Audi A5 Cabriolet
Audi A5 Cabriolet
Audi A5 Cabriolet
Audi A5 Cabriolet
Audi A5 Cabriolet
Audi A5 Cabriolet
Audi A5 Cabriolet
Audi A5 Cabriolet
Audi A5 Cabriolet
Audi A5 Cabriolet
Audi A5 Cabriolet
Audi A5 Cabriolet
Audi A5 Cabriolet
Audi A5 Cabriolet
Audi A5 Cabriolet
Audi A5 Cabriolet
Audi A5 Cabriolet
Audi A5 Cabriolet
Audi A5 Cabriolet
Audi A5 Cabriolet
Audi A5 Cabriolet
Audi A5 Cabriolet
Audi A5 Cabriolet
Audi A5 Cabriolet
Audi A5 Cabriolet
Audi A5 Cabriolet
Audi A5 Cabriolet
Audi A5 Cabriolet
Audi A5 Cabriolet
Audi A5 Cabriolet
Audi A5 Cabriolet
Audi A5 Cabriolet
Audi A5 Cabriolet
Audi A5 Cabriolet
Audi A5 Cabriolet
Audi A5 Cabriolet
Audi A5 Cabriolet
Audi A5 Cabriolet
Audi A5 Cabriolet
Audi A5 Cabriolet
Audi A5 Cabriolet
Audi A5 Cabriolet
Audi A5 Cabriolet
Audi A5 Cabriolet
Audi A5 Cabriolet
Audi A5 Cabriolet
Audi A5 Cabriolet
Audi A5 Cabriolet

Toppløs komfortabel kjøreglede

Vi benyttet noen varme sommerdager til en toppløs langtur. Heldigvis gikk det raskt å få på taket de gangene voldsomme regnbyger plutselig overrasket oss.

Publisert

Hva slag bil er dette?

Audi A5 Cabriolet er andre tilskudd i A5-familien, etter Coupé (og før den kommende Sportback). Den etterfølger A4 Cabriolet (2001 – 2008), og før det het modellen rett og slett Audi Cabriolet – også den basert på A4-plattformen.

Audi har ikke gått i fotsporene til sine konkurrenter, men velger fortsatt å benytte kalesje i stedet for sammenleggbar hardtop.

Dermed får designerne bedre spillerom når det gjelder utforming av hekken siden en kalesje tar mindre plass enn et metalltak når det skal stables sammen.

Dessuten får man et mer tilgjengelig bagasjerom og bedre plass i baksetet enn mange konkurrenter. Audi har også gjort det mulig å legge ned baksetene, individuelt eller samlet, med betjening av seteryggene fra bagasjerommet. Smart!

En cabriolet med hardt tak blir gjerne oppfattet som en bedre helårsbil, men A5 Cabriolet virker minst like støyisolert som mange av sine hardhodede konkurrenter. Vi tviler heller ikke på at kalesjen er like effektiv for å stenge vinterkulden ute.

Hvordan er den?

A5 Cabriolet er en bil folk snur seg etter. Den er bred og lav, har et langt panser og korte overheng.

For to personer med bagasje er den ideell, men baksetene kan også anvendes – i alle fall for kortere turer dersom sjåfør og forsetepassasjer er litt fleksible med hensyn til seteplassering.

Siden vi var to mann på tur, plasserte vi en medfølgende vindavviser over baksetene. De snaue 4000 som denne koster, kan du like godt krysse av på lista over utstyr du må ha dersom du investerer i en A5 Cabriolet.

Med vindavviser montert og sidevinduer lukket, er kabinen lun, selv i motorveifart. Vi kjørte 110 mil i løpet av et litt langt døgn, kun under tak de korte øyeblikkene regnet bøttet ned.

Og takmekanismen er kjapp – du kler på bilen i løpet av 17 sekunder, i hastigheter på inntil 50 km/t. Avkledningen går enda kjappere – kun 15 sekunder tar den prosessen.

Komforten er upåklagelig i de sportslige forsetene med gode justeringsmuligheter og solid støtte for både rygg, bak og lår. Det tykke rattet med utposinger er behagelig å gripe rundt, og betjeningsorganer sitter logisk plassert på ratt eller dashbord, godt innenfor rekkevidde.

Motoren, en 2-liters TFSI med 180 hk, kler bilen meget godt. Den trinnløse Multitronic gearkassa er ikke vår favoritt, men eneste alternativ med denne motoren. Helst hadde vi foretrukket S Tronic (Audis betegnelse på DSG) eller manuell kasse.

Maks dreiemoment er til stede over et bredt register, fra 1500 til 3900 omdreininger, og gjør at du uansett slipper å skife gear for ofte.

Blir du lei av de lave turtallene kassa velger når den er innstilt på D, kan du velge den sportsligere S-innstillingen eller bruke hendlene bak rattet til å velge ett av åtte trinn manuelt.

Selv om bilen er sprek og gjerne blir med på litt lek på svingete landevei, er cruiser-egenskapene langt mer fremtredende enn de sportslige.

Bør jeg kjøpe en?

Harald A. Møller regner med å selge 50 eksemplarer av A5 Cabriolet inneværende år. Mange av kundene har nok kjørt åpen Audi tidligere også.

Ved introduksjonen er minste bensinmotor denne 180-hesteren, mens du kan få en 2-liters diesel med 170 hk som er noe rimeligere. Det betyr likevel innstegpriser på godt over en halv million kroner. Mindre og rimeligere motorer vil nok komme på et senere tidspunkt.

Vurderer du en åpen fireseter, er det ingen grunn til at du ikke skal ta med Audi A5 i vurderingen selv om den har kalesje i stedet for hardt tak som du finner på for eksempel BMW 3-serie.

På fine sommerdager kommer du til å synes at dette er den beste investering du noensinne har gjort. Og når du har vært og handlet på IKEA en kald vinterdag, så legger du ned baksetene og får med deg nesten like mye som i en sedan i samme klassen.

Livet er for kort til bare å tenke praktisk, så hvorfor ikke realisere drømmene?

Powered by Labrador CMS