Peugeot 508 RXH
Peugeot 508 RXH
Peugeot 508 RXH
Peugeot 508 RXH
Peugeot 508 RXH
Peugeot 508 RXH
Peugeot 508 RXH
Peugeot 508 RXH
Peugeot 508 RXH
Peugeot 508 RXH
Peugeot 508 RXH
Peugeot 508 RXH
Peugeot 508 RXH
Peugeot 508 RXH
Peugeot 508 RXH
Peugeot 508 RXH
Peugeot 508 RXH
Peugeot 508 RXH
Peugeot 508 RXH

Skreddersydd - del 1

Den norske favorittbilen krysset med SUV og gitt en smak av premium. Både Volkswagen Passat Alltrack og Peugeot 508 RXH går for borteseier.

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

Utfordrerne

Øvelsen med høy stasjonsvogn kan ved første øyekast virke som en nykommer for både Volkswagen og Peugeot, men da er det lett å glemme franskmennenes dominerende rolle som transportmiddel i Nord-Afrika – og de tette båndene det naturlig nok er mellom VW og Audis Allroad.

Mens Volkswagen velger den kjente, trygge løsningen med en 170-hesters dieselmotor i kombinasjon med toclutchkasse og 4motion, slår Peugeot til med ny og definitivt spennende teknologi.

Her er det nemlig 163 hesters frontplassert dieselmotor som driver forhjulene, mens en elektromotor på mer beskjedne 37 hester sørger for drift på bakhjulene.

Som vanlig i hybridløsninger kombineres det fine momentet i elektromotoren med det som kommer fra forbrenningsmotoren, men ettersom dette er diesel og ikke bensin slik vi er vant til, gir det fine 415 Newtonmeter og 200 hester.

Det hele mates gjennom bilens største utfordring, en elektronisk styrt manuell girkasse, også kjent som EMG. Et hjul mellom setene gjør at du kan velge mellom Auto, 4WD, Sport og ZEV. Velger du den siste kjører du helelektrisk, det vil si, om du har strøm nok.


Toclutchkassa til Volkswagen er akkurat så perfeksjonert som vi har lært oss at den vil være, mens hos Peugeot er det litt mer utfordrende.

Standard står denne i Auto og da sørger elektronikken for å velge den mest effektive kombinasjonen av diesel og eldrift. Effekten er ikke som vi hadde forventet, EMG-girkasser har hatt en tendens til å by på ganske rykkete girskift der du nærmest blir hengende i sikkerhetsbeltet og vente på innslaget. Trolig er det elektromotorens jevne skyv som sørger for at dette er nesten fraværende.

Det som det krever litt tid å bli vant til, er bremseeffekten som oppstår som en del av regenereringen av energi når du slipper gassen. Det hele kan imidlertid unngås, det gjør du ved å vippe elektronikken i Sport. Da kjenner du plutselig at du faktisk har 200 hester, og også girskiftene blir mer aktive. Ønsker du full kontroll, kan du også gire med hendlene bak rattet.


En fordel med hybridløsningen er et oppgitt gjennomsnittsforbruk på ganske spektakulære 0,41 – noe som gir et utslipp på 107 g/km, mens tilsvarende tall for Passat er 0,58 og 152 gram. Det er bra på papiret og for avgiftsberegningen.

I praksis viser det seg imidlertid igjen å være avvik. RXH ender opp på 0,57 mens Alltrack går på 0,68 når vi gjør opp vårt testforbruk.

Premium light

Selv om den heter Alltrack til etternavn er det ingen sjanse til å rote seg bort bak rattet i Passat. Fortsatt er ergonomien bortimot perfekt, og alle knapper og hendler sitter der du forventer.

Alt er effektivt, stramt og funksjonelt. Det fører til at det er svært vanskelig å finne noe å irritere seg over, med det resultat at det kanskje heller ikke er så mye som kaller på den store entusiasmen. DAB-radio som standard er imidlertid et pluss, særlig når testen kjøres mens OL pågår.


Hos Peugeot har man lastet godt opp med utstyr. Interiøret har, som i en standard 508, god kvalitetsfølelse. Når dette toppes med utstyr som headupdisplay, panoramatak, stor skjerm og svært gode seter med uttrekkbar lårstøtte, blir totalopplevelsen god.

Det krever imidlertid litt mer tid, og tilvenning til start/stopp-prosedyren i en bil der du nesten føler at du starter og stopper en datamaskin på hver kjøretur.

LES VIDERE:
- Del 2
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Peugeot 508 RXH
- Testvurdering og poeng Volkswagen Passat Alltrack

Powered by Labrador CMS