Ford Ka Concept
Ford Ka Concept
Ford Ka Concept
Ford Ka Concept
Ford Ka Concept
Ford Ka Concept

Ford viser ny Ka

Strategien "One Ford" innebærer at flest mulig modeller skal globaliseres. Nå får Brasil ansvar for konsernets nye småbil.

Publisert Sist oppdatert

Dagens Ka kom på markedet i 2008, og deler mange komponenter og samlebånd med Fiat 500.

Den har aldri vært noen volumselger i Norge, hittil i år er det registrert 125 nye biler, omtrent 10 prosent av volumet Fiesta kan skilte med.

Nå viser Ford Brasil en modell de kaller Ka Concept, men når de samtidig sier at bilen KAN gå i produksjon allerede neste år, så gjør den nok det.

Viktig segment
Det såkalte sub-B-segmentet er stort i Brasil og flere andre raskt voksende markeder.

- Vi har en lang historie i Brasil, og har vært med på å bringe utvikling, arbeidsplasser og vekst til regionen, sa styreformann Bill Ford da han avduket konseptbilen.

- Som en del av vår globale vekststrategi er vi forpliktet til å bringe verdensklasse-produkter til Brasil og til å hjelpe regionen med å skape globale kjøretøy hele verden kan ha glede av.

Ford regner med at segmentet der Ka inngår vil utgjøre 6,2 millioner biler på verdensbasis i 2017, en vekst på hele 35 prosent fra 2012.

Påkostet
Ka Concept kan danne basis for Fords neste globale superkompakt. Den har ifølge selskapet egenskaper man normalt forbinder med større og dyrere biler, er utstyrt med effektive drivlinjer, har et rommelig interiør og plass til fem personer.

At den er «komfortabel for fem personer», som Ford påstår, tar vi med en stor klype salt. Vi snakker tross alt om en minibil.

Men vi tror dem når de lover å utstyre bilen med moderne teknologi, som docking for mobile enheter. Ford Sync tar seg av koblingen av din mobil via Bluetooth og varsler automatisk ved eventuelle uhell.

Mer praktisk
Det som nok er viktigere er at Ka Concept er utstyrt med fem dører, i motsetning til forgjengeren med tre dører. Det vil nok gjøre den mer aktuell som familiebil.

Konseptbilen er den andre globale modellen som er utviklet av Ford do Brazil, etter EcoSport som også står foran lansering på en rekke markeder.

Den blir viktig for å oppnå suksess i Syd-Amerika og store deler av Asia, markeder som til sammen vil utgjøre 44 prosent av det globale sub-B-segmentet i 2017.

Mye tyder altså på at en ny Ka finner veien til samlebåndet i løpet av nær fremtid. Men den blir nok viktigere for de nevnte kontinenter enn for Europa.

Powered by Labrador CMS