-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ni trinn i tysk USA-kasse
BMW og Mercedes gjorde et stort nummer av sin 7-trinns automat som etterhånden ble åtte-trinns noen steder. Nå kommer ZF med en ni-trinns. Først i en Chrysler.
Det var faktisk på bilutstillingen i Detroit at tyske ZF kunne fortelle om, og vise frem, sin nye automatkasse.
Dette er litt spennende, for denne kassa er utviklet spesielt for forhjulsdrevne biler (de mest avanserte Euro-kassene finner du i bakhjulsdrevne luksusbiler), og den skal ikke bare debutere i forholdsvis økonomiske Chrysler- (les Fiat-) modeller, den skal også bygges i USA. Ved ZFs nye fabrikk i Greenville, Syd-Carolina.
Akkurat som i de europeiske kassene er denne full av elektronikk, som ikke bare sørger for å velge korrekt gir både ut fra kjøreforhold og ut fra ditt eget kjøremønster. Selv om det dominerende kravet hele tiden er optimal økonomi.
Elektronikken sørger også for å unngå ”stepping” – den overkjører med andre ord seg selv.
For den mest fintfølende elektronikken ville antakelig skifte gir flere ganger i sekundet for hele tiden å finne den optimale utvekslingen. Men her holder den såpass lenge på det valgte giret, at man slipper unødig opp- og ned-skifting.
En velutviklet støtdempermekanisme i momentomformeren er med på å gjøre alle girskiftene myke, selv om konverterclutchen låser på mikrosekunder. Målet er minimal ”sluring” og maksimal økonomi.
Selv om ingen prestasjonstall er offentliggjort ennå, kaller ZF det potensielle bensinspareresultatet ”betydelig”, og de kaller hele konstruksjonen et ”gjennombrudd”
Alt det skal vi vente med å avgjøre til vi har møtt automaten i en produksjons-installasjon, men vi kan allikevel gratulere ZF med et annet gjennombrudd:
Dette er første gang noen har forsøkt å presentere noe så komplisert som en ny girkasse på bilutstillingen i Detroit. Så brukte de da også ganske effektive virkemidler – noe du vil se dersom du klikker deg gjennom vår innholdsrike bildekarusell.