Citroën DS3 Racing
Citroën DS3 Racing
Citroën DS3 Racing
Citroën DS3 Racing
Citroën DS3 Racing
Citroën DS3 Racing
Citroën DS3 Racing
Citroën DS3 Racing
Citroën DS3 Racing
Citroën DS3 Racing
Citroën DS3 Racing
Citroën DS3 Racing
Citroën DS3 Racing
Citroën DS3 Racing
Citroën DS3 Racing
Citroën DS3 Racing
Citroën DS3 Racing
Citroën DS3 Racing
Citroën DS3 Racing
Citroën DS3 Racing
Citroën DS3 Racing
Citroën DS3 Racing
Citroën DS3 Racing
Citroën DS3 Racing
Citroën DS3 Racing
Citroën DS3 Racing
Citroën DS3 Racing
Citroën DS3 Racing
Citroën DS3 Racing
Citroën DS3 Racing
Citroën DS3 Racing

Det bor i en Loeb i oss alle

Citroën er verdensmester i rally syv år på rad – her er bilen som viser hvorfor.

Publisert Sist oppdatert

Mens to blad Sebastian, både Loeb og Ogier, kjemper mot Petter Solberg og Kimi Räikkönen i sine splitter nye DS3 WRC-biler, kommer Citroën med en liten GTI-versjon av samme bil myntet på de mest entusiastiske privatbilister.

Gjør dagen oransje
Det er ikke skadelig å være glad i friske farger om du går for DS3 Racing.

«Vår» kombinasjonen av sort og oransje er nemlig den eneste fargekombinasjonen som er å få kjøpt her hjemme. Det finnes også en variant i grått og hvitt også, men den kommer altså ikke til Norge.

DS3 Racing blir produsert i et begrenset antall av 3000. Planen var først 1000, så økte man til 2000, før man nå sier at taket er nådd.

Årsaken er at man da holder seg under noen produksjonsgrenser som også gjør godkjenningen av bilen enklere.

Tape
Det er mye bra i transferdekor på denne bilen – og det er tøft gjort. Det er riktignok alt annet enn diskret, men her handler det vel heller ikke akkurat om å gjemme seg bort.

Under panseret sitter det en 1,6-liters bensinturbo som er utviklet sammen med BMW. Det er samme motoren som du finner i Mini Cooper S.

Her yter den ett eller annet sted mellom 202 og 207 hestekrefter, tallene varierer, men dreiemomentet på 275 Newtonmeter ser det ut til å være enighet om.

Kreftene sendes gjennom en sekstrinns girkasse og ut på forhjulene. Går alt etter planen, skal sprinten fra stillestående til 100 kilometer i timen gå unna på 6,5 sekunder.

Det fikk vi imidlertid aldri vi bekreftet under vårt møte med bilen.

Vått og grått
Paris i januar bød nemlig ikke på mye sol og glede. Grå himmel, regnbyger og tilløp til tåke preget vårt møte med DS3 Racing.

Dermed ble det mye føling med understyring og søken etter grep som preget de mest svingete partiene. Etter at vi hadde forlatt den oppmerkede ruten fant vi imidlertid noen litt lenger og mer åpne svinger der bilen kom mer til sin rett.

I jakten på bedre og mer sportslige egenskaper har man sørget for at DS3 Racing har 30 millimeter større sporvidde både foran og bak. Dette kombinert med at den er senket med 15 millimeter og at dempere og fjærer er tilpasset bilens nye liv som sportlig.

Det fungerer meget bra, faktisk er DS3 Racing noe av det beste jeg har kjørt i denne klassen.

Her har man klart å fjerne krenging uten at bilen har blitt knallhard å kjøre med. Her kan du fint variere mellom raske motorveistrekninger og svingete småveier, uten at du føler at du må gå kraftig på kompromiss med en av dem.

De franske ingeniørene har også sørget for at EPS-systemet slipper deg lenger enn du gjør med en standard DS3, og du får til og med lov til å slå det helt av om du føler at du er i posisjon til å utfordre Loeb for alvor.

Det blir stadig bedre
Sekstrinns girkassa er nok et eksempel på at noe skjer med Citroën. Den er presis, og selv om den kanskje kunne vært litt kortere i bevegelsene, er det mer enn godkjent.

Motoren jobber godt mot girkassa, og særlig i mellomregistret oppleves DS3 Racing som meget rask.

DS3 Racing koster 459.900 kroner. For den prisen kan du hente ut en 210-hesters Golf GTI, eller en Peugeot RCZ 1,6 THP med samme motor og sitt særegne design.

Det er godt både for oss, og de som skal selge dem, at dette er biler som ikke først og fremst handles med hodet.

Når snøen er borte og asfalten ligger klar, lover vi å gi DS3 Racing en ny mulighet til å vise hva den er god for.

Konkurrenter: Mini Cooper S, Golf GTI, Peugeot RCZ.

+ Endelig en Citroën som tar sport på alvor. Usedvanlig god balanse mellom sportslighet og komfort.

- Prisen sender den opp i en klasse der det er mange tøffe konkurrenter.

Powered by Labrador CMS