-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Citroën C3 i ny tapning
Citroën lanserer en ny generasjon av småbilen C3 våren 2010. Vi dro til Italia for en prøvetur.
Det er mange om beinet i det såkalte B-segmentet, bedre kjent som Polo-klassen. Og når man vet at nesten fire av ti nybilkjøpere velger bil i denne klassen, er det viktig for produsentene å ha riktige modeller og attraktive priser.
Citroën C3 har vært på markedet siden 2001, og etter over to millioner eksemplarer er nå tiden moden for generasjonsskifte. Fransk lansering skjer i disse dager, mens vi nordboere må vente til mars 2010.
Som sin forgjenger skal også nye C3 skille seg ut med et attraktivt utseende og smarte løsninger. Linjene er like runde og smidige, men fronten domineres av en stor sort grill.
Interiøret virker påkostet, med et elegant dashbord og brukervennlige betjeningsorganer. Rattet er flatt nederst, men viktigst er at det kan justeres i både høyde og lengderetning.
Sol i Zenith
Bilene vi kjørte var utstyrt med nyvinningen ”Zenith” – en gedigen frontrute som strekker seg hele 135 cm fra panseret til over hodestøtten på forsetene. Glasset blir gradvis mørkere mot toppen. Det gir en fin effekt og godt utsyn - også fra baksetet.
C3 kan skryte av et av de største bagasjerommene i klassen – 300 liter med alle setene intakt. Og når du trenger mer plass, feller du ned bakseteryggene med et enkelt håndgrep fra bagasjerommet.
Forsetene er løftet noe fra foregående modell, for å gi plass til føttene til de som sitter bak. Sammen med et smart konstruert hanskerom som gir rom for å skyve passasjersetet ekstra langt frem, er komforten for alle ombordværende ivaretatt, trass i at bilens lengde er under fire meter.
Diesel mest attraktivt
Tre alternative motorer tilbys når C3 lanseres i Norge våren 2010. De som foretrekker bensin, tilbys en 1,4-liter med 95 hk. Ønsker man dieselmotor, er alternativene en 92-hesters med partikkelfilter, eller en 68-hesters uten.
Sistnevnte får et CO2-utslipp på 99 g/km, noe som er gunstig i det norske avgiftssystemet. Det skal dermed bli interessant å se hvor mye dyrere denne blir enn 68-hesteren som slipper ut 113 g/km.
Alle motorer har 5-trinns manuell girkasse som standard, men vil etter hvert også tilbys med EMG (elektronisk styrt manuell girkasse).
Bybil
Citroën C3 er en urban småbil som er lett å manøvrere i trange bygater. Den føles komfortabel og godt støydempet også i høyere hastigheter på motorvei.
Komfort er mer vektlagt enn sportslighet, så på svingete landevei er det lett å bli ”sjøsyk” i passasjersetet dersom føreren kjører aggressivt.
Den elektriske servostyringen er ikke blant de mest presise vi har møtt, og i tråd med franske tradisjoner krever girspaken bra armslag. Dieselmotoren på 92 hk er et fornuftig valg, og grunnet lavt CO2-utslipp bør den komme gunstig ut med norske avgifter.
Konkurrenter: Toyota Yaris, Hyundai i20, Peugeot 207, Ford Fiesta, VW Polo, Skoda Fabia og mange flere