-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Volvo i nedoverbakke
Volvo gjorde det ganske bra i nedoverbakkeløpet Extreme Gravity Car i California i fjor. Da lovte de at i år var det de som skulle ta det svart/hvit-rutede flagget. Nå har de bygget en ny bil.
Egentlig snakker vi Olabil, men når store bilfabrikker og universiteter er med blir det litt mer, kan man si. Ta Volvos siste: ekstremt lav rullemotstand, med et stort forhjul og et stort bakhjul på linje, men små støttehjul som nesten ikke er nedi bakken – for å holde den på rett kjøl, og for å følge regelverket.
Føreren er designet sammen med karosseriet. Sammen danner de en enhet, her kan man virkelig snakke om ekstrem morfing. Med nesetuppen et par centimeter høyere enn forhjulet har jeg en følelse av at han kommer til å ane at det går unna.
Bilen er bygget av aluminium formet og kuttet av vann under ekstremt høyt trykk, kullfiberkompositter og glassfiber. Ikke akkurat det du jobber med i kjelleren for å bygge en Olabil. Derved kommer vekten ned på 35 pund – reglementet setter en øvre grense på 88 pund – så her blir det muligheter til en del ballast på de mest strategiske stedene.
Hvem som skal kjøre bilen aner jeg ikke, men siden vedkommende kan ha en vekt på opptil 150 pund (rundt 70 kg) er det faktisk en del av Volvos mannlige designere i Irvine – der bilen er designet og bygget – som faktisk kvalifiserer. Er de i stand til å krype dypt ned på en Ducati – og det er det mange av dem som gjør hver dag, burde de kunne finne plass her også.
Løpet går den 18. august. Lykke til.