Aesthetics No. 2
Aesthetics No. 2
Aesthetics No. 2
Aesthetics No. 2
Aesthetics No. 2
Aesthetics No. 2
Aesthetics No. 2
Aesthetics No. 2
Aesthetics No. 2
Aesthetics No. 2
Aesthetics No. 2
Aesthetics No. 2
Aesthetics No. 2
Aesthetics No. 2

Gustav ”Mercedes Vigeland

Skulptur er kunst. Vår fremste kunstner på det feltet er vel Gustav Vigeland. Hva ville han sagt om den nye Mercedesen?

Publisert Sist oppdatert

Skal man være pompøs kan man selvfølgelig sitere Friedrich von Schlegel fra hans ”Über das Verhältniss der schönen Kunst zur Natur; Über Täuschung und Wahrscheinlichkeit; Über Manier und Stil”.

Men dersom man ikke er helt sikker på sitt publikum, må man føye til at Schlegel var en poet (var han egentlig det?), at han levde 1772 – 1829, og for sikkerhets skyld oversetter man sitatet til engelsk: ”Art is the nature of Nature”.

Han sa forresten også, og det liker jeg bedre, ”Mange såkalte kunstnere er i virkeligheten produkter av naturens kunst”. Og den jeg liker aller best, før han begynte å rote med Madame de Staël, at ”en historiker er en profet som ser bakover” men ikke noe av dette kan overhodet settes i forbindelse med denne saken.

Og hvis du tross alt har kommet helt hit, vil du kanskje gjerne vite hva dette har med bil å gjøre.

Jo, Mercedes-Benz har laget kunst, og i pressemeldingen som følger med har de vært både pompøse og detaljerte (med yrkestittel og leveår). Og det var da slett ikke nødvendig, for det ser da ut som om kunstverket står fjellstøtt på egne ben.

I følge beskrivelsen har en gruppe av interiørdesignerne i Stuttgart villet vise oss hva det er som inspirerer en interiørdesigner, samtidig som det er elementer av et bilinteriør i dette verket.

Samtidig er det helt klart at her har man ikke latt seg hemme av produksjonsmuligheter eller karosseriets utvendige form, eller krav til sikkerhet og ergonomi, dette er fri flyt av ideer nedfelt i forholdsvis faste materialer.

Men det er samtidig noe i det skulpturelle språket vi får presentert her som vi sikkert vil komme til å oppleve elementer fra i kommende Mercedes-interiører.

Det som også er litt morsomt er at det er enkelte av de organiske formene som dukker opp her som vi har sett tidligere – i skissene til Biome. Drømmebilen som Mercedes-designerne i Carlsbad, California, hadde drømt frem til LA-utstillingen for en måned siden.

SE BIONE HER

Og siden vi ikke tror på tankeoverføring, er dette åpenbart temaer Gordon Wagener (Professor, Designsjef, født 3. september 1969: ”Hos Mercedes-Benz er bildesign kunstnerisk skaperkraft”) har klart å formidle til alle sine artister over hele verden.

Her uttaler han seg ganske svulmende om hva som ligger bak denne skulpturen. Om hvordan ”naturens måte å behandle resurssene skaper en uforlignelig estetikk på ny og på ny”. Og om hvordan ”vi sanser det i hver cellestruktur, i hver lille blomst, i hvert eneste levende vesen”.

Men, i denne skulpturen ”er det ikke bare herming etter naturen, men vi har lært fra den intrikate, altomfattende måten den bringer alle elementene i spill på – dette er også et kunstens garantistempel”.

La oss glemme det, og slå fast at det hele er ganske lekkert. Med mål på 5,6 x 1,83 x 2,6 meter kan vi si at det er skala 1:1,5 dersom det virkelig hadde dreid seg om et interiør.

Mange spennende materialer er brukt og med sølv, grått og hvitt blir det selvfølgelig utrolig lekkert.

Men mitt problem er følgende. Dette verket har Mercedes-folke døpt Aesthetics No. 2. Jeg trodde jeg fulgte litt med på Bil & Kunst, men jeg har overhodet ikke peiling på hva Aesthetics No. 1 er. Minn meg på at jeg spør professoren neste gang jeg treffer ham.

Powered by Labrador CMS