-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ford viser ny Ka
Strategien "One Ford" innebærer at flest mulig modeller skal globaliseres. Nå får Brasil ansvar for konsernets nye småbil.
Dagens Ka kom på markedet i 2008, og deler mange komponenter og samlebånd med Fiat 500.
Den har aldri vært noen volumselger i Norge, hittil i år er det registrert 125 nye biler, omtrent 10 prosent av volumet Fiesta kan skilte med.
Nå viser Ford Brasil en modell de kaller Ka Concept, men når de samtidig sier at bilen KAN gå i produksjon allerede neste år, så gjør den nok det.
Viktig segment
Det såkalte sub-B-segmentet er stort i Brasil og flere andre raskt voksende markeder.
- Vi har en lang historie i Brasil, og har vært med på å bringe utvikling, arbeidsplasser og vekst til regionen, sa styreformann Bill Ford da han avduket konseptbilen.
- Som en del av vår globale vekststrategi er vi forpliktet til å bringe verdensklasse-produkter til Brasil og til å hjelpe regionen med å skape globale kjøretøy hele verden kan ha glede av.
Ford regner med at segmentet der Ka inngår vil utgjøre 6,2 millioner biler på verdensbasis i 2017, en vekst på hele 35 prosent fra 2012.
Påkostet
Ka Concept kan danne basis for Fords neste globale superkompakt. Den har ifølge selskapet egenskaper man normalt forbinder med større og dyrere biler, er utstyrt med effektive drivlinjer, har et rommelig interiør og plass til fem personer.
At den er «komfortabel for fem personer», som Ford påstår, tar vi med en stor klype salt. Vi snakker tross alt om en minibil.
Men vi tror dem når de lover å utstyre bilen med moderne teknologi, som docking for mobile enheter. Ford Sync tar seg av koblingen av din mobil via Bluetooth og varsler automatisk ved eventuelle uhell.
Mer praktisk
Det som nok er viktigere er at Ka Concept er utstyrt med fem dører, i motsetning til forgjengeren med tre dører. Det vil nok gjøre den mer aktuell som familiebil.
Konseptbilen er den andre globale modellen som er utviklet av Ford do Brazil, etter EcoSport som også står foran lansering på en rekke markeder.
Den blir viktig for å oppnå suksess i Syd-Amerika og store deler av Asia, markeder som til sammen vil utgjøre 44 prosent av det globale sub-B-segmentet i 2017.
Mye tyder altså på at en ny Ka finner veien til samlebåndet i løpet av nær fremtid. Men den blir nok viktigere for de nevnte kontinenter enn for Europa.