-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Presang fra Jaguar
Det er Jaguar som har fødselsdag, 75 år, men det er vi som får presangen.
Langt der inne et sted er dette ramme alvor, vi vet jo at Jaguar jobber med et kjempeprosjekt som heter Limo Green, men dette her er å ta det prosjektet nesten helt til kanten.
Møt C-X75, en rullende prøvebenk som feirer 75 år med Jaguar design og 75 år med stadig mer cutting edge teknologi.
Høydepunktet er selvfølgelig utseendet – og det er et resultat av et intenst arbeid i konsept-design avdelingen som ledes av en gammel venn, Julian Thompson, ex-Lotus som også var borti den opprinnelige Think, men som har vært tung Jaguar-mann siden tidlig på 2000-tallet.
Men under skallet er det enda mer spennende. To mikroturbiner leverer strøm via generatorer til en motor i hvert hul. Plugg-inn, eller ren turbinleveranse til hjulene, er også mulig.
I det første tilfellet har vi mer enn 100 km null-utslipp rekkevidde, i det andre tilfellet har vi 330 km/t i toppfart og null til hundre på 3,4 sekunder.
Selvfølgelig kan vi spekulere på om vi her har den kommende F-typen foran oss, men akkurat nå er det mer spennende å se for seg turbiner med 80.000 omdreininger/min som hver gulper 35.000 liter luft hvert minutt.
- Tror du vi måtte være omhyggelig med luftinntakene? spør Julian. Som samtidig med masse åpninger og skikkelig venturi under bilen, for å vokte på marktrykket, har fått Cw-verdien ned på rett over 0,3 – fantastisk arbeid.
Og ikke bare har han fått til elegante åpninger for luften, han har klart å eksponere de to juvelene også, turbinene ligger der slik vi alle kan nyte synet av dem.
Og siden vi er inne på originale løsninger, dashborklokken fra engelske Bremont bruker aks- og brems-kreftene til å holde seg opptrukket.
Stereoanlegget, betjeningen, åpning av dører, berøringsskjermer, smartfon-applikasjoner, alt dette leder oss selvfølgelig langt inn i fremtiden, og ville kreve en hel utgave av BIL å gjennomgå.
La oss nøye oss med å fortelle at hver av de fire el-motorene er på 195 hk, og legger man på de to turbinene er det til sammen 970 hester disponibelt. Men samtidig, med dagens målestandarder vil denne bilen kunne skattes etter 28 g CO2 pr. km.
Med turbiner som bare veier 35 kg hver, som kan drives med omtrent hva som helst, og med masse bruk av lette materialer, er vekten på denne 465 cm lange bilen bare 1350 kg på tross av batterier på hele 230 kg..
Bilen er meget kjørbar, hvilket gjør det enda mer sannsynlig at den er en seriøs del av Limo Green programmet.