-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Avgang med Ford
Har du fløyet fra Nederland eller Belgia, vil du vite at der det vanligvis står Departure på skjermen, står det Vertrek. Bra navn på ny bil, syns Ford.
Bra bil også, ser det ut som de fleste observatører mener. Og her kan vi nok snakke om noe som vi snart vil få se i levende live.
Bilen er bygget på en av Fords nye Globale plattformer, C-segmentet tilhører denne (selv om den kan reguleres i alle retninger, så det er egentlig riktigere å snakke om arkitektur enn plattform), og den skal ligge under minst 2 millioner biler verden over i 2012.
Vi har den allerede på nye C-Max, hele den nye Focus-serien kommer på dette understellet og, altså, den nye Kugaen. For lekre Vertrek kan jo ikke være annet enn nettopp det.
Imidlertid er det kanskje i tidligste laget å bytte ut Kuga. Siden den ble lansert i 2008, har den alltid ligget blant de tre på topp i dette segmentet i Europa. Og der konkurrerer jo ALLE.
Hvorfor den debuterer i Detroit er vanskelig å si. Kuga er jo foreløpig først og fremst en Europa-modell, og designen, slik vi ser den her, er også typisk Europa. Den bærer signaturen til Martin Smith og hans Kinetic Design formspråk.
Transatlantisk
Men på den annen side er det jo ikke noe i veien for at en amerikanisert Kuga kan bli den nye Escape, så det er kanskje den vi ser her.
Og da blir nok bensinmotoren med EcoBoost teknologien den mest aktuelle. I utstillingseksemplaret finner vi en 1,6-liters utgave av denne, mens de europeiske vil få en overvekt av Duratorq dieselmotorene. 96 prosent av alle Kugaene er i dag diesel-drevet!
6-trinns girkasse skal bli obligatorisk på amerikanske Forder innen 2013, og selvfølgelig finner vi et start-stopp system her også.
Light-utgaven av hybrid finner vi også, der alternatoren øker produksjonen når bilen bremser. Da kobles strømforsyningen inn som en slags motorbrems.
Og hva skal vi si om utseendet? Enda mer muskler.
Den står enda stødigere på bred sporvidde og lang akselavstand. Skikkelige hjulkassebuer, midtlinje som øker i høyden bakover og et tak med enda mer vinkel: Fart og dynamikk. Den solide spoileren bak gjør også det hele forsiktig dramatisk.
Men det gode og selvsikre er at selv om grillen igjen er lettere modifisert, er det ingen som kan være i tvil om at dette er en ekte Ford.
Fire separate stoler og ganske dramatiske linjer i interiøret er slikt som peker fremover, sammen med spennende bruk av nye materialer – vevet skinn i teppene for eksempel. Men nå er det vel ingen som tror at slikt, håndgjort, interiør vil holde seg til produksjonen.
Men midt oppe i drømmebiler og nye modeller så gjorde vel Bill Ford det beste inntrykket.
”Det føles så godt å kunne begynne å ansette igjen”, sa han. 7000 arbeidere og funksjonærer skal USAs største bilprodusent øke med i løpet av de neste to årene. De fleste i Michigan-området.
Det er med andre ord en litt annen stemning i Detroit i år enn i fjor.