BAC Mono
BAC Mono
BAC Mono
BAC Mono
BAC Mono
BAC Mono
BAC Mono
BAC Mono
BAC Mono
BAC Mono
BAC Mono
BAC Mono
BAC Mono
BAC Mono
BAC Mono
BAC Mono
BAC Mono
BAC Mono
BAC Mono
BAC Mono
BAC Mono
BAC Mono
BAC Mono
BAC Mono
BAC Mono
BAC Mono
BAC Mono
BAC Mono

Egoistens drøm

I det knøttlille segmentet: ekstreme, lettvekts racerbiler som kan registreres, er vel enseteren fra BAC den mest ekstreme.

Publisert Sist oppdatert

Kan det ha noe med oppveksten å gjøre? For når to brødre går sammen om å lage den mest asosiale bilen på planeten, burde jo det være mat for psykiatrikere med oppvekstvilkår som spesiale.

En form for asosial er jo ekstrem hastighet, nesten fri eksos og en ekstrem up-yours design. Men virkelig asosial blir oppskriften når den attpåtil kobles med en mono-løsning – her er det bare plass til meg!

Mono
Helt uvanlig er ikke det når det gjelder motorsykler, men hva biler angår, er holdningen ganske ny.

Da forstår man plutselig hvorfor denne modellen heter Mono, og vi kan ta et skritt tilbake og begynne å beundre den.

Neill Briggs er en av de to brødrene. Han var blant annet prosjektsjefen på den første Focus RS, men har også vært mange andre steder. Bentley blant annet. Broren heter Ian og er mer på design-siden, der han har vært både hos Mercedes-Benz og hos Porsche.

Ian har med seg Murray Adams som kom inn i prosjektet i 2007 – nyutdannet fra designshøyskolen i Pforzheim, mens Neils høyre hånd heter Joel Allison og er en tidligere racing-type som hadde med seg masse bane-erfaring.

Moser Atom
Resultatet er noe som ser ut som vil ha spesiell appell til folk som synes at en Ariel Atom er i tammeste laget.

540 kg er et imponerende utgangspunkt. Oppi der legger man da en 4-sylindret 2,3-liters Cosworth motor på 280 hester, som ikke mister pusten før langt over 8000 omdreininger.

Både motor og 6-trinns Hewland (fra en Formel 3) kasse ligger bak føreren og driver bakhjulene.

2565 mm måler den mellom for- og bakhjul, mens samlet lengde er 48 mm under 4 meter. 1800 mm i bredden og 1110 mm oppover, gjør den lavere enn en motorsyklists øyehøyde.

Kumho-dekkene på 17 tommers OZ-felger er ikke ekstremt lave, 40 prosent i begge ender, og de måler 205 foran og 245 bak.

Mye racing
Karbonbasert komposittmateriale i sentrum, som møter FIA sikkerhetskrav og justerbar pushrod opphengning hele veien rundt, med krengningsdemper som kan justeres fra cockpit. De ventilerte skivene måler 295 mm.

Selv med fullt landeveisutstyr lover BAC at den skal møte 100 km/t etter bare 2,8 sekunder, og 160 (100 miles per hour) etter 6,7.

Toppfarten er tårer-i-øya-provoserende 280 km/t. Prisen gir deg kanskje også et litt trist blikk, 66.625 fra fabrikk.

Og hvis du vil bli enda tristere, kan jeg forsikre om at det finnes en ganske lang liste over ekstrautstyr her. 5- eller 6-punkts seler, for eksempel, eller noe så banalt som en tauekrok, eller hva med en jekk?

Og for de mer seriøse finnes det enda bedre dempere enn de opprinnelige fra Sachs racing, og det finnes bremseskiver og klosser med racingspesifikasjoner.

Et ekstra sete finnes derimot ikke på den omfattende listen.

Powered by Labrador CMS