-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
"Neste år vinner vi - kanskje"
Det gikk som håpet og fryktet. To av de norske lagene i Formula Student fullførte høyt oppe på lista. Det tredje laget måtte bryte – men ikke på grunn av den komponenten de hadde fryktet.
Konservativ kjøring, lovte Stavanger-laget oss i går.
Alt er for så vidt relativt, man kan spørre seg om hvordan det er mulig å kjøre konservativt med en kruttønne som også låter som en kruttønne og som brukte fem sekunder på de første 75 meterne i går, på klissvått føre, med en sluttfart rett under 100 km/t.
LES: Første rapport og andre rapport
Men det var, trodde laget, helt nødvendig å ta vare på redskapen, frykten var at en av drivakslene i karbon skulle knekke.
De startet som nummer10 i dag, startrekkefølgen var avgjort av sprint-tidene fra i går. Det smakte selvfølgelig godt at de to andre norske startet langt bak, NTNU som nr. 23 og Østfold som nummer 24.
Det smakte ikke like godt da det knakk. Men ikke drivakselen – det var navet foran som ga opp.
Hadde dette vært bilbransjen, kunne vi sett for oss en stor tilbakekallings-kampanje. Det var nemlig en rekke andre lag som også måtte bryte på grunn av den samme komponenten som alle hadde kjøpt inn fra den samme leverandøren.
Du ser den på et av bildene, og her du ta del i noe av den chaten som fulgte dette bildet:
Got a nice package from RCV FSAE today! Just a couple of weeks until we have a rolling chassis!
Laurent Dagenais: Nice, ça va ressembler à ça, Octave, notre arbre de transmission?March 15 at 6:35am
Formula Student Team UIS oui, baguette!March 15 at 4:25pm
Hugues Marceau Fromage?March 15 at 8:16pm •
Hugues Marceau Jean-Claude Van Damme!!!March 15 at 8:16pm
Thomas Byrne Hi UIS, we (Liverpool John Moores University, UK) have also bought the RCV hub kit, but we have the steel drive shaft kit. either way, have you guys had any issues sealing the bearings because they are so close to the brakes? Thanks!April 20 at 2:02pm
Formula Student Team UIS Thomas Byrne if you entire team "like" us on facebook, and you send us a email at fsteamuis@gmail.com we can show how we solved it ;)April 20 at 5:25pm
Formula Student Team UIS ...or just send us an email Thomas Byrne!April 23 at 8:20am
Fullt så muntert var det ikke nå.
Men både NTNU og Østfold klarte også dagens siste utholdenhetsøvelse med bravur, som nummer 21. og 22 – like tette som etter sprinten i går.
I skrivende stund er den endelige rekkefølgen fremdeles ikke klar, men det ser ut til at Stuttgart vant i år. De har vært med i mange år og bygd mange forskjellige biler.
Dagens er et fartsmonster, 99 hester og 190 kg – dette er verdier råere enn en Bugatti Veyron. Og selv om toppfarten er begrenset til ca. 130 km/t er det ikke noe som burde hindre denne fra å nå godt over 200.
På hjemmesiden deres er det et bilde av laget, jeg ga opp å telle da jeg kom til 50, og for å lese listen over alle sponsorene må du virkelig bruke scrolle-funksjonen.
Så grundig kan nok ikke noen norsk læranstalt ta denne konkurransen, men det vi kan håpe på er at alle de norske som var med på dette eventyret denne gangen, klarer å overbevise både skolene, sponsorene og – viktigst – det neste kulle studenter, om at denne øvelsen både er nyttig og svært morsom, slik at vi kan få en skikkelig rekruttering foran neste sesong.
La oss også ta med en liten rekrutteringsvideo fra den gamle skolen min, Politecnico i Torino. Hadde jeg vært i målgruppen, hadde jeg ikke betenkt meg et sekund.