-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
For folk flest
Det ble en tett kamp mellom de to rommelige, folkelige stasjonsvognene Hyundai i40 og Mazda6. De subjektive inntrykkene måtte fordøyes vel og lenge og de objektive fakta måtte granskes ekstra nøye før vi kunne kåre en vinner.
Først publisert i Bil 12-2011.
Ferskingen Hyundai i40 møter en veletablert Mazda-modell til dyst denne gang.
Bortsett fra at begge er rommelige stasjonsvogner som er velegnet som både firmabiler og familiebiler, er det ikke mange klare likhetstrekk mellom våre to duellanter.
Ikke engang at begge er asiater kan egentlig trekkes fram. Hyundai i40 er nemlig utviklet og designet i konsernets europeiske senter i tyske Rüsselsheim, for å få et resultat som faller i smak i vår verdensdel.
Blant de få fellesnevnerne finner vi at begge har forhjulsdrift og at de har omtrent samme motoreffekt. Med henholdsvis 136 og 129 hester har bilene tilstrekkelig akselerasjon og trekkevne selv om du ofte laster bilen full, samtidig som motorene er snille nok til å holde avgiftene på et moderat nivå.
Sagt med andre ord, det er god balanse mellom bruksverdi og fornuft. Dette understreker at vi har å gjøre med ujålete biler som dekker et transportbehov for folk flest.
Egentlig hadde vi planlagt å ha med en tredje bil i testen, den andre hovedkonkurrenten som Hyundai har pekt ut ved siden av Mazda6, nemlig Toyota Avensis. På det tidspunktet testen ble kjørt hadde Toyota allerede vist en ny utgave av Avensis på Frankfurt-utstillingen. Derfor valgte vi bort en utgående modell, og kommer tilbake med den oppgraderte Avensis i en annen sammenheng senere.
Hyundai i40 er merkets første store stasjonsvogn, og kan bli en inngangsbillett til større salgsvolumer på firmabilmarkedet. Både utvendig og innvendig design kjennetegnes av friske og dristige linjer.
Førermiljøet utmerker seg med en moderne «cockpit»-løsning, som i større grad enn i den mer tradisjonelle Mazda6 er bygget rundt føreren.
Takket være noe større akselavstand er benplassen i baksetet en av detaljene som går i favør av i40 – målebåndet viser 4 cm mer når førersetet står i normalposisjon. I praksis får man ikke gjort seg nytte av denne fordelen i særlig grad, for det er trangere for føttene under forsetene.
Mindre praktisk
En detalj som skiller de to bilene når det gjelder utnyttelsen av bagasjerommet, er at mens det blir flatt gulv i Mazda6 når bakseteryggen legges ned, legger ryggen i i40 seg i ”oppoverbakke” oppå baksetets sittepute.
Motoren er en moderne konstruksjon med en halvliter mindre slagvolum enn hos den japanske rivalen. I akselerasjonsøvelsene ligger den i praksis likt med Mazda6, bortsett fra under mellomakselerasjon fra 70 til 100 i femtegir, hvor den viser langt friskere tendenser takket være en girutveksling som er godt tilpasset norske fartsgrenser.
Mangler det lille
Hyundai har utviklet et chassis som absolutt er dugelig, i40 kjører helt tilfredsstillende. Den når likevel ikke helt opp til Mazdas nivå. Styringen er ikke like presis og hjulopphenget jobber ikke fullt så harmonisk. Spesielt på grusvei og andre dårlige underlag overføres slag og vibrasjoner i ubehagelig grad til karosseriet og rattet.
På vanlig landevei er det en viss forskjell i dynamisk følelse mellom i40 og Mazda6, kjøreegenskapene ligger med andre ord mer i komfortabel enn sportslig retning hos Hyundai.
LES VIDERE:
- Del 2
- Konklusjon
- Testvurdering og poeng Hyundai i40
- Testvurdering og poeng Mazda6