-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Mercedes-Benz Museum
Mercedes-Benz har vel vært flinkere enn de fleste til å ta vare på arven. Arkivene er enorme.
Institusjon
Det er nesten sømløse serier konstruksjonstegninger. Registre over produksjonsdetaljer og kunder er særdeles omfattende. Det hele er så gjennomført at Mercedes Classic er blitt en egen, meget interessant, del av forretningen.
Denne interessen for tiden som har gått, betyr selvfølgelig også at de har gjemt på bilene sine. Og de har vært flinke til å vise dem frem.
Mercedes-museet var en institusjon allerede den tiden jeg begynte å reise rundt på kontinentet. Den gangen lå samlingen inne på fabrikkområdet, og det er ett bilde som har festet seg mer enn noe annet fra den tiden. Og det har ikke noe med bilmuseet å gjøre.
For alltid når man kjørte inn på et eller annet fabrikkområde, sto det et skilt som fortalte om tillatt hastighet der inne. På italienske fabrikker sto det som regel ikkeno, noe annet regnet vi da heller ikke med. Men ellers sto det 15 og 20 og max 25 km/t på disse skiltene – eller 10 mph i England.
Men hos Mercedes sto det 50! Dette var tiden etter Le Mans og etter Grand Prix, men fremdeles var Mercedes-Benz en bedrift med sportslige biler og progressive ideer. Dette skiltet, tenkte jeg alltid, bekreftet at her var en produsent som ikke bare trodde på, men også praktiserte, bilens dynamikk
Gedigent
Hva de praktiserer med det flunkende nye museet sitt, er vanskeligere å si. En form for Überkill. Opp med en heis, og så rusle nedover gjennom 10 etasjer som dekker til sammen 16.400 kvadratmeter.
Du vandrer langs en komplett tidslinje fra de siste 120 årene med komplett fremstilling av verdens og Tysklands historie i denne perioden.
Underveis passerer du alt av bilhistorie samlet i spennende temaer. Sport, for eksempel, aldeles overveldende.
Biler som har tilhørt kjendiser er en annen. Pionertiden, som ikke bare inneholder biler, men også båter og motorsykler og forsøk på flymotorer. Busser, lastebiler og varebiler er det selvfølgelig plass til. Forskning og prototyper får også stor oppmerksomhet.
Turen nedover gir deg både strålende utsikt ned på de store gulvene der gruppene er samlet, gjennom et enormt atrium, samtidig som du kan komme inn på en og en bil uten å være holdt utenfor med avvisende sperringer.
Allsidig
Noen ville kanskje tro at det blir kjedelig når det hele bare dreier seg om ett merke. Men Mercedes-Benz har deltatt i front på alt som har hatt med bil å gjøre i alle år. Så selv om stjernen dominerer, skal du være ganske blasert dersom du oppfatter dette som kjedelig.
Arkitekturen til dette huset er blitt et landemerke. Fangio-statuen på utsiden er praktfull. Det åpnet for to år siden, samtidig som Daimler og Benz kunne se tilbake på de første 120 årene. Den gikk fra null til en million det første året og er nå blitt en av Stuttgarts aller største turistattraksjoner.
Selvfølgelig gjør det ikke noe at museet også er koblet til kundesenteret, der du kan få utlevert den nye bilen din, og der butikkene tilhører noe som må være bilbransjens største utvalg merkeklær, merkesykler, merkelitteratur og merkeaccessoirer.
Les mer på hjemmesiden deres: http://www.museum-mercedes-benz.com/
LA VIAMICHELIN.COM VISE DEG VEIEN