Opel Astra 1,9 TDCi Cosmo stasjonsvogn
Opel Astra 1,9 TDCi Cosmo stasjonsvogn
Opel Astra 1,9 TDCi Cosmo stasjonsvogn
Opel Astra 1,9 TDCi Cosmo stasjonsvogn
Opel Astra 1,9 TDCi Cosmo stasjonsvogn
Opel Astra 1,9 TDCi Cosmo stasjonsvogn
Opel Astra 1,9 TDCi Cosmo stasjonsvogn
Opel Astra 1,9 TDCi Cosmo stasjonsvogn
Opel Astra 1,9 TDCi Cosmo stasjonsvogn
Opel Astra 1,9 TDCi Cosmo stasjonsvogn
Opel Astra 1,9 TDCi Cosmo stasjonsvogn
Opel Astra 1,9 TDCi Cosmo stasjonsvogn
Opel Astra 1,9 TDCi Cosmo stasjonsvogn
Opel Astra 1,9 TDCi Cosmo stasjonsvogn
Opel Astra 1,9 TDCi Cosmo stasjonsvogn
Opel Astra 1,9 TDCi Cosmo stasjonsvogn
Opel Astra 1,9 TDCi Cosmo stasjonsvogn
Opel Astra 1,9 TDCi Cosmo stasjonsvogn
Opel Astra 1,9 TDCi Cosmo stasjonsvogn
Opel Astra 1,9 TDCi Cosmo stasjonsvogn
Opel Astra 1,9 TDCi Cosmo stasjonsvogn
Opel Astra 1,9 TDCi Cosmo stasjonsvogn
Opel Astra 1,9 TDCi Cosmo stasjonsvogn
Opel Astra 1,9 TDCi Cosmo stasjonsvogn
Opel Astra 1,9 TDCi Cosmo stasjonsvogn
Opel Astra 1,9 TDCi Cosmo stasjonsvogn
Opel Astra 1,9 TDCi Cosmo stasjonsvogn
Opel Astra 1,9 TDCi Cosmo stasjonsvogn

Opel Astra stv.: Fornuft med spenst

Opel har fornyet nesten hele sitt modellprogram i løpet av få år. Vi har tidligere omtalt den sporty Astra GTC Turbo, denne gangen valgte vi den mer praktiske stasjonsvognen – en bil som står på ønskelista til mange barnefamilier og firmabilbrukere.

Publisert Sist oppdatert

Nye Astra har solgt nesten fire ganger så mye som sin forgjenger hittil i år. Ikke minst takket være den praktiske stasjonsvogna som står for 2/3 av Astra-salget i Norge. Det skjønner vi godt, for mens mange fabrikanter de siste årene har falt for fristelsen å prioritere linjer og design på bekostning av plass, har Opel klart kunststykket å kombinere form og funksjon i en nærmest perfekt pakkeløsning.

Bilen har et utseende som er lett å like og bagasjeavdelingen er blant de rommeligste i klassen. Bakseteryggen kan legges ned - helt eller delt - og gjør det bekvemt å laste inn store pakker, barnevogn og sportsutstyr. Et lite minus gir vi når sitteputene i baksetet skal klappes frem, løsningen virker tynn og vinglete og festene gir et dårlig kvalitetsinntrykk som ikke står i stil med vårt øvrige inntrykk av bilen.

Godt miljø
I førersetet finner vi oss godt til rette og har god oversikt i alle retninger. Sportssetene i skinn/stoff gir behagelig støtte for rygg og sete og gjør at vi sitter som støpt. Rattet er tykt og skinnkledd og gir godt grep. Dessuten er det utstyrt med knapper for fjernstyring av viktige funksjoner.

Dashbordet er ryddig og oversiktlig med fire store og en del små betjeningsorganer samt et stort informasjonsdisplay som viser nyttig informasjon. Temaet i dashbordet er videreført i dørene, en detalj som gir bilen en kvalitetsfølelse. Bak rattet sitter store, trykkbelastede hendler hvor du lett kjenner hvilken innstilling du foretar.

Dieselkraft
Motoren i 1,9 CDTi er en kraftpakke på 150hk med et dreiemoment på 315 Newtonmeter ved 2000 omdreininger. Det gir et formidabelt skyv og gjør bilen reaksjonsvillig selv ved lave turtall. Chassiset er sportslig – uten å være for stivt, støydempingen er bra selv på 16-tommers felger med 205/55-16 dekk og bilens ESP holder den på rett kjøl når vi prøver å provosere frem en sladd.

Astra stasjonsvogn har en startpris på under 200.000 kroner. Vår bil med 1,9 CDTi-motor og utstyrsnivå Cosmo kostet kr 274.000. Selv med tilleggsutstyr som metallic lakk og en businesspakke (Radio, CD, cruise control, automatisk klimaanlegg samt ESP/traction) holdes prisen under 300.000 kroner.

Da får du en potent og praktisk familiebil som klarer seg med drøye halvliteren på mila. En svært gunstig pris sammenlignet med dieselkonkurrentene i klassen. Og gunstig sammenlignet med en tilsvarende utstyrt 100-hesters Opel Astra 1,7 CDTi som bare koster 16.000 mindre – ufattelig når differansen i avgifter mellom disse utgjør kr 41.400!

PS! Det har tydeligvis også GM Norge innsett, for med virkning fra april er prisen økt med 25.000 kroner for utgaven vi kjørte.

Powered by Labrador CMS