-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Gustav Mercedes Vigeland
Skulptur er kunst. Vår fremste kunstner på det feltet er vel Gustav Vigeland. Hva ville han sagt om den nye Mercedesen?
Skal man være pompøs kan man selvfølgelig sitere Friedrich von Schlegel fra hans ”Über das Verhältniss der schönen Kunst zur Natur; Über Täuschung und Wahrscheinlichkeit; Über Manier und Stil”.
Men dersom man ikke er helt sikker på sitt publikum, må man føye til at Schlegel var en poet (var han egentlig det?), at han levde 1772 – 1829, og for sikkerhets skyld oversetter man sitatet til engelsk: ”Art is the nature of Nature”.
Han sa forresten også, og det liker jeg bedre, ”Mange såkalte kunstnere er i virkeligheten produkter av naturens kunst”. Og den jeg liker aller best, før han begynte å rote med Madame de Staël, at ”en historiker er en profet som ser bakover” men ikke noe av dette kan overhodet settes i forbindelse med denne saken.
Og hvis du tross alt har kommet helt hit, vil du kanskje gjerne vite hva dette har med bil å gjøre.
Jo, Mercedes-Benz har laget kunst, og i pressemeldingen som følger med har de vært både pompøse og detaljerte (med yrkestittel og leveår). Og det var da slett ikke nødvendig, for det ser da ut som om kunstverket står fjellstøtt på egne ben.
I følge beskrivelsen har en gruppe av interiørdesignerne i Stuttgart villet vise oss hva det er som inspirerer en interiørdesigner, samtidig som det er elementer av et bilinteriør i dette verket.
Samtidig er det helt klart at her har man ikke latt seg hemme av produksjonsmuligheter eller karosseriets utvendige form, eller krav til sikkerhet og ergonomi, dette er fri flyt av ideer nedfelt i forholdsvis faste materialer.
Men det er samtidig noe i det skulpturelle språket vi får presentert her som vi sikkert vil komme til å oppleve elementer fra i kommende Mercedes-interiører.
Det som også er litt morsomt er at det er enkelte av de organiske formene som dukker opp her som vi har sett tidligere – i skissene til Biome. Drømmebilen som Mercedes-designerne i Carlsbad, California, hadde drømt frem til LA-utstillingen for en måned siden.
Og siden vi ikke tror på tankeoverføring, er dette åpenbart temaer Gordon Wagener (Professor, Designsjef, født 3. september 1969: ”Hos Mercedes-Benz er bildesign kunstnerisk skaperkraft”) har klart å formidle til alle sine artister over hele verden.
Her uttaler han seg ganske svulmende om hva som ligger bak denne skulpturen. Om hvordan ”naturens måte å behandle resurssene skaper en uforlignelig estetikk på ny og på ny”. Og om hvordan ”vi sanser det i hver cellestruktur, i hver lille blomst, i hvert eneste levende vesen”.
Men, i denne skulpturen ”er det ikke bare herming etter naturen, men vi har lært fra den intrikate, altomfattende måten den bringer alle elementene i spill på – dette er også et kunstens garantistempel”.
La oss glemme det, og slå fast at det hele er ganske lekkert. Med mål på 5,6 x 1,83 x 2,6 meter kan vi si at det er skala 1:1,5 dersom det virkelig hadde dreid seg om et interiør.
Mange spennende materialer er brukt og med sølv, grått og hvitt blir det selvfølgelig utrolig lekkert.
Men mitt problem er følgende. Dette verket har Mercedes-folke døpt Aesthetics No. 2. Jeg trodde jeg fulgte litt med på Bil & Kunst, men jeg har overhodet ikke peiling på hva Aesthetics No. 1 er. Minn meg på at jeg spør professoren neste gang jeg treffer ham.