-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ukjent fra Kina
Og her presenterer vi en ny bil fra Kina. Fullstendig ukjent. Jonway!
En dag må jeg prøve å finne ut hvor mange kinesiske fabrikker som enten har lisensavtale med Mitsubishi, eller som Mitsubishi leverer motorer og andre komponenter til.
Hadde jeg gjort det før, hadde kanskje kjent til Jonway også - et Kinaprodukt som helt uventet dukket opp i Frankfurt.
Produktivt
Så vidt jeg skjønner er dette en forholdsvis ny fabrikk der de også presser og produserer komplette karosserier selv, mens drivlinjene altså er Mitsubishis. Det ser ut som om bedriften sysselsetter bare 300 personer som skal ha en kapasitet til å få unna 50.000 biler hvert år.
I så fall en fantastisk produktivitet, men det er ikke sikkert jeg forstår alt. Hør her: ”Zhejiang Jonway Automobile Co. Ltd is the sub-company of Jonway Group. Jonway Group is built in 80 ages, 20 century by developing more than 20 years”.
Jonway (som av en eller annen grunn har en logo midt i grillen der det står UFO) viste to modeller. Begge SUVer som er så populære i Kina. Den firedørs var selvbærende, veide 1760 kg og målte 4,3 meter i lengden.
Lærerikt
Den lille, todørs, var like selvbærende, var 30 cm kortere men bare 70 kg lettere. Begge var vel ganske greie av utseende, og de firesylindrede 1,6- og 2-liters motorene var felles for dem begge og møter Euro 4.
Den største motoren for den store UFOen, fremdeles firer og 2,4 liter, er imidlertid bare en Euro 3 motor. Det er opplagt at Mitsubishi har nye interessante samarbeidsmuligheter når også kineserne begynner å spørre etter Euro 5.
”Vi er her for å lære” sa kineserne jeg snakket med. ”Dessuten er vi litt stolte av å kunne presentere bilene våre her”.
Det er klart de kan lære. Ikke fra pressedagene, men nå som publikum endelig har sluppet inn er det sikkert mange meninger Jonway-folkene kan plukke opp.