Peugeot 5008
Foto: Trygve Bæra
Peugeot 5008
Foto: Trygve Bæra
Peugeot 5008
Foto: Trygve Bæra
Peugeot 5008
Foto: Trygve Bæra
Peugeot 5008
Foto: Trygve Bæra
Peugeot 5008
Foto: Trygve Bæra
Peugeot 5008
Foto: Trygve Bæra
Peugeot 5008
Foto: Trygve Bæra
Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot 5008

Sjuseters MPV fra Peugeot

Når Peugeot Norge lanserer flerbruksbilen 5008 i januar, har de skumle hensikter overfor konkurrentene. Det første året skal de nemlig selge 1000 biler.

Publisert Sist oppdatert

Det er et segment som allerede byr på tøff konkurranse, som får tilskudd fra en ambisiøs nykommer når Peugeot 5008 er på plass hos forhandlerne i januar.

Dermed vil bilmodeller som bl.a. Volkswagen Touran, Opel Zafira og Toyota Verso få sterkere konkurranse. Prisene er ikke klare ennå, men regn med at halvbroren, Citroën Grand C4 Picasso, som starter på kr 338.350, har lagt lista med hensyn til prisnivå.

Det er ingen tvil om at den velkjente dieselmotoren med 1,6-liters volum og 109 hester vil bli mest populær. Produktansvarlig Torill Middelbo hos importøren antyder at så mye som 90 prosent av de 1000 bilene som skal selges i 2010, vil ha denne motoren under panseret.

Imponerende fleksibilitet

Flerbruksbiler med inntil 7 seter er et kjærkomment alternativ til vanlige stasjonsvogner for barnefamiliene. Selv om bagasjeplassen er begrenset når alle sju setene er i bruk, er det fleksibiliteten som er en av de sterke sidene hos Peugeot 5008.

Bagasjevolumet som 7-seter er beskjedne 194 liter, men de fleksible seteløsningene gir store muligheter for variasjon når fem eller seks seter er i bruk.

For eksempel kan hvert av de tre setene på midterste rad enten felles ned i gulvet, eller sitteputen kan vippes opp mot seteryggen slik at hele setet kan skyves frem. Dermed oppnår du enten meget lett adkomst til bakerste seterad eller ekstra lastelengde i bagasjerommet.

Mer beskjeden

Peugeot 5008 har en langt mindre aggressiv grill enn vi har vært vant til fra Peugeots side de senere årene, fronten er mer beskjeden, med andre ord.

Det betyr at Peugeot tar farvel med haikjeften som har preget alle Peugeots personbilmodeller siden 206 startet trenden på slutten av 90-tallet.

Selv om de to nevnte franskmennene er halvbrødre, skiller Peugeot 5008 seg fra Citroën Grand C4 Picasso med 6 cm kortere utvendig lengde, større sporvidde og egne støtdempere.

Kjørekarakteristikken er derfor ikke identisk på de to bilene. 5008 er en anelse strammere i oppsettet, og det betyr at den fremstår som noe mer sportslig ved aktiv kjøring - men forskjellen er ikke stor.

Samtidig har Peugeot-ingeniørene klart å beholde en meget anstendig kjørekomfort. Ved vanlig landeveiskjøring blir komforten understreket av imponerende lavt støynivå.

Premium Pack

To utstyrsnivåer vil bli tilgjengelig i Norge; Premium med fem seter og Premium Pack med sju seter, og sistnevnte blir sannsynligvis foretrukket av de langt fleste kundene.

I vanlig Peugeot-ånd ligger utstyrsnivået forholdsvis høyt, spesielt på Premium Pack, hvor detaljer som panorama glasstak, Distance Alert (som varsler om kort avstand til bilen foran), Head-up-display, og parkeringssensorer bak hører med til standardpakken.

Listen over ekstrautstyr inneholder blant annet Video Pack (underholdning for baksetepassasjerene) samt Parking Space Assistance (som finner ut om den tiltenkte parkeringslommen er stor nok).

Konkurrenter: VW Touran, Toyota Verso, Citroën Grand C4 Picasso, Opel Zafira, Renault Grand Scenic, Mazda5, Nissan Qashqai+2

Powered by Labrador CMS