-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Så gnistene fyker
De som husker noe ganske trist som het Daewoo Matiz, kan konstatere at verden går fremover med stormskritt. Her er avløseren, Chevrolet Spark.
Beat het den, den gang USA-publikum ble bedt om å stemme inn den beste av tre mikrobil-forslag. Nå blir den global, og skal hete Spark.
For oss har ikke Spark-navnet noen assosiasjoner i noen retninger, men på mange andre markeder har det lenge vært brukt av GM.
Også som et annet navn på Matiz, så vi kan vel kalle det et logisk navnevalg.
Dessuten har bilen noe av Spark, gnisten, over seg. Her er en minibil der utseendet virkelig tenner. I det hele tatt, med Orlando og Cruze i tillegg, begynner Chevrolet å bli et merke som burde ha gode markedsutsikter.
For liten for Norge?
Dette er altså en bil i et segment som ikke akkurat er Norges største, men som er et av dem som virkelig øker for tiden. Og med IQ rett rundt hjørnet, vil nok segmentet øke enda mer.
Jeg ville tro at når Spark er på plass en gang neste år, burde vi kunne snakke om enda en viktig forsterkning av A-segmentet.
Vi snakker fire sylindre, 1 eller 1,2 liter, vi snakker under 120 g/km CO2, vi snakker fem dører og et interiør som er akseptabelt rommelig, vi snakker såpass mange utstyrspakker at du for eksempel kan velge mellom 13-, 14- og 15-tommers hjul og vi snakker om en bil med attitude.
Se alle nyhetene fra Geneve-utstillingen her.
238 cm akselavstand høres imponerende langt ut for en så liten bil, den er tross alt ikke mer enn 364 cm lang. Den gode kupé-plassen har selvfølgelig gått ut over noe, men 170-liters bagasjerom er allikevel akseptabelt. Fold ned 60/40 splitt-setene, og du har plutselig 1000 liter.
Nøkternt
Men hva som er enda viktigere for sånne som denne nedskriveren, er den utrolig kule instrumentsamlingen som kun er en effektiv, åpenbart mc-inspirert, sentral klokke der du blant annet finner et stort speedometer og en digital turteller..
Motorene er på henholdsvis 66 og 78 hester, og når vi forteller om under 120 gram, forteller vi samtidig om under en halv liter/mil. 16 ventiler, selvfølgelig, og like selvfølgelig Euro 5 – disse motorene er jo flunkende nye – og femtrinns manuell.
Null til 100 på 12,4 sekunder tyder på at det er ganske mye punch i maskinen.
Bilen skal til USA også, men ikke før i annen halvpart av 2011. Og der er de jo vant til å se etter tversoversløyfen utenfor bilforretninger. Dette symbolet er ikke så vanlig her hjemme, men de nye modellene sier klart fra at Chevrolet-forhandleren snart bør bli et kjent sted i den lokale bilverdenen.
Du ser det allerede i Europa, i annet halvår 2008 økte salget, i et ellers ganske statisk marked, med hele 11 prosent.