Nye tider i arbeiderklassen
Nye tider i arbeiderklassen
Nye tider i arbeiderklassen
Nye tider i arbeiderklassen
Nye tider i arbeiderklassen
Nye tider i arbeiderklassen
Nye tider i arbeiderklassen
Nye tider i arbeiderklassen
Nye tider i arbeiderklassen
Nye tider i arbeiderklassen
Nye tider i arbeiderklassen
Nye tider i arbeiderklassen
Nye tider i arbeiderklassen
Nye tider i arbeiderklassen
Nye tider i arbeiderklassen
Nye tider i arbeiderklassen
Nye tider i arbeiderklassen
Nye tider i arbeiderklassen
Nye tider i arbeiderklassen
Nye tider i arbeiderklassen
Nye tider i arbeiderklassen
Nye tider i arbeiderklassen
Nye tider i arbeiderklassen
Nye tider i arbeiderklassen
Nye tider i arbeiderklassen
Nye tider i arbeiderklassen
Nye tider i arbeiderklassen
Nye tider i arbeiderklassen
Nye tider i arbeiderklassen
Nye tider i arbeiderklassen
Nye tider i arbeiderklassen
Nye tider i arbeiderklassen
Nye tider i arbeiderklassen
Nye tider i arbeiderklassen
Nye tider i arbeiderklassen
Nye tider i arbeiderklassen
Nye tider i arbeiderklassen
Nye tider i arbeiderklassen
Nye tider i arbeiderklassen
Nye tider i arbeiderklassen
Nye tider i arbeiderklassen
Nye tider i arbeiderklassen
Nye tider i arbeiderklassen
Nye tider i arbeiderklassen
Nye tider i arbeiderklassen
Nye tider i arbeiderklassen

Nye tider i arbeiderklassen

Du trenger ikke å være håndverker eller gårdbruker for å ha glede av en pickup. Den er tøff, praktisk og solid, men frem til nå også litt gammeldags. Nye Volkswagen Amarok vil gjøre noe med det. Vi lot nykommeren bryne seg på de sju viktigste konkurrentene i Norges største pickup-test.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bil nr 2-2011.

Etter å ha vært borte fra pickupmarkedet i godt over 10 år, slår Volkswagen knallhardt tilbake med sin nye Amarok.

Fra slutten av åttitallet og inn på nittitallet solgte man en omnavnet Toyota HiLux som VW Taro, men nå er det en egenutviklet bil, bygget i Argentina som skal gjøre vei i vellinga.

Men det er altså det VW nå gjør. Totalt sett utgjør denne typen biler rundt 2000 i året, og frem til nå har klassen vært dominert av Toyota Hilux, Nissan Navara, Mitsubishi L200 og Isuzu D-Max, samt tvillingene Ford Ranger og Mazda BT50.

Mange, ikke minst folk som trenger røffe biler med bra fremkommelighet føler nok at de kan skaffe seg en relativt billig arbeidsbil til en overkommelig pris.

Det betyr også at dette er biler som godt kan fungere som en litt røff, men veldig praktisk, bil nummer to bil i familien.

Bilene i testen er alle varebiler, bortsett fra at vi hadde med to Amarok, en som er registrert som personbil og en som varebil.

Ulempen som personbil er selvsagt prisen som fort spretter opp fra de billigste som koster noe over 250.000 kroner via bedre utstyrte dobbelkabinere på rundt 350.000 til personbilstandard, og en pris godt over den halve millionen.

Men drar du mye tilhenger, har behov for en halvtøff transportbil og kan klare deg med to seter, ta en titt på en av disse bilene.

Det er bare noen av bilene som er testet i EuroNCAP, ikke alle har stabilitetskontroll og konstruksjonene er generelt gammeldagse. Det bør også tas med i betraktningen når du bestemmer deg for å bruke en slik bil som dette også i familien.

LES VIDERE:


- Del 2

- Del 3

- Del 4

- Del 5

- Konklusjon

- Testvurdering og poeng Ford Ranger

- Testvurdering og poeng Isuzu D-Max

- Testvurdering og poeng Mazda BT50

- Testvurdering og poeng Mitsubishi L 200

- Testvurdering og poeng Nissan Navara

- Testvurdering og poeng SsangYong Actyon

- Testvurdering og poeng Toyota HiLux
- Testvurdering og poeng Volkswagen Amarok

Powered by Labrador CMS