Icona E3WM

Icona E3WM

Icona E3WM

Icona Fuselage

Icona Fuselage

Icona Fuselage

Icona Fuselage

Icona Fuselage

Icona Fuselage

Icona Fuselage

Icona Fuselage

Icona Fuselage

Icona Fuselage

Icona Fuselage

Icona Fuselage

Italiener i Shanghai

Nå er det heldigvis ikke enda en tåkete superbil vi kan by på her, men et visittkort fra et italiensk-basert designhus i Shanghai.

Publisert Sist oppdatert

Vi vet veldig lite om det som skjuler seg under det røde lakenet her, bortsett fra at det er en hilsen fra Icona. Et designfirma med adresse i Shanghai, men med røtter i Torino. Lakenet skal for øvrig trekkes skikkelig av når Shanghai-utstillingen åpner om noen uker.

Det er en rekke italienske designspesialister som oppdaget mulighetene i Kina for noen år siden.

Et par folk hoppet for eksempel av fra Bertone og startet Torino Design.

Kinesiske JAC kjøpte opp et lokale og noen gode designere i Torino og la sitt design-hovedkvarter dit. Luciano d’Ambrosio, veterandesigner, koblet seg opp mot Changan, og startet designsentrum for dem i Torino.

Og for tre år siden gikk «Gigi» Gaudio fra Bertone, hentet inn ex-Nissan og ex-Jaguar designer Samuel Chuffart og noen andre, og startet Icona.

Med seg har de også Tecnocad Progetti og Cecomp – begge store på ingeniør- og konstruksjonsarbeid, og prototypebygging – slik at de kan tilby kinesiske kunder all mulig konsulenthjelp.

De kan by på korte kommunikasjonsveier også, for hovedkontoret med alle de operative ligger i Shanghai. Torino er et slags backoffice, og der de tunge hardvare-jobbene gjøres.

Så det er vel sannsynligvis der denne bilen er bygget også. Den som skal debutere på Shanghai-utstillingen og virkelig vise hva disse folkene kan.

Vulcano heter modellen, og det som antydes av spesifikasjoner bekrefter at dette kan bli en ganske aktiv utblåsning.

Det fortelles at den bruker en V12-motor i front, og med et hybrid-arrangement (årets superbil-oppskrift, Ferrari, McLaren, Porsche) skal det finnes totalt 900 hester om bord.

Ca. 350 i toppfart og nulltil2hundre på under 10 sekunder står det i den første pressemeldingen.

Til å holde orden på dette har de også hentet inn en egen chassis-konsulent. Claudio Lombardi.

Ikke helt ung lenger, 1942-årgang, men med en merittliste lang som et veldig godt år. Lancia Delta S4 – verdensmester, det var der han dukket opp først som sjefingeniør. Så til Ferrari Formel 1 fra1989, verdensmester, inntil han ble overført til den nye generasjonen av landeveisbiler der.

Så ble det Aprilias RSV4 – verdensmester i Superbike med Max Biaggi i 2010, før han begynte sin egen konsulentvirksomhet og altså nå er snappet opp av Icona.

Det står ikke et ord om hvor motoren er hentet fra, bare at drivlinjen er Lombardis. Skal se han har konstruert sin egen motor også?

Men ikke prøv deg med at det i så fall er Kinas første V12-motor. Allerede for 10 år siden kunne Hongqi vise sin HQD med hjemmebygget 6-liters V12!

Uansett – dette er en bil jeg gleder meg litt til å se resten av og høre resten om.

Powered by Labrador CMS