Jaguar C-X75

Jaguar C-X75

Jaguar C-X75
Julian Thompson leder Jaguars designavdeling for konseptbiler
Foto: Jon Winding-Sørensen
Jaguar C-X75

Jaguar C-X75

Jaguar C-X75

Jaguar C-X75

Jaguar C-X75

Jaguar C-X75

Jaguar C-X75

Jaguar C-X75

Jaguar C-X75

Jaguar C-X75

Jaguar C-X75

Jaguar C-X75

Jaguar C-X75

Jaguar C-X75

Jaguar C-X75

Jaguar C-X75

Jaguar C-X75

Jaguar C-X75

Jaguar C-X75

Jaguar C-X75

Jaguar C-X75

Jaguar C-X75

Jaguar C-X75

Jaguar C-X75

Jaguar C-X75

Jaguar C-X75

Jaguar C-X75

Jaguar C-X75

Jaguar C-X75

Jaguar C-X75

Jaguar C-X75

Jaguar C-X75

Jaguar C-X75

Jaguar C-X75

Jaguar C-X75

Jaguar C-X75

Jaguar C-X75

Jaguar C-X75

Jaguar C-X75

Jaguar C-X75

Jaguar C-X75

Jaguar C-X75

Jaguar C-X75

Jaguar C-X75
Foto: Jon Winding-Sørensen
Jaguar C-X75
Foto: Jon Winding-Sørensen
Jaguar C-X75
Foto: Jon Winding-Sørensen
Jaguar C-X75
Foto: Jon Winding-Sørensen
Jaguar C-X75
Foto: Jon Winding-Sørensen

Presang fra Jaguar

Det er Jaguar som har fødselsdag, 75 år, men det er vi som får presangen.

Publisert Sist oppdatert

Langt der inne et sted er dette ramme alvor, vi vet jo at Jaguar jobber med et kjempeprosjekt som heter Limo Green, men dette her er å ta det prosjektet nesten helt til kanten.

Møt C-X75, en rullende prøvebenk som feirer 75 år med Jaguar design og 75 år med stadig mer cutting edge teknologi.

Høydepunktet er selvfølgelig utseendet – og det er et resultat av et intenst arbeid i konsept-design avdelingen som ledes av en gammel venn, Julian Thompson, ex-Lotus som også var borti den opprinnelige Think, men som har vært tung Jaguar-mann siden tidlig på 2000-tallet.

Men under skallet er det enda mer spennende. To mikroturbiner leverer strøm via generatorer til en motor i hvert hul. Plugg-inn, eller ren turbinleveranse til hjulene, er også mulig.

I det første tilfellet har vi mer enn 100 km null-utslipp rekkevidde, i det andre tilfellet har vi 330 km/t i toppfart og null til hundre på 3,4 sekunder.

Selvfølgelig kan vi spekulere på om vi her har den kommende F-typen foran oss, men akkurat nå er det mer spennende å se for seg turbiner med 80.000 omdreininger/min som hver gulper 35.000 liter luft hvert minutt.

- Tror du vi måtte være omhyggelig med luftinntakene? spør Julian. Som samtidig med masse åpninger og skikkelig venturi under bilen, for å vokte på marktrykket, har fått Cw-verdien ned på rett over 0,3 – fantastisk arbeid.

Og ikke bare har han fått til elegante åpninger for luften, han har klart å eksponere de to juvelene også, turbinene ligger der slik vi alle kan nyte synet av dem.

Og siden vi er inne på originale løsninger, dashborklokken fra engelske Bremont bruker aks- og brems-kreftene til å holde seg opptrukket.

Stereoanlegget, betjeningen, åpning av dører, berøringsskjermer, smartfon-applikasjoner, alt dette leder oss selvfølgelig langt inn i fremtiden, og ville kreve en hel utgave av BIL å gjennomgå.

La oss nøye oss med å fortelle at hver av de fire el-motorene er på 195 hk, og legger man på de to turbinene er det til sammen 970 hester disponibelt. Men samtidig, med dagens målestandarder vil denne bilen kunne skattes etter 28 g CO2 pr. km.

Med turbiner som bare veier 35 kg hver, som kan drives med omtrent hva som helst, og med masse bruk av lette materialer, er vekten på denne 465 cm lange bilen bare 1350 kg på tross av batterier på hele 230 kg..

Bilen er meget kjørbar, hvilket gjør det enda mer sannsynlig at den er en seriøs del av Limo Green programmet.

Powered by Labrador CMS