Huyndai ix35

Huyndai ix35

Huyndai ix35

Huyndai ix35

Huyndai ix35

Huyndai ix35

Huyndai ix35

Huyndai ix35

Huyndai ix35

Huyndai ix35

Huyndai ix35

Huyndai ix35

Huyndai ix35

Huyndai ix35

Huyndai ix35

Huyndai ix35

Huyndai ix35

Hyundai ix35: Sent, men godt

Det er noe sikkert og trygt ved å komme sent. Hyundai har hatt nok av modeller å sammenligne den nye iX35 med. Resultatet er en grei bil, uten nykker og særtrekk.

Publisert Sist oppdatert

Så også med den nye Hyundai iX35, som kommer i salg i Norge i slutten av mars. Det er en SUV i mellomklassen, på størrelse med Ford Kuga og VW Tiguan.

ix35 leveres med forhjulstrekk eller firehjulstrekk. Den er ingen utpreget terrengbil, men høyere bakkeklaring og med firehjulstrekk gir den bedre fremkommelighet opp den siste kneika på hytta.
LES:  Hyundai ix35 erstatter Tucson

Det er kanskje ikke uventet at på Hyundais testbane i Korea ble iX35 sammenlignet med Kuga og Tiguan, samt Toyota RAV4. Målet er å være bedre på komfort - og selge til litt lavere priser.

Spørsmålet er om den nye koreaneren (som skal produseres i Europa) er blitt så mye bedre enn konkurrentene.

Vårt førsteinntrykk etter noen timers kjøring i Roma er at Hyundai iX35 er blitt som de andre, uten å skille seg klart ut på noe område.

SUVer skal ha bedre bakkeklaring. Den skal med letthet forsere brøytekanter. Men høy bakkeklaring gir ofte høyere innstigning til for- og baksetet.

Det har Hyundai forsøkt å løse ved å begrense bakkeklaringen til 17 cm, som er rundt 3 cm lavere enn konkurrentene. Det høres ikke veldig mye ut, men merkes ved at det er lettere å komme inn og ut av bilen.

Bak rattet er komforten god, med rimelig bra sikt i alle retninger. I baksetet er det god sikt og man sitter høyt og fritt. Instrumenter og utstyr er som det skal være, men basismodellen mangler cruisekontroll.

Best bagasjeplass

Når baksetet er i bruk, har Hyundai Xi35 mer plass enn konkurrentene - faktisk over 100 liter. Men når man legger ned bakseteryggen, er volumet på nivå med konkurrentene.

Bagasjeplass er tydeligvis mangelvare i de fleste SUVer, for de påtreffes påfallende ofte med takboks montert.

Hyundai iX35 leveres med bensin- eller dieselmotor, der det er forventet at 2,0 diesel på 136 vil bli bestselger.

Lavest CO2-utslipp

Den er ikke stillegående, men uten altfor sjenerende knatrelyder. Den har lavt forbruk og dermed CO2utslipp (149 gram), som er best i klassen.

Dreimomentet gjør at bilen har bedre akselerasjon enn konkurrentene. Men noen racerbil er den ikke.

Ingen skal påstå at ix35 oser av kjøreglede, men den er lettkjørt i alle hastigheter.
PRISER:

Rimeligere utgave til høsten

Til høsten kommer det også versjon med motor på 1,7 liter - med enda lavere CO2 utslipp. Det betyr lavere engangsavgift og fra importøren snakkes det om at forhjulstrekk og 1,7 liters dieselmotor kan bli en SUV i virkelig lavprisklassen.

- Dette er den best tilpassede bilmodellen Hyundai noen gang har lansert i Norge, hevder Tom Arne Ingier, som er leder av Hyundais forhandlerforening.

Han mener bilen har alt som skal til for å bli en bestselger.

Men ix35vil, i motsetning til andre Hyundai-modeller, ikke bli solgt med tre års service inkludert i prisen. Bilen har serviceintervall på 30.000 km, eller en gang i året.

Tvilling fra Kia

Hyundai blir ikke lenge alene med denne modellen, for til høsten lanserer Kia sin tvillingmodell Sportage. Kia og Hyundai eies av samme produsent og modellene bygges i de samme fabrikkene. Det som skiller er image.

Kanskje illustreres dette best ved at mens Hyundai sponser VM i fotball, støtter Kia verdenseliten i tennis.

Konkurrenter: Ford Kuga, VW Tiguan, Toyiota RAV4

Modell/variant 2WD 4WD
2,0 163 hk Bensin Basis   359.950
2,0 163 hk Bensin Basis Autom.   394.950
2,0 136 hk Diesel Basis 319.950 349.950
2,0 136 hk Diesel Comfort 337.950 367.950
Fakta HYUNDAI ix35 2,0 CRDi

Motor:

4-syl. diesel, 2-liter

Effekt:

136 hk
320 Nm

Mål:

441 x 182 x 166 cm (L/B/H)

Akselavstand:

264 cm

Egenvekt m/fører:

1525 kg

Aks. 0-100 km/t:

10,2 sek.

Toppfart:

Forbruk blandet kjøring:

0,57 l/mil

CO2-utslipp:

149 g/km

Pris fra (bensin):

319.950

Norsk lansering:

Mars 2010

Powered by Labrador CMS