-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Første RS med Q
Praktiske egenskaper kombineres med rå ytelser når Audi lanserer RS Q3 – den første RS-modellen basert på en Q-modell.
Da den sto som konsept på bilutstillingen i Beijing i fjor vår, skjønte vi at dette var en bil som skulle realiseres.
På tross av økt fokus i bransjen på reduserte utslipp, formelig renner det inn med nye RS-modeller for tiden. Bare i 2013 har vi fått RS5 Cabriolet, RS6 Avant, RS 7 Sportback og nå altså RS Q3. Totalt vokser RS-familien med dette til åtte medlemmer.
Klassisk femmer
I RS Q3 yter femmeren 310 hestekrefter fra 5.200 til 6.700 omdreininger. Maks dreiemoment er 420 Newtonmeter i hele området mellom 1.500 og 5.200 omdreininger.
Omsatt til ytelser gir det en 0-100-tid på 5,5 sekunder og en potensiell toppfart på 250 km/t – det går neppe lang tid før noen tilbyr seg å fjerne den elektroniske sperren så du kan kjøre enda litt fortere om det skulle være ønskelig.
Et CO2-utslipp på 206 gram per kilometer er et stykke over bransjenormen, men ytelsene tatt i betraktning er snittforbruket på 0,88 liter på mila meget respektabelt.
Comfort og Sport
Standard girkasse er en 7-trinns S tronic som fordeler kreftene til alle fire hjørner gjennom Quattro-systemet.
Det øverste giret er lagt ekstra høyt for å spare drivstoff i høye hastigheter, og føreren kan påvirke girskiftene ved å velge D eller S, eller rett og slett veksle manuelt med hendler på rattet.
RS Q3 har også Launch Control for å oppnå best mulig grep under kjappe akselerasjoner.
Audi har bestrebet seg på at heftige ytelser ikke skal gå for mye på bekostning av komfort. Sportsfjæringen senker bilen med 25 mm, og det sitter et batteri for start/stopp-funksjonen i bagasjerommet for å oppnå optimal vektfordeling.
Godt grep
19-tommers felger er standard, men Audi tilbyr også tre forskjellige 20-tommere for de som prioriterer utseende høyere enn komfort, blant annet de spesielle felgene fjorårets konseptbil var utstyrt med.
Selvsagt har bilen en rekke RS-detaljer som skiller den fra en vanlig Q3, som spesielle fangere og sideskjørt, takrails i matt aluminium og en høyglanset sort grill med nettingmønster.
Bakfra dominerer en stor takspoiler, diffuser integrert i bakfangeren og store elliptiske enderør – en klassisk RS-detalj.
RS Q3 har en lengde på 4,41 meter – et tillegg på 25 mm – og en matchvekt på 1730 kg. Lasterommet har en kapasitet på 356 liter, noe som øker til 1261 liter med baksetene klappet sammen.
Skreddersøm
Sporty detaljer finner vi også i interiøret. Instrumentene er grå med hvite skalaer og røde visere, sportsrattet og girvelgeren har sømmer i kontrastfarge, og føreren kan hente opp informasjon om turbotrykk, oljetemperatur og rundetider via MMI-displayet på dashbordet.
I Tyskland får Audi RS Q3 en prislapp på €54.600. Norske priser er foreløpig ikke fastlagt, men bilen kommer i salg til høsten.