Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim
Auto & Technik Museum Sinsheim

Auto & Technik Museum i Sinsheim

Jeg var lenge i tvil om Sinsheim-museet, eller dets filial i Speyer. Det var liksom litt for mange biler i særdeles uoriginale pastell-farger.

Publisert Sist oppdatert

Sammensatt

De hadde en Bugatti Royale-pastiche som var bygget for en fransk film en gang. Den fungerte sikkert på lerretet, men slett ikke på et museum. Og det var ikke enkelt å finne veien mellom alle mekaniske orgler, lokomotiver og utkledde dokker.

Men så begynte jeg med rolige pusteøvelser med magen og etter fem-seks besøk klarte jeg virkelig å begynne å konsentrere meg.

Greit nok, det er et enormt tivoli, men hva er galt med det? Her er alt lagt opp slik at både de minste og de mellomste og de største, uavhengig av kjønn og interesse, kan han mange underholdende timer. Og så kan vi fagidiotene gå rundt og kose oss med vårt.

Mange fly

Og det er ikke bare biler. Hvor ellers kan du se Concorde og den supersoniske Tupoleven, TU-144, ved siden av hverandre? Og ikke bare se, du kan rusle gjennom. Sammen med et utrolig antall andre fly.

Hvor ellers kan du ”kjøre et damplokomotiv fra fastlands-Kina, eller leke kommandant i en av de tyngste Porschene noensinne, Panzerkampfwagen Panther?

Eller for å snakke om biler? Hvor ellers kan du se en 1993 Vector W8 med 600 hester V8 motor, eller en nøyaktig rekonstruksjon av Opels rakettbil RAK 2 fra 1928?

Og, for å ta en veldig viktig ting, hvilket annet museum selger deg en katalog på 416 sider med mer enn 800 biler og stive permer for bare 10 Euro?

Så langt, fant jeg ut, var de to tvillingmuseene i Sinsheim og Speyer ganske attraktive, med mye morsomt å kose seg med. Men da jeg første gang hørte deres Brutus, skjønte jeg at her hadde jeg ikke bare med en slags avanserte sirkusdirektører, men virkelig skikkelig gærne entusiaster av den typen man ellers må til England for å finne.

Man tar hva man har

Egentlig er oppskriften helt opplagt. Hva gjør man når man i magasinet finner både en BMW V12 flymotor på 46 liter, med 550 hester ved 1530 omdreininger som egentlig stammer fra helt tilbake til 1925, og borte i det andre hjørnet oppdager et schvært lastebil- eller brannbilchassis med kjedetrekk til bakakselen fra en American-La-France fra 1907?

Enkelt. Man får motoren til å passe oppi, finner den opprinnelige tre-trinns kassa som fordeler det enorme dreiemomentet til de to kjedene der bak, bygger opp en stiv foraksel, legger på et enormt ratt (for her er det ikke mye servo nei).

At enkelte detaljer, turtelleren for eksempel, kommer fra de siste årene, gjør ingen ting.

Denne prøver ikke å leke noe som helst annet enn en skikkelig aero-engined special av den typen som dundret rundt på Brookland i 1920-årene, og som engelskmennene fremdeles er så glade i.

Den dundrer vanvittig, den ser utrolig ut og går antakelig så det holder. Men fremdeles har ikke Hemann Layher, museumslederen, fortalt noe om hvor fort. ”Det har vi simpelthen ikke hatt mot til”, sier han. Men du kan se vanviddet her: http://www.youtube.com/watch?v=3eX8hpBblEU

Mangfold

Som vanlig ved disse øvelsene er det nesten umulig å beskrive museets innhold. Men hva med rundt 20 originale Formel 1 biler for eksempel, som viser en sømløs utvikling fra de siste 30 årene?

En utrolig samling rekord-biler, også de amerikanske som legendariske Blue Flame.

Videre fins en bråta Bugatti og Ferrari og andre eksotiske sportsbiler, både før- og etterkrigs. For ikke å snakke om verdens største samling Maybach-biler. Eller en samling tyske etterkrigs-mikrobiler som gjør meg helt målløs. Det er ikke ofte du møter den lille 125 ccm Kleinschnittger roadsteren mer.

Dessuten byr samlingene på det meste fra en romstasjon til en I-Max 3-D kino. Sinsheim har til og med sitt eget hotell. Jeg vil ikke kalle dette teknikkens Disneyland, det ville vært en fornærmelse mot disse fantastiske installasjonene.

Men husk, har du beregnet 2 timer for å stikke innom, har du dummet deg ut. Les mer på deres hjemmesider: http://www.technik-museum.de/

LA VIAMICHELIN.COM VISE DEG VEIEN

Powered by Labrador CMS