-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Vi har kjørt Audi A8
Den nye Audi A8 har blitt både lengre og bredere enn forgjengeren, men det er i teknologiavdelingen den store utviklingen har skjedd.
Også i den store luksusklassen legger bilene på seg når de kommer i ny utgave.
Den nye A8 har blitt 8 cm lengre enn forgjengeren, og akselavstanden er nå i praksis tre meter ved at den er strukket med nesten 5 cm. Bredden har også økt med 5 cm, godt fulgt opp av sporvidden som har lagt seg ut med 2,5 cm.
En ting som imponerer, er finishen i interiøret. Materialvalget, overflatebehandlingen, nøyaktigheten i sammenføyningene. Alt oser av kvalitet.
Likevel er det under skallet, i teknologiavdelingen – og spesielt alt som har med elektronikkfaget å gjøre – at den store utviklingen har skjedd. ”Shift by wire”, altså elektronisk overføring av girskift, er standard på alle versjoner, kombinert med 8-trinns tiptronic-girkasse.
Mekanisk giroverføring en altså en saga blott. Adaptiv luftfjæring på alle hjul er også standard, det samme gjelder Drive select-systemet som sammen med adaptive cruise control baserer seg på signal fra 27 kilder, slik at systemet har innvirkning på styring, luftfjæringen, gassresponsen, beltestrammerne og girskiftsyklusen.
Berøringspute
Etter åtte år med det velkjente MMI-systemet, med flere oppgraderinger og forbedringer underveis, er Audi nå klar med ”touch pad” for å styre systemet, og ikke bare med en skjerm, men to for å holde oversikten.
I instrumentpanelet sitter en 7-tommers fargeskjerm for førerinformasjon. En innfellbar 8-tommers skjerm øverst på midtkonsollen tar seg av navigasjon, musikk og telefon.
Systemet er ytterligere utviklet og inneholder flere funksjoner enn før, et eksempel er at navigasjonssystemet samarbeider med systemet for adaptiv cruise control på en slik måte at tiptronic-kassen ikke girer opp rett før en sving.
Kostbar superlyd
Som ekstrautstyr kan du blant annet få nattsynassistent med 300 meter rekkevidde basert på infrarødt kamera (25.710 kroner), og et fenomenalt avansert Bang & Olufsen lydanlegg (83.550 kroner!).
Når det gjelder lys kan du ikke bare få fullstendige diode-frontlykter (LED, for 23.140 kroner), men også adaptive lys med rekkeviddejustering i seks ulike trinn.
Audi selv påstår at de nå har kjørt forbi BMW 7-Serie når det gjelder kjøreegenskaper. Det kan ikke vi underskrive på før vi har fått muligheten til gå fra den ene til den andre, og der og da kjenne på de dynamiske egenskapene – med andre ord før vi har kjørt de to rivalene i en test.
Det vi kan si er at A8 har løftet seg skikkelig på dette området, under visse forutsetninger. Under vårt første møte, på spanske veier, og ikke minst motorveier, fremstår nemlig den nye A8 med både dvask og ubestemt styring – så lenge ”Drive select”-systemet står i ”Auto”.
Når vi svitsjer over til ”Dynamic” får vi nemlig en helt annen bil mellom hendene. Chassiset strammes opp, styringen blir langt skarpere – og bilen som først var meget følsom for sidevind fremstår som både mer stabil og sporsikker.
Kommer med våren
I april lanseres nykommeren her hjemme, med to 4,2-liters motorer på programmet, en TDI-diesel med 350 hester og en FSI-bensin med 372 hester.
Prisen starter på 1.350.000 kroner, men vi tviler ikke på at noen kunder allerede har meldt sin interesse – og mer enn antydet at de vil krysse av for ”full pakke” slik at prisen ender opp i overkant av 1,8 mill.
”Billigere” utgaver kommer hit i august og september, først i form av en 3,0-liter V6 bensinversjon med 290 hester som er priset til 1.169.000 kroner, samt en TDI V-sekser – også den 3,0-liter – med 250 hester som vil koste 1.069.000 kroner. Sistnevnte kommer i september. Begge disse har også automatgir og quattro som standard.
Hvis du er blant dem som tilbringer tiden i baksetet, og liker å strekke på bena, med andre ord at du gjerne lyder tittelen konsernsjef: Lang utgave leveres fra desember. Her følger ”Rear executive seating package” med på kjøpet.
Den inneholder separate bakseter, fotstøtte, firesoners klimaanlegg, kjøleboks samt massasje og ventilasjon i setene. For å nevne noe.
Konkurrenter: BMW 7-serie, Mercedes S-Klasse, Jaguar XJ, Lexus LS