BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6

BMW X6: Monstercoupé

Mest likt på et gedigent rovdyr som spiser småbiler til frokost, fyker BMW X6 gjennom de amerikanske Sørstatene. Vi har kjørt den gedigne SUV-coupeen i USA.

Publisert Sist oppdatert

God idé – en gang

Jeg er helt sikker på at markedsfolkene hos BMW synes de hadde fått tidenes mest geniale idé da de pønsket ut en blanding av en sportsbil, coupé og SUV for fem år siden.

Den gangen var fremtiden for SUVer fantastisk og alle produsentene jobbet knallhardt med å finne på nye konsepter med høy bakkeklaring i alle segmenter.

Så kom klimakrisen inn i folks bevissthet, og blant mange vil trolig denne bilen være like politisk ukorrekt som å amme barn mens du røyker og drikker bart brennevin.

Ingen unnskyldninger

Men BMW beklager på ingen måte at de introduserer X6. Dette er en bil bygget i, og for, USA og her borte kan vi fastslå at større virkelig er bedre.

Samtidig er det liten grunn til å tro at dette ikke vil bli en suksess også i Europa. Hjemme i Norge finnes det selvsagt også kunder som vil se på dette som den ultimate imagebilen.

BMW kaller X6 en Sports Activity Coupé og sier at den kombinerer den høye sitteposisjonen fra X5 med coupéens styling og kjøreegenskaper. Til en viss grad har de faktisk rett.

Ser man X6 ved siden av en X5, ser man at til tross for at den bare er 55 millimeter lavere enn X5 på sitt høyeste, har den en taklinje og noen hofter som gjør at den bare ser gedigen ut – uansett hvilken vinkel du velger.

Hjulbuene er store, og bakfra har den fått sitt helt egne uttrykk.

Om du synes en Porsche Cayenne ser ekstrem ut på veien, har du noe i vente når X6 gjør sin inntreden.

Trygt innvendig

X6 er en fireseters bil. I praksis er det en toseter – det er riktignok mulig for voksne å sitte i baksetet – men til tross for det gedigne ytre, er det mindre plass til både passasjerer og bagasje enn du skulle tro.

Interiøret ellers ligner på X5 – og det er ikke mye å sette fingeren på. Kvalitetsfølelsen er god og det meste av knapper sitter der du forventer at de skal være.

BMW lager svært gode sportsseter – skulle vi ønske oss noe, var det enda bedre justering av sidestøttene – når denne bilen tas helt ut mot grensen, er det til tider så man føler at man er på vei ut av setet i de skarpeste svingene.

Kjører bedre med ny teknologi

Etter å ha herjet gjennom noen fantastisk svingete veier på grensen mellom Nord- og Sør-Carolina, var vi nesten sjokkert over hvordan en så stor bil som dette faktisk kan kjøre så bra.

Mye av forklaringen ligger i det nye systemet: Dynamic Performance Control som debuterer i denne bilen. Det er konstruert for å fungere sammen med xDrive som du også finner på X5.

Systemet splitter kreftene mellom for- og bakakselen samtidig som det kan flytte kreftene til høyre eller venstre bakhjul - avhengig av veien og typen sving.

Under de mest ekstreme svingene kjenner du virkelig at det hjulet som er i yttersving, virkelig tar tak i asfalten og drar deg inn.

Tyngdekraften er det imidlertid lite du kan gjøre noe med. 2,2 tonn bil vil nødvendigvis forsøke å fortsette rett frem når svingen blir som krappest.

På testbanen blir X6 understyrt når du virkelig presser den – men ute på veien er bilen helt utrolig kompetent.

Diesel til Norge

I USA er det 4,4 liters V8 bensin som gjelder. Med sine 407 hester og 600 Newtonmeter dreiemoment er den helt brutal.

I Norge blir det nok først og fremst xDrive35 som blir den mest solgte.

Det betyr at det er treliters twin-turbo med 286 hester og 580 Nm dreiemoment som kommer til å gjelde – om vi skal tro Øystein Sponheim hos importøren.

Det vil også finnes en treliters diesel med 235 hester – men uten å ha kjørt den tror vi kanskje den blir i minste laget for å passe i konseptet – da anbefaler vi heller en X5.

Tekniske data BMW X6 xDrive35d

PRIS: kr 1.114.000

MOTOR:

6-sylindret dieselmotor. 2993 ccm. 286 hk ved 4400 o/min. 580 Nm v 1750 – 2250 o/min.

YTELSER:

Aks. 0-100 km/t: 6,9 sek.

Toppfart: 236 km/t

Forbruk blandet kjøring: 8,3 l/mil

CO2-utslipp: 220 g co2

+

Utrolige kjøreegenskaper for en bil av denne størrelsen.

-

En tanke politisk ukorrekt.
Powered by Labrador CMS