-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Åpner seg mot våren
Åpen ferskvare til sommersesongen? Vi har kjørt den nye Audi A3 Cabriolet som er på plass i løpet av mars.
Nykommeren er tilsynelatende en modernisert blåkopi av forgjengeren som kom i 2008, men sannheten er en annen. Her finner vi nemlig langt mer enn bare kosmetikk.
En ting er at bilen byr på en rekke førerstøttesystemer og andre elektroniske løsninger som tidligere bare var forbeholdt større modeller. Like viktig er det at bilen har blitt større.
Akselavstanden er riktignok bare økt med 2 cm, men utvendig lengde er strukket hele 18 cm, i form av større overheng bak, og dermed har bagasjerommet vokst med 60 liter.
Større bakende påvirker også det visuelle inntrykket, for med lengre overheng lider bilen i langt mindre grad av «badekarsyndromet» - et påfallende trekk ved mange cabrioleter når taket legges ned.
Skarpere design
Cabrioletutgaven er bygget over samme lest som Sportssedanen, men har fått noen egne designdetaljer.
Både sidelinjen og skulderlinjen er skarpere, og nykommeren har en helt egen frontspoiler og støtfanger. En mer synlig detalj er den blanke aluminiumrammen rundt frontruta og cockpiten.
Interiøret følger samme idé som i A6 og A8, med en sammenhengende linje som går fra dør til dør over instrumentpanelet. En 11 mm tykk informasjonsskjerm felles opp fra midten av dashbordet.
Elektronisk assistanse
Adaptiv cruise control, som automatisk holder avstanden til kjøretøyet foran, er i funksjon i hastigheter opp til 150 km/t. Dette er kombinert med full bremsing under 30 km/t – kjekt å ha både ved køkjøring og i bygatene.
Et annet system som står på handlelisten, er parkeringsassistent med 360 graders optikk og ryggekamera som viser et klart bilde av omgivelsene på 5,8-tommers fargeskjerm på dashbordet.
Dessuten er Audi Connect tilgjengelig som ekstrautstyr. Dette systemet har 65 GB harddisk, 7-tommers skjerm, «touchpad» på betjeningshjul på midtkonsollen ved førersetet og stemmestyring.
Systemet gir deg mulighet for trådløst nett i bilen, med tilhørende muligheter som navigasjon med kartdata fra Google Earth og Street View, webradio og andre web-tjenester.
Kjører bra
Bilen er satt opp med 56 prosent av vekten på forhjulene, 44 prosent på bakhjulene – en fordeling som sammen med den elektromekaniske styringen gir en fin balanse ved frisk kjøring på svingete veier. Det fikk vi erfare på sør-franske veier denne uka.
De aller fleste kundene ønsker likevel å spisse kjøreegenskapene ytterligere, og velger derfor enten sportsunderstell som senker bilen 15 mm, eller S-line understell som senker den 25 mm.
Entusiastene vil sette pris på at A3 Cabriolet nå kan leveres med Audi Drive select. På Ambition-nivå hører det til standardutstyret. Med dette systemet kan sjåføren påvirke gassrespons og rattutveksling – og også gir-karakteristikk på biler med S tronic – ved å velge mellom fem forskjellige modus: Efficiency, Individual, Dynamic, Auto og Comfort.
Kommer med quattro
Fabrikken i Györ i Ungarn produserer A3 Cabriolet med seks motoralternativer. Tre av disse forventes å fenge norske kunder, nemlig 1,4-liter TFSI bensinmotor med enten 125 eller 140 hester, begge kombinert med automatgirkassen S tronic, og 2,0-liter TDI dieselmotor med 150 hester.
Sistnevnte, som er kombinert med quattro, er ikke klar ved lanseringstidspunktet, men er på plass to måneder senere, med andre ord i mai.
Cabriolet er ikke den karosseriformen som skaper de store salgsvolumer her hjemme. Importør Harald A. Møller er likevel forholdsvis optimistiske i sine forventninger ved at de tror det vil selges 60 biler i året når alle motorvarianter er på plass.
Konkurrenter: BMW 1-serie, Peugeot 308 CC.
Motor: | 4-syl. bensin, 1395 ccm |
Effekt: | 103 kW (140 hk) v/5000 o/min. |
Mål: | 442 x 179 x 141 cm (L/B/H) |
Akselavstand: | 260 cm |
Egenvekt m/fører: | 1440 kg |
Bagasjevolum: | 287-320 liter |
Aks. 0-100 km/t: | 9,1 sek. |
Toppfart: | 218 km/t |
Forbruk blandet kjøring: | 0,50 l/mil |
CO2-utslipp: | 114 g/km |
Pris fra: | kr 375.000 |
Lansering i Norge: | Mars 2014 |