-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Saabs niende mai
Seriøse fagfolk diskuterer fremdeles om det dreier seg om 9. mai eller 5. september. Faktum er i hvert fall at nå har vi sett den nye Saab 9-5.
Det var et par symbolske detaljer da Saabs nye flaggskip ble avduket i Frankfurt. For det første: da teppene endelig ble trukket av, hva tror du vi fikk se? Noen optimistiske kulører? Den typiske Saab-hvite bilen? Noen dristige overflater?
Ikke akkurat. Tre biler i forskjellige sjatteringer av grått. Og når jeg sier grått, så mener jeg grått.
LES: Ny motor for Saab?
LES OGSÅ: Ny bil og nye ansikter hos Saab
Nostalgi
For det andre: da pressemateriellet ble delt ut, var det skjult i en minne-stikke. Ikke en standard-utgave nei, spesial-bygget for anledningen.
I lekkert matt svart, med en silikon-mettet gummioverflate, så det var nesten som å ta på hud. Gjerne blond svensk hud – nå er det på tide at Saab begynner å spille på sine spesialiteter igjen.
LES: Avduking av ny 9-5
Men det var noe med fasongen.
Da så vi det, det var den opprinnelige Saab 92 som hadde inspirert minnepinne-fasongen. Den bilen som var grunnlaget for alt som var Saab, sært og spesielt og i en klasse helt for seg selv.
Da ble det enda mer nedtur å rusle rundt den nye, og sette seg inn i den. Uhyre kompetent hele veien, særlig innvendig var det mulig å ta på ting og titte på detaljer, og fornøyd slå fast at dette er ekte Trollhättan.
Mal-tilpasset
Men utvendig var det vanskeligere. Det er helt opplagt at briefet var forfattet av Generalen. Da han fremdeles trodde at Meningen med SaabLivet var å konkurrere med Audi og BMW. Velkontrollerte store flater og harmoniske linjer, men du verden så gørrkjedelig.
SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT
Selvfølgelig har designerne hatt begrensninger, det hele er tett basert på Opel Insignia, men svenskene har tatt i litt her og der.
For eksempel er den nesten 20 cm.lenger enn søstermodellen. Jeg håper det er kommet bakseteplassen til gode, etter den første prøvesittingen var det umulig å si.
Beskjedent
Ambisjonene er lave. Denne skal selge mindre enn forgjengeren. Den ble, tro det eller ei, lansert så langt tilbake som i 1997, og Einar Hareide var fremdeles sjef for designavdelingen.
Siden den gamle solgte 60.000 per år på det meste, kan vi kanskje regne 40-50.000 som salgsmål for den nye, når stasjonsvognen også er på plass.
Det betyr selvfølgelig at det er først når den nye 9-3 er på plass, i begynnelsen av 2012, at man kan begynne å håpe på volum igjen.
La oss håpe at den, i hvert fall, kan bringe tilbake noe av det som gjorde Saab stor, og at det ikke bare blir enda en karakterløs utfordrer til klinisk definerte konkurrenter.
Saab burde fremdeles ha nok krefter i seg til å kunne skape sine egne segmenter, selv om ikke den nye 9-5 viser særlig interesse for akkurat det.
SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT