Jaguar XF SV8
Jaguar XF SV8
Jaguar XF SV8
Jaguar XF SV8
Jaguar XF SV8
Jaguar XF SV8
Jaguar XF SV8

Jaguar XF: Angrep på tysk prestisje

Vi lar oss imponere stort over nye Jaguar XF SV8. Først og fremst over strålende kjøreegenskaper og lekkert design. Men kan den hamle opp med Mercedes og BMW?

Publisert Sist oppdatert

Hjertemedisin

Det er ingen grunn til å gjøre seg større enn man er. Det å sette seg inn i en Jaguar, bringer frem smilet og forventningene til en bilopplevelse litt ut over det vanlige.

Enten man er fasinert over de store luksuriøse klassiske Jaguarene, eller det er sportslige modeller som XK, E-Type eller XJ220 som får hjertet til å slå fortere - er det noe med dette engelske bilmerket.

Jaguar er etter å ha vært i hendene på Ford i mange år, nå altså på Indiske hender, men Tata som er de nye eierne sier at de vil gjøre alt for å ivareta tradisjonene og historien til merket.

XF representerer en helt ny æra for Jaguar. Til tross for at bilen er basert på en modifisert utgave av plattformen til S-Type, har man lykkes med å lage noe som både er tøft og sportslig, samtidig som det føles eksklusivt.

Presis styring og godt grep

Det er rett og slett vanskelig å finne noe å sette fingeren på når det kommer til kjøreegenskapene til nye XF.

Kjørekomforten er kanskje litt hardere enn jeg hadde forventet, men når man tar en titt på originalhjulene og konstaterer at den ruller 20-tommers hjul med 30-profil, må man nesten forvente at man kjenner godt hva som befinner seg under dem.

Likevel er dempingen meget veltilpasset. Den etterlater ingen tvil om at dette er en bil for folk med en sportslig kjørelegning.

Det gjør at avstanden til en Mercedes som spiser ujevnhetene er ganske stor, mens tankene går mer i retning av BMW. Uten å ha begge bilene tilgjengelige samtidig, vi skal kjøre dem i sammenligningstest senere, sitter jeg likevel igjen med en følelse av at Jaguaren er noen hakk skarpere enn dagens 5-serie.

Styringen er utrolig presis og fungerer mer eller mindre etter prinsippet at den veien du peker med rattet – den veien tar bilen. Grepet er meget godt og fornuften sammen med Jaguar-importørens avskjedshilsen; ”Vi er svært glad i den bilen”, gjør at vi slipper opp lenge før bilen gjør det.

Sport og komfort

Gearkassen som du styrer med det lille fikse hjulet som stiger opp fra midtkonsollen når du starter bilen, gjør unna gearskiftene svært raskt – faktisk raskere enn i Jaguars egen sportsbil, XK.

Med knappene som sitter rundt gearhjulet, kan du nærmest skreddersy hvordan bilen skal oppføre seg.

Trykker du på knappen med det rutete flagget, går bilen i dynamisk modus som gjør gearskiftene enda raskere, fjærene stivere og en stabilitetskontroll som slipper litt opp.

Lek med lys

På plass inne i kupeen er det mye å glede seg over. XF kommer i tre utstyrnivåer. Luxury og Premium Luxury som du kan få på diesel og bensinutgavene, samt en egen pakke som er forbeholdt toppmodellen SV8.

Sømmer i kontrastfarge rammer inn dashbordet som selvsagt er trukket med hud i høy kvalitet. Alt er ryddig og systematisk, bare på en litt annen måte enn vi kjenner det fra Mercedes og BMW – men det har god ergonomi og ting virker gedigent.

Kanskje er den aller finest når mørket senker seg. Det turkise lyset understreker det eksklusive preget.

Små fikse detaljer som at du ikke har noen hendel for å åpne hanskerommet – men bare en liten sirkel som du berører med fingeren. På samme måte kan du styre interiørlyset i bilen.

Navigasjon, underholdning og flere andre funksjoner styres fra en lettlest berøringsskjerm – derfra kan du også styre iPoden din om du er utstyr med en slik. Det tok oss under ett minutt å koble opp mobiltelefonen via blåtann.

Mest for to

Til tross for at Jaguar XF er en firedørs bil med ambisjoner om å ta markedsandeler fra modeller som BMW 5-serie, Mercedes E-klasse og CLS, samt Audi A6, er det først og fremst i forsetene du finner deg til rette. Det blir i trangeste laget i baksetet når føreren er over 1.80.

Også bagasjerommet er begrenset sammenlignet med konkurrentene - nok plass til to golfsett eller bagasje nok til en ferietur for to.

Og ferie bør du reise på om du først kjøper en XF. Dette er en bil som inviterer til å kjøre langt – og gjerne fortere enn det som er anbefalt hastighet i Norge.

Vi tillater oss også å stille noen spørsmål ved finishen på enkelte detaljer på bilen. Der holder enda ikke Jaguar helt følge med sine tyske perfeksjonistkonkurrenter. Det er for så vidt små ting, men nok til at man nok vil irritere seg litt over det om man legger godt over halvannen million på bordet for en bil som denne.

Mest diesel

Så langt har man solgt rundt 35 XFer i Norge. Det er man nok godt fornøyd med på den korte lanseringen man har hatt for bilen. Trolig er det mange som nå kommer til å vurdere Jaguar som ikke har gjort det tidligere.

Billigste utgave av XF er utstyrt med en 2,7-liters V6-diesel som er utviklet i samarbeid mellom Ford og PSA. Den finnes i biler som Land Rover Discovery3, Citroen C6 og Peugeot 607. Det er en moderne og fin motor som med 207 hester som gir XF en startpris på 720.000 kroner.

Neste alternativ er en treliters V6 bensinmotor med 238 hester. Da med en startpris på 836.900.

Oppe i toppen finner vi to V8ere. Den råeste, som vi har kjørt, med kompressor. Uten pustehjelp yter motoren 298 hester, mens med kompressor hisses den opp til 416 hestekrefter.

Hestekrefter koster imidlertid penger, 1.090.900 uten kompressor og hele 1.533.300 med.

Fakta Jaguar XF SV8

Pris: 1.533.300.

Motor: V8 kompressor, 4196 ccm.

Effekt: 416 hk v/6250 o/min, 560 Nm v/3500 o/min.

Aks. 0–100 km/t: 5,4 sekunder.

Toppfart: 250 km/t

Forbruk: 1,26 l/mil.

CO2-utslipp: 299 g/km.

Egenvekt: 1842 kilo.

Konkurrenter: BMW 5-serie, Mercedes E-klasse, Audi A6, Mercedes CLS.

+

Utseende og kjøreegenskaper

Mindre plass enn konkurrentene og ikke samme nivå på finish.
Powered by Labrador CMS