ZF på NAIAS i Detroit 2011

ZF på NAIAS i Detroit 2011

ZF på NAIAS i Detroit 2011

ZF på NAIAS i Detroit 2011

ZF på NAIAS i Detroit 2011

ZF på NAIAS i Detroit 2011

ZF på NAIAS i Detroit 2011

ZF på NAIAS i Detroit 2011

ZF på NAIAS i Detroit 2011

ZF på NAIAS i Detroit 2011

ZF på NAIAS i Detroit 2011

ZF på NAIAS i Detroit 2011

ZF på NAIAS i Detroit 2011

ZF på NAIAS i Detroit 2011

ZF på NAIAS i Detroit 2011

ZF på NAIAS i Detroit 2011

ZF på NAIAS i Detroit 2011

ZF på NAIAS i Detroit 2011

ZF på NAIAS i Detroit 2011

ZF på NAIAS i Detroit 2011

ZF på NAIAS i Detroit 2011

ZF på NAIAS i Detroit 2011

ZF på NAIAS i Detroit 2011

ZF på NAIAS i Detroit 2011

ZF på NAIAS i Detroit 2011

ZF på NAIAS i Detroit 2011

ZF på NAIAS i Detroit 2011

ZF på NAIAS i Detroit 2011

ZF på NAIAS i Detroit 2011

ZF på NAIAS i Detroit 2011

ZF på NAIAS i Detroit 2011

ZF på NAIAS i Detroit 2011

ZF på NAIAS i Detroit 2011

ZF på NAIAS i Detroit 2011

ZF på NAIAS i Detroit 2011

ZF på NAIAS i Detroit 2011

ZF på NAIAS i Detroit 2011

ZF på NAIAS i Detroit 2011

ZF på NAIAS i Detroit 2011

ZF 9-trinns automatgirkasse

Ni trinn i tysk USA-kasse

BMW og Mercedes gjorde et stort nummer av sin 7-trinns automat som etterhånden ble åtte-trinns noen steder. Nå kommer ZF med en ni-trinns. Først i en Chrysler.

Publisert Sist oppdatert

Det var faktisk på bilutstillingen i Detroit at tyske ZF kunne fortelle om, og vise frem, sin nye automatkasse.

Dette er litt spennende, for denne kassa er utviklet spesielt for forhjulsdrevne biler (de mest avanserte Euro-kassene finner du i bakhjulsdrevne luksusbiler), og den skal ikke bare debutere i forholdsvis økonomiske Chrysler- (les Fiat-) modeller, den skal også bygges i USA. Ved ZFs nye fabrikk i Greenville, Syd-Carolina.

Akkurat som i de europeiske kassene er denne full av elektronikk, som ikke bare sørger for å velge korrekt gir både ut fra kjøreforhold og ut fra ditt eget kjøremønster. Selv om det dominerende kravet hele tiden er optimal økonomi.

Elektronikken sørger også for å unngå ”stepping” – den overkjører med andre ord seg selv.

For den mest fintfølende elektronikken ville antakelig skifte gir flere ganger i sekundet for hele tiden å finne den optimale utvekslingen. Men her holder den såpass lenge på det valgte giret, at man slipper unødig opp- og ned-skifting.

En velutviklet støtdempermekanisme i momentomformeren er med på å gjøre alle girskiftene myke, selv om konverterclutchen låser på mikrosekunder. Målet er minimal ”sluring” og maksimal økonomi.

Selv om ingen prestasjonstall er offentliggjort ennå, kaller ZF det potensielle bensinspareresultatet ”betydelig”, og de kaller hele konstruksjonen et ”gjennombrudd”

Alt det skal vi vente med å avgjøre til vi har møtt automaten i en produksjons-installasjon, men vi kan allikevel gratulere ZF med et annet gjennombrudd:

Dette er første gang noen har forsøkt å presentere noe så komplisert som en ny girkasse på bilutstillingen i Detroit. Så brukte de da også ganske effektive virkemidler – noe du vil se dersom du klikker deg gjennom vår innholdsrike bildekarusell.

Powered by Labrador CMS