BMW 5-serie 2010
BMW 5-serie 2010
BMW 5-serie 2010
BMW 5-serie 2010
BMW 5-serie 2010
BMW 5-serie 2010
BMW 5-serie 2010
BMW 5-serie 2010
BMW 5-serie 2010
BMW 5-serie 2010
BMW 5-serie 2010
BMW 5-serie 2010
BMW 5-serie 2010
BMW 5-serie 2010
BMW 5-serie 2010
BMW 5-serie 2010
BMW 5-serie 2010
BMW 5-serie 2010
BMW 5-serie 2010
BMW 5-serie 2010
BMW 5-serie 2010
BMW 5-serie 2010
BMW 5-serie 2010
BMW 5-serie 2010
BMW 5-serie 2010
BMW 5-serie 2010
BMW 5-serie 2010
BMW 5-serie 2010
BMW 5-serie 2010
BMW 5-serie 2010
BMW 5-serie 2010
BMW 5-serie 2010
BMW 5-serie 2010
BMW 5-serie 2010
BMW 5-serie 2010
BMW 5-serie 2010
BMW 5-serie 2010
BMW 5-serie 2010
BMW 5-serie 2010

Her er nye BMW 5-serie

Mandag kveld dro BMW sløret av neste 5-serie sedan. Men foreløpig må vi nøye oss med bilder, prøvekjøring blir det først på nyåret.

Publisert Sist oppdatert

Som forventet er utseendet tonet ned sammenlignet med modellen den erstatter. Men du er aldri i tvil om at nye 5-serie tilhører BMW-familien. Et blikk på den nyreformede grillen er nok til å bekrefte det.

Det er som vanlig sedanen som er først ute, men selv om den vises nå, finner ikke den offisielle debuten sted før på Genève-utstillingen i mars. Der får vi så kanskje et første glimt av den nye stasjonsvogna som skal debutere enda et halvt år senere.

LES: Vi har kjørt 5-serie GT

Nå skal vi ikke begi oss inn på å detaljbeskrive bilens design, det overlater vi til kollega Winding-Sørensen som skal ta en nærmere titt på den nye 5-serien i løpet av inneværende uke.

Men BMW vil nok opprettholde sitt image som det mest sportslige av premium-merkene, for selv om bilen har fått strukket akselavstanden med ca 80 mm, har den fortsatt korte overheng i begge ender og en tilnærmet 50:50 vektfordeling.

LES OGSÅ: X6 – Hybrid muskelbunt

Motoralternativene er i første omgang syv, fire for bensin og tre for diesel. Mest populær på vårt marked blir 520d, en firesylindret dieselmotor som i den nye modellen yter 184 hk. For Norge blir det som i dag en nedtunet modell med 163 hk som reduserer avgiftene med ca 20.000 kroner.

Alternativene heter 525d (204 hk) og 530d (245 hk). Men det er lenge siden modellbetegnelsene antydet slagvolum, begge disse er utstyrt med 3-liters sekser.

De som sverger til bensin, kan velge mellom kjente betegnelser for 523i (204 hk), 528i (258 hk) eller 535i (306 hk) som alle er utstyrt med rekkeseksere, et velkjent varemerke fra BMW.

Toppmodellen er 550i, og denne er utstyrt med en 4,4-liters V8 som byr på hele 407 hk. 8-trinns automatkasse er standard i 550i, og denne kan også leveres i kombinasjon med andre motorer som alternativ til manuell girkasse. De ekstra stegene sørger for at biler med automatkasse har lavere forbruk enn de som gires manuelt.

Som lovet, får du mer info om nye 5-serie senere i uken.

SE VIDEO MED ANIMERTE BILDER PÅ YOUTUBE:

Powered by Labrador CMS