50 år med Norsk Caravan Club
Knaus Lifestyle 500
50 år med Norsk Caravan Club
Campingvogner har hatt en revolusjonerende utvikling i løpet av 50 år. Hvem har sagt at camping ikke er moderne? Denne Knaus Lifestyle 500 er innredet som en moderne lounge. FOTO: KNAUS
50 år med Norsk Caravan Club
Arlsberg 1950
50 år med Norsk Caravan Club
Også de såkalte teltvogner eller campingtilhengere har gjennomgått en dramatisk utvikling siden tidlige utgaver som 1950-modellen av Arlsberg så dagens lys.
50 år med Norsk Caravan Club
Tyske Wilks toppmodell fra 1962, med flyinspirert design, og to dører. FOTO: FAKSIMILE FRA WILKS BROSJYRE 1962$
50 år med Norsk Caravan Club
Successful living: Tidsriktig camping anno 1964. FOTO: FAKSIMILE FRA WILKS BROSJYRE 1964$
50 år med Norsk Caravan Club
Enkelt utstyrt – men tak over hodet hadde du: ”Sneglehuset fra 1960.
50 år med Norsk Caravan Club
Den gang da: I 1960 hadde Norsk Caravan Club åtte medlemmer. I dag er 26.000 campingfamilier medlemmer med. De har gjort Norsk Caravan Club til Norges største og eldste interesseorganisasjon for campere. FOTO: NCC
50 år med Norsk Caravan Club
Norsk Caravan Club har alltid hatt fokus på trafikksikkerhet, blant annet kjørekurs for campere.
50 år med Norsk Caravan Club
Retro-camping er trendy. Barna som var med på campingferie på 70 og 80-tallet er den nye generasjonen campere. De har gjort camping trendy igjen! Det sier daglig leder Christian I. Wangberg i Norsk Caravan Club i ”Trulte – en unik campingvogn fra 1958. V
50 år med Norsk Caravan Club
Grillkos
50 år med Norsk Caravan Club
Mange barn av 70- og -80-tallet har gode minner fra de var med på campingtur. Når de selv stifter familie, viderefører mange tradisjonen videre. Denne generasjonen har gjort camping trendy igjen! FOTO: TERESE BJERKELAND$
50 år med Norsk Caravan Club

50 år med Norsk Caravan Club

50 år med Norsk Caravan Club

Det hele startet med en vennegjeng fra Asker og Bærum – hektet på camping, og fast bestemt på å starte en egen klubb for caravan-eiere.

Publisert Sist oppdatert

– Da Norsk Caravan Club (NCC) ble etablert i oktober 1960, var det ikke mer enn rundt 300 campingvogner i hele Norge, sier daglig leder Christian I. Wangberg i NCC.

– Medlemstallet i klubben var ved årsskiftet 1961/62 kommet opp i 75. Femti år senere er rundt 26 000 familier NCC-medlemmer.

– Norsk Caravan Club har gjennom 50 år kjempet for campernes interesser. Vi har blant annet fått økt fartsgrensen til campingvogner fra 70 til 80 km/t, hindret forbud mot fricamping og fått økt største tillatte bredde på campingvogner fra 2,10 meter til 2, 30 meter (senere 2,50), sier Wangberg.

Han forteller at NCC også har fått hindret et forslag om at campere ikke skal sove på rasteplasser, som var i strid med veitrafikkloven. Her heter det at en sjåfør plikter å ta en nødvendig hvilepause om man føler seg for trett for å kjøre videre.

Våren 2010 innførte Vegdirektoratet enklere regler for oppregistrering av bobilenes maksimalvekt etter åtte års påtrykk fra NCC.

Wangberg sier også at Norsk Caravan Club helt siden starten har jobbet med å gjøre caravanister til tryggere og flinkere sjåfører i trafikken.

– I dag kan alle med sertifikat sette seg bak rattet og kjøre med en stor campingvogn på slep, uten noen form for obligatorisk opplæring. Derfor har NCC arrangert kjørkurs for sine medlemmer siden starten av klubben.

Eksklusivt med campingvogn
På 1950/60-tallet ble det sett på som eksklusivt å ha campingvogn. Selv om vognene var svært enkle, uten varme og bad, syntes campere at komforten var høy – de aller fleste var jo vant til teltlivet.

– På 70-tallet ble campingvogner allemannseie. Folk fikk bedre økonomi og mange familier gjorde sitt første innkjøp av campingvogn, sier Wangberg.

Det fremstår som en kuriositet i dag, men en av de største konkurrentene til kjøp av campingvogn på 70-tallet var fargefjernsyn. Årsaken var at folk flest ikke hadde så god råd.

Som en caravanforhandler i 1971 skrev i NCCs medlemsblad: ”Vi får håpe at folk ikke kjøper farvefjernsyn i vintermånedene. Da blir det nemlig kjøpt færre caravans på våren. Vår verste konkurrent i dag er nemlig farve-TV”.

Rivende utvikling
På 80-tallet var det status å ha campingvogn, og campingvogner begynte å få et høyt komfortnivå. Hytte og båtliv var store konkurrenter på den tiden, og på 80- og 90-tallet var det mye fokus på at campingvogner og bobiler skapte køer i trafikken.

– Heldigvis har både biler og bobiler fått sterkere motorer i dag, slik at de fleste fint klarer å holde følge med resten av trafikkbildet. Samtidig tror jeg at andre trafikanter har blitt vant til å ferdes sammen med campere, sier Wangberg.

Fra at campingvogner skulle være så store som mulig rundt tusenårsskiftet, er trenden i dag at folk ønsker mindre campingvogner. Familieteltene har også blitt populære igjen.

Camping er trendy
– Mange av dagens nye campere er barn av -70 og 80-tallet. De har selv stiftet familie, og har mange gode minner fra de selv var på campingtur da de var små. De dyrker retrotrenden, og har igjen gjort camping trendy, sier Wangberg.

Han sier at et vel så viktig moment er den enestående muligheten til familiefellesskap som en campingferie gir.

– I en hektisk hverdag, hvor både foreldre og barn er opptatt hver på sine kanter, kan nettopp en campingopplevelse bringe dem alle sammen igjen, enten nå reisemålet er Bergen eller Barcelona, Larkollen eller Lombardia. Så mange slags følelser er knyttet til camping – også de nostalgiske. En god, gammeldags ferie – på en campingtur kan du fortsatt oppleve nettopp det.

Perfekt for særinteresser
– Interessen for camping er like sterk over hele landet, og NCC har i dag 67 lokalavdelinger, fra Lindesnes i sør til Nordkapp i nord, fordelt på 11 geografiske regioner, sier Christian I. Wangberg.

– Vel så interessant som den gode geografiske spredningen av campinginteressen, er det store spekteret av ulike særinteresser som så fint lar seg kombinere med campinglivet, enten man nå velger bobil eller campingvogn.

– Når snøbrett-entusiastene drar i flokker til Hemsedal om vinteren, er det campingvogner svært mange velger som base, både for å komme nærmere bakkene og for å unngå høye hotellutgifter.

Bobilene har fått sine svorne tilhengere også blant golfspillere og tilhengere av sykkelsport – se bare hvordan bobilene står parkert på rekke og rad langs veien i storløp som Tour de France. Samtidig ser vi hvordan et økende antall av sommerens mange festivalarrangører her hjemme lokker med godt tilrettelagte campingplasser for så vel bobiler og campingvogner som telt.

Fra båt til bobil
– En interessant trend her hjemme er også hvordan mange båtfolk velger å gå over til bobiler, sier Wangberg. – Disse kan være vel så velutstyrt og komfortabelt innredet som cabincruiserene eller yachtene de forlater.

– Også på vognsiden har utviklingen vært særlig merkbar når det gjelder komfort, utstyr og innredning, med mange fine og brukervennlige løsninger. Det betyr ikke at alt nødvendigvis skal være så stort. Tvert imot er interessen også økende for så vel mindre og lettere ”kjørevogner” som for mer kompakte og trafikksmidige bobiler. Men velutstyrt skal de likevel være.

Spredte forsøk på å introdusere mer spartanske og enkel utstyrte campingvogner til lavpris har ikke vært noen suksess på det norske markedet.

Fakta om NCC

• NCC er en partipolitisk nøytral organisasjon for campinginteresserte med bobil eller campingvogn, og ivaretar medlemmenes interesser overfor myndigheter.

• Norsk Caravan Club er Norges største og eldste interesseorganisasjon for campingfolk i Norge med over 26.000 medlemmer. Visjonen er å gi en bedre campingopplevelse til sine medlemmer.

• NCC tilbyr medlemmer sosiale opplevelser, inspirasjon, praktiske tips og råd, samt økonomiske medlemsgoder.

• Både teori og praksis inngår i NCCs kjørekurs, spesielt myntet på førere av bil med campingvogn på slep.

• Det er i dag 782 større campingplasser i Norge. Av disse er 89 med i NCC Topp-Camping kjeden. Det er plasser spesielt valgt ut av Norsk Caravan Clubs egne medlemmer og plassinspektører, med høye krav til bl.a. servicevennlighet og hygiene.

Camping gjennom 50 år:

• 1950/60: Campingvogner blir sett på som eksklusivt og en sjeldenhet. Sammenlignet med i dag var de svært sparsommelig utrustet, men den gang ble komforten oppfattet som høy – man kom jo fra teltlivet.

• 1970- tallet: Camping blir allemannseie, spesielt for middelklassen. Campingvogner blir tilpasset helårsbruk.

• 1980-tallet: Status å ha campingvogn. Campingvogner begynner å få et høyt komfortnivå. Hytte og båtliv er “konkurrenter”.

• 1990/2000: ”Spikertelt” kommer for fullt og mange velger å ligge fast på ett sted. Bobiler kommer for fult. Campingvogner blir større og lengre. Utviklingen fullbyrdet for campingvogner.

• 2010: Mangfold. En trend er at vogner skal være mindre (enakslinger) og ha en enklere, men god, standard. Familietelt er igjen populært. Barn fra 70/80 tallet har gjort camping trendy og dyrker retro-trenden.

(Kilde: Norsk Caravan Club)

Powered by Labrador CMS