Lexus RX 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus RX 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus RX 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus RX 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus RX 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus RX 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus RX 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus RX 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus RX 450h
Foto: Stein Pettersen
Lexus RX 450h
Foto: Stein Pettersen

RX 450h: Teknologi som virker

Utslippstallene til nye Lexus RX 450h, er så oppsiktsvekkende at selv de som ikke er særlig interessert vil sperre opp øynene.

Publisert Sist oppdatert

Andre generasjon SUV fra Lexus benytter samme oppsett som forgjengeren.

En stor sekssylindret bensinmotor i kombinasjon med to elektromotorer. Den største revolusjonen sitter imidlertid i motorstyringsenheten.

Resultatet er en gedigen firehjulstrekker med 299 hestekrefter og forbrukstall som en liten kompaktbil.

Et forbruk på 0,66 gir et CO2-utslipp på 148 gram, men fremdeles sprinter denne 2205 kilo tunge bilen fra 0-100 på 7,8 sekunder – det er vanskelig å ikke la seg påvirke.

Enten ved å bli grenseløst imponert – eller tilsvarende skeptisk.

Er det mulig?

Vi kjørte RX 450h på Ungarske veier som til tross for rikelig med EU-midler, når du bare kommer litt ut på landsbygda, har mye til felles med vårt norske veinett.

Det er selvsagt ikke, som med de fleste andre store bensinbiler, noe problem å få RX 450h til å bruke godt over en liter bensin på mila. Det som er mer overraskende, er hvor lett det er å få den til å gå på rundt 0,7 liter per mil.

Da forholder vi oss riktignok bare til kjørekomputeren – inntil vi får testet bilen under normale forhold.

Tre nye kjøreprogram.

Eco Mode gir deg en mindre aggressiv gassrespons, samtidig som den reduserer bruken av klimaanlegget, alt dette for å redusere forbruk og utslipp.

Snow Mode er vel nærmest selvforklarende. Justerer kraftfordelingen for å gi økt fremkommelighet og kjørbarhet på snø eller annet glatt føre.

Electric Vehicle Mode gjør at du kan kjøre bilen bare på strøm. Riktignok ikke fortere enn 40 kilometer i timen og maksimalt tre kilometer – men det bør gi deg anledning til å snike deg hjem sent på natten uten at noen hører eller lukter deg…

Alt er bedre

Til tross for at likheten med forgjenger 400h er slående, er det ingen grunn til å la seg lure. Skal vi gi deg et grovt overslag, har alt blitt femti prosent bedre.

RX 450 har blitt en moderne bil. Ikke minst når du setter deg bak rattet er det lett å oppdage. Følelsen i interiøret er kraftig forbedret.

Den nye styrespakmusekonstruksjonen, som erstatter den gamle berøringsskjermen, er litt uvant. Mye bedre – og du kommer til å se den i mange Lexus-modeller i tiden som kommer.

Den helt sømløse følelsen gjennomsyrer fremdriften i hybridbilene fra Toyota-konsernet. Alt er så kontrollert, stille og ukomplisert at du nesten glemmer at det faktisk er en bensinmotor som skal startes og stoppes.

Skal man finne noe negativt her, må det være at om du elsker motorlyd bør du se i en annen retning av RX 450h…

Kjører bedre

Kjøreegenskapene er blitt betydelig bedre i den nye generasjonen RX. Vi kjørte altså bilen på Ungarske landeveier – og gir en stjerne i boka til Lexus som faktisk lot oss kjøre bilen på veier der også dens svakheter fikk komme frem.

Første dagen kjørte vi bilen i topputstyrsversjonen. Det betyr alt utstyr du kan komme på, og luftfjæring. Andre dagen skrudde vi ett hakk ned, og kjørte den nest best utstyrte modellen, med tradisjonell fjæring.

Denne kan nemlig leveres med Lexus elektroniske stabilisatorstag, som bidrar signifikant til å bedre bilens kjøreegenskaper på svingete veier.

Som vanlig er det vanskelig å få alt i en pakke. Dermed bør du vurdere hva slags veier, og hva slags kjørestil du har før du velger utstyrsnivå. Vårt valg ville nok være å droppe luftfjæringen og gå for stabilisatorstaget – det passer best for norske landeveier.

Tro imidlertid ikke at du kjøper deg noen sportsbil. RX 450h er rask, men fortsatt en høy og tung bil, selv om Lexus forsøker å snike seg ut av SUV-gjørma ved å titulere bilen som en crossover.

Når underlaget blir ujevnt og svingene blir krappe, blir det en del hopp og sprett -og krenging. Det er noe man må finne seg i om man ønsker å kjøre SUV.

Tyngre og sterkere = dyrere

CO2-utslippet på den utgående RX 400h var 192 g/km. For 450h har man altså redusert dette med 44 g/km. Likevel har avgiftene gått opp med 58.000 kroner.

Til tross for at det reduserte CO2-utslippet reduserer avgiftene med nesten 35.000 kroner, gir økt effekt og vekt til sammen godt over 90.000 i avgiftspåslag – og dermed et ganske dårlig regnestykke.

Prisen starter på 875.300 kroner. På toppen av dette finnes det fire utstyrspakker, som koster fra kr 23.000 for den minste og opp til kr 161.800 for den som har luftfjæring og det meste du kan komme på.

I Norge vil det fortsatt finnes en rekke mennesker som med rimelig grad av troverdighet vil kunne påberope seg et behov for en stor luksuriøs firehjulstrekker. Med RX 450h kan de kjøre rundt, om ikke med glorie, så i hvert fall med langt bedre samvittighet enn om de hadde valgt en av konkurrentene.


FAKTA Lexus RX 450h

Motor:

V6-motor og to elektromotorer

Effekt:

Bensinmotor: 249 v/ 6,000 o/min.
317 Nm v/4800 o/min.

Elektromotor:

176 hk, 335 Nm

Maks totaleffekt:

299 hk

Mål:

477 x 188,5 x 168,5 cm. (LxBxH)

Akselavstand:

274 cm.

Egenvekt:

2205 kg.

Aks. 0-100 km/t:

7,8 sek.

Toppfart:

200 km/t.

Forbruk blandet kjøring:

0,66 l/mil.

CO2-utslipp:

148 g/km.

Pris:

Fra kr 875.300

Powered by Labrador CMS