-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Taket av for 4-serie
Jeg husker den første mellomklassecabrioleten fra BMW som den grusomme 2002 Targa fra Baur. Er det korrekt? Den var fæl! Nå kommer det i hvert fall en akseptabel utgave.
Det vi i hvert fall kan slå fast er at når BMW presenterer sin nyeste cabriolet, samtidig med den første vårsolen neste år, har den fått et navn som tidligere var helt ukjent i BMW-historien, nemlig 4.
Det er selvfølgelig coupéutgaven av den nye treeren som nå får fjernet taket. Første visning blir på Los Angeles-utstillingen som åpner dørene mens vi fremdeles sier november. Og selv om BMW klarer å avlevere en pressemelding på rundt 14 flak, kan jeg forsikre at dette er en firer, med nedfellbart metalltak.
Punktum.
Du ser den har Air Breather bak forhjulene, det skal minske luftmotstanden - og du ser IKKE at, akkurat som coupeen, er 4-utgaven senket en cm. Det er mulig det også gjør noe.
Mindre støy
Det er imidlertid mer enn mulig at når BMW sier de har jobbet med det tredelte metalltaket for å gjør det mer effektivt som støydemper, så vil det være merkbart. «En absorberende innvendig himling» snakker de om. La oss håpe det er like støydempende som en effektiv mohair-kalesje.
Hva de også har fått til er en bevegelig lasterampe som kommer ut og fanger opp det du kan få plass til av bagasje, når taket ligger nede i bagasjerommet. Derved slipper du åpenbart å åle deg under, for å få lagt den bløte bagen langt der inne.
Dessuten er det med beklagelse jeg må fortelle at også BMW har fulgt etter den pinglete Mercedes-linjen med å tilby en slags nakkevarmer. Her er den visst tre-trinns elektrisk, og består ikke av et «Air Scarf» av varm luft.
For dem slike data er av interesse får vi føye til at det tar ca. 20 sekunder å senke taket og at det kan gjøres i hastigheter opptil litt over 17 km/t. For meg er slike data nesten like interessante som tiendedelene fra nulltilhundre – og jeg har kjørt åpent i mer enn 50 år. Konkurransen om hvem som får den opp (eller ned) først har liksom aldri vært en del av kjør-åpent-agendaen.
Vi kan vel også regne med at denne, akkurat som coupeen, vil kunne leveres i Sport Line, Luxury Line og M Sport interiør-nivåer.
To bensin og en diesel
Dersom jeg har tolket BMWs ordrike pressemelding riktig vil denne bilen i første omgang kommer som 435i med 306 hester fra rekkesekseren eller som 428i med 245 hk fra fireren. Dersom du av en eller annen grunn ønsker å blande dieselduft med den friske luften vil 420d stå til din disposisjon med 184 hester til disposisjon. Seks manuelle eller åtte trinn fra dobbelclutchkassa fullfører de første drivlinjene.
Det er ingen grunn til å tro at disse ikke blir supplert med tiden.
For dem som betaler bilene sine i Euro later det til at i forhold til forgjengerne, 3 Serie Cabrio, blir de nye 2. – 4.000 euro dyrere når man holder sammenliknbare modeller opp mot hverandre.