetet i bakerste posisjon er disse rommeligst, med Almera, Elantra og Neon på de neste plassene.

Mens takhøyde ikke er noe tema for forsetepassasjerene, er det absolutt et tema for de i baksetet. Vi prøvde ut plassen med fire personer i bilen, Trygve i passasjersetet foran, Harald og Henning i baksetet og meg bak rattet. Ingen av de fem bilene har så god plass i baksetet at tre voksne sitter behagelig. To har det derimot rommelig i bredden. I 306 og spesielt i Toledo er takhøyden liten, mens Neon har dårligst benplass, tett fulgt av Toledo og 306, mens Almera og Elantra har best plass til fire voksne.

Når det gjelder bagasjeplass er det ikke noen tvil om at Toledo har størst volum, den har også en stor bakluke og en kombi-løsning som gjør at du får et imponerende stort bagasjerom når baksetet legges sammen. Konkurrentene har også nedfellbare bakseterygger, men de har ikke samme rommelig gjennomlastingsåpning. Heller ikke bagasjevolumet er like stort. 306 har et meget ryddig bagasjerom med god bredde og med lukehengsler som ikke opptar plass i bagasjerommet, og er tett fulgt av Almera når det gjelder bagasjevolum, mens Elantra og Neon har minst bagasjeplass.

Førerplassen
Testvurdering
Elantra: 4. 306: 4. Toledo: 4. Almera: 3. Neon: 3
Fem biler fra fem forskjellige land skulle en tro hadde ganske så forskjellige førerplasser. Men i grunnen er det bare Neon som skiller seg ut, de andre er mer eller mindre bygd over samme lest.

Hyundai lyktes best når det gjelder utforming av førerplassen. Alle betjeninger er lett tilgjengelig, godt merket og behagelige å bruke. Plasseringen av bryterne for vindusheiser, samt de ekstra leselampene, drar opp inntrykket.

Toledo har også et gjennomtenkt førermiljø, men ugunstig plassering av bryterne for bakrutevarme, tåkebaklys og vindusheisene drar ned inntrykket. I Almera er det ikke mye å sette fingeren på, men vi er ikke helt enig plasseringen av radioen. I 306 er alt oversiktlig og ryddig, men det er litt langt frem til dashbordet. Neon har en lys og tiltalende førerplass, men den trenger litt tilvenning, blant annet når det gjelder bryterplasseringer.

Den største forskjellen mellom testbilene finner vi når vi prøver sittekomfort og sittestilling. Toledo har de beste setene og med høyderegulering er det også lett å finne en behagelig kjørestilling. 306s førersete har god sidestøtte og selv om setet har litt kort sittepute er det akseptabel lårstøtte, men korsryggstøtten kan bli bedre. 306 har den mest effektive setevarmen. Den har dessuten høyderegulering av rattet, og en fothviler til venstrefoten gjør at den gir en god kjørestilling.

Elantras førersete er komfortabelt. Med god sidestøtte og regulering av sitteputen er det lett å finne en god kjørestilling. Dessuten er høyderegulering av rattet og fotstøtte standard. Almeras seter har litt svak sidestøtte spesielt til ryggen, men sitteputen er lang og du sitter behagelig. For Trygve var midtkonsollen litt i veien for høyre kne, men for oss litt kortere har Almera en god kjørestilling og høyderegulering av rattet samt fotstøtte er standard.

Vår Neon var en 95-modell og med de gamle setene med meget dårlig sidestøtte. Det er derfor hyggelig å konstatere at Chrysler nå har byttet seter på 96-modellene av Neon. De nye setene har vesentlig bedre sidestøtte både til lår og rygg enn de gamle. Tiltratt er standard, men oppvarmede seter er ekstraustyr.

Komfort
Testvurdering
306: 4. Toledo: 3. Elantra: 3. Almera: 2. Neon: 2.
De mest utslagsgivende egenskapene når det gjelder komfort er støy og fjæringskomfort over skarpe ujevnheter og på kjettingslitt is- og snødekke.

306 har ikke det laveste støynivået på slett asfalt, men støynivået øker ikke nevneverdig når den kommer på grov asfalt eller kjettingslitt is. Den oppleves derfor som den behageligste når det gjelder støy.

Elantra er meget stillegående på slett asfalt, men støyer når den kommer på dårlig vei, og på grusvei hører du steinsprut meget godt. Det samme gjelder Toledo og Almera, med den forskjellen at Almera også slipper inn en god del støy direkte fra hjulene. Neon er kanskje den stilleste på slett asfalt, men støynivået på kjettingslitt is er klart høyere enn i de andre.

Prøvekjører du Neon på god vei er den overbevisende, men den skuffer på dårlig vei. Skarpe ujevnheter og ruglete vei takler den dårligere enn konkurrentene. Heller ikke Almera innfrir under slike forhold, men er litt bedre enn Neon. Elantra og Toledo ga begge et meget positivt inntrykk og taklet dårlig vei med skarpe kanter og ruglete isdekke meget godt.

Med fire voksne i bilen henger imidlertid ikke Toledo helt med, og spesielt baksetepassasjerene kjenner vibrasjonene fra veien meget godt. Peugeot 306 har den beste fjæringskomforten på alle typer underlag. Baksetepassasjerene sitter behageligst i Toledo, i 306 er sitteputen litt kort, og i Neon, Elantra og Almera klaget baksetepassasjerene over dårlig sidestøtte. Toledo har det høyeste støynivået i baksetet, mens Almera oppleves som stillere fra baksetet enn fra forsetene.

Vi kjørte også en varmeapparattest. Vi målte temperaturen i hodehøyde og 5 cm over gulvet 30 cm foran førersetet. De første 10 minuttene brukte vi bare defroster. Etter 10 minutter satte vi oss inn i bilen, regulerte varmeapparatet slik at luften ble delt likt mellom defroster og fotrom, samtidig som vi begynte å kjøre.

Den første testdagen hadde vi temperaturer på -15° og Elantra utmerket seg som den klart kaldeste bilen. Vi har senere fått bekreftet at det var en feil på vår testbil, og erfaringer med Elantra stasjonsvogn viser at varmekapasitet ikke er noe problem.

Neon og 306 har klart best varmekapasitet og best fordeling av varmen etter 20 minutter, mens Almera hadde høyest temperatur etter 10 minutter. Almera og 306 hadde den beste defrostervirkningen, mens defrosterene i de andre bilene hadde klart dårligere virkning ut på sidene av frontrutene.

Kjøreegenskaper
Testvurdering
306: 5. Neon: 4. Elantra: 3. Almera: 3. Toledo: 3.
Ofte får vi bare testet kjøreegenskapene på en eller to førevarianter når vi kjører våre sammenligningstester. Men denne gangen fikk vi prøvd bilene både på gode og bare asfaltveier, på glatte isete asfaltveier, på stødig vinterføre med grovt snø/isdekke og i dyp nysnø.

Neon imponerer med ypperlig fremkommelig og stabilitet i nysnøen. Men den gir ikke samme trygge følelsen på isete asfaltveier, og krever mer tilvenning enn konkurrentene på skikkelig isføre. Dette skyldes først og fremst dårlig styrefølelse, men har du en aktiv kjørestil og har lært deg å tyde de meldingene du får gjennom rattet takler Neon også glatte veier meget godt.

Heller ikke Elantra overbeviser når det gjelder styrefølelse på isete veier, men takler dyp snø godt, og er stabil å kjøre. Almera har en lett styring og bedre styrefølelse enn Elantra og Neon, men den er ikke like stabil og er litt livligere på veien. Noe av dette kan muligens skyldes dekkene. Både på is og snø var det glattere å kjøre Almera enn de andre bilene i testen. Det som skapte størst problem i Almera var bremsene. De tar brått og på glatt føre er de meget vanskelige å dosere. Her bør ABS være standard.

Toledo har god styrefølelse og god stabilitet, men krever litt mer årvåkenhet i svinger enn de andre. Mens de andre testbilene understyrer konsekvent, har Toledo en tendens til å slippe bak. Ved litt kvikk kjøring på vinterføre skal du derfor være årvåken. Den er lett å kontrollere når det slipper, men vi hadde helst sett at den understyrte mer konsekvent.

306 er den av testbilene som takler de forskjellige vinterførene best. Styringen er godt balansert. Stabiliteten er god om enn ikke like god som i Neon og Elantra. Bremsene er lette å dosere, og sammen med kjøreegenskapene for øvrig er 306 den av testbilene vi føler oss sikrest i.

Mye av vår kjøring foregikk i mørke, og lys ble et aktuelt tema.To biler skilte seg ut i negativ retning, Elantra og Neon. Elantras lys har for dårlig spredning, og gjør mørkekjøring på svingete veier til en prøvelse, mens Neons lys er for svake og gjør mørkekjøring i sin helhet til en prøvelse. Almera har det best balanserte lyset, mens 306 og Toledo har kraftigst lys.

Motor & Gearkasse
Testvurdering
Neon: 5. Elantra: 4. Toledo: 4. Almera: 3. 306: 3.
Èn bil skiller seg ut når det gjelder motor og transmisjon; Neon. Med sin to-liter med 132 hk har den både større sylindervolum og høyere ytelse enn konkurrentene, og med tre trinns automatkasse har den også en fordel når det gjelder transmisjon.

Neon er sterk og automatkassen skifter silkemykt og villig til et lavere gear enten det er på grunn av motbakker eller ønske om akselerasjon. Den eneste bemerkningen fra testlaget gjelder svak motorbrems. Det blir litt vel mye gnuing på bremsene i utforbakkene.

Elantras 114-hester er den kvikkeste av 1,6-litersmotorene og har et friskt fraspark. Den har kvikk akselerasjon, drar villig over hele turtallsregisteret og er koblet til en gearkasse med velvalgte utvekslinger og lett sjalting.

På grunn av de vekslende føreforholdene fikk vi ikke kjørt akselerasjonsprøvene som vanligvis inngår i våre tester, og er avhengig av bakketestene for å bedømme motorene. Akselerasjonsmessig henger ikke Almera helt med Elantra og Neon, men føles likevel frisk. Motoren jobber lett og uanstrengt på alle turtall. Utvekslingen passer godt til motoren, men selv om sjaltingen ikke er dårlig, er den ikke like lett og presis som i Elantra og Toledo.

De ti hestene 306 ligger etter Almera er ikke merkbare, og i likhet med de andre 1,6-litersmotorene er denne også turtallsvillig og kvikk i akselerasjonen. Trekk-kraften i bakkene ligger litt etter Elantra, men 306 henger uten problem med Almera.

Selv om Toledos 1,8-liter har moderat effekt og sammenlignet med 1,6-literne heller ikke har noe imponerende dreiemoment, føles den sterkere. Den drar bedre på lave turtall og spesielt i bakkene går den mindre anstrengt.Toledo har dessuten det klart beste gearskiftet.

Pris & Utstyr
Testvurdering
Elantra: 5. Toledo: 4. 306: 4. Almera: 3. Neon: 2.
Den nye engangsavgiften har påvirket alle testbilene, og bare Neon i negativ retning. For noen av modellene innebærer dette at de har fått en ny posisjon i forhold til konkurrentene og i forhold til firmabilskattegrensene.

De nye prisene kan føre til at importørene foretar endringer når det gjelder utstyrsnivå, og vår vurdering av Pris & Utstyr er basert på det utstyret bilene vi kjørte hadde og den prisen som var gjeldende pr 1.1.1996.

Elantra GLS er uten tvil prisvinneren. 175.900 kroner er rimelig for en bil som har to kollisjonsputer, hodestøtter i baksetet, høyt bremselys, elektriske vindusheiser, sentrallås, høydejustering av førersete og ratt. Det er likevel rom for forbedringer og Elantra tåler ABS-bremser og lyktespylere uten at prisen blir for høy.

Toledo SE er også en bil som ligger gunstig til når det gjelder både pris og utstyr, og selv med ABS-bremser - noe som betyr et pristillegg på 5.900 kroner - har den en god pris. To kollisjonsputer, lyktespylere, høyt bremselys, hodestøtter i baksetet, sentrallås og elektriske vindusheiser på fordørene, og høyderegulering av førersetet er standard.

306 SR har bare en kollisjonspute, trepunktsele på midtplassen i baksetet, hodestøtter på baksetet, lyktespylere, innvendig høyderegulering av hovedlysene, sentrallås med fjernbetjening, elektriske vindusheiser på fordørene og ABS-bremser. En detalj som at kupélyset tennes når bakdørene åpnes bør bli standard.

Almera Business er nøkternt utstyrt, men ser vi på utstyrslisten er det bare elektriske vinduheiser og høyderegulering som mangler. Kollisjonsputene er på plass, hodestøttene i baksetet og innvendig høyderegulering av hovedlysene likeså, og Almeras lyktepussere gjør en klart bedre jobb enn lyktespylere. Skulle vi putte på noe ekstra må det bli ABS-bremser.

Vår Neon var en LE Lux, en modell som hadde en del ekstrautstyr i forhold til den Neon LE som er i salg i dag. Klimaanlegg, cruise controll, elektriske vindusheiser og radio er utstyr som nå er borte. Neon LE har nå sentrallås og tiltratt, ABSbremser koster 6.500,- kroner, lyktespylere koster 2.900 kroner og oppvarmede forseter koster 3.900 kroner. Det er med andre ord en ganske sparsom utstyrspakke vi snakker om, den gode nyheten er at du får automatgear uten pristillegg. To kollisjonsputer og høyt bremselys er standard, men vi savner hodestøtter i baksetet. Kan du unnvære sentrallås, automatgear og noen mindre kosmetiske detaljer kan du få Neon SE fra 189.900 kroner.

LES VIDERE:
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS