Mercedes-Benz A45 AMG 4Matic
Mercedes-Benz A45 AMG 4Matic
Mercedes-Benz A45 AMG 4Matic
Mercedes-Benz A45 AMG 4Matic
Mercedes-Benz A45 AMG 4Matic
Mercedes-Benz A45 AMG 4Matic
Mercedes-Benz A45 AMG 4Matic
Mercedes-Benz A45 AMG 4Matic
Mercedes-Benz A45 AMG 4Matic
Mercedes-Benz A45 AMG 4Matic
Mercedes-Benz A45 AMG 4Matic
Mercedes-Benz A45 AMG 4Matic
Mercedes-Benz A45 AMG 4Matic
Mercedes-Benz A45 AMG 4Matic
Mercedes-Benz A45 AMG 4Matic
Mercedes-Benz A45 AMG 4Matic
Mercedes-Benz A45 AMG 4Matic
Mercedes-Benz A45 AMG 4Matic
Mercedes-Benz A45 AMG 4Matic
Mercedes-Benz A45 AMG 4Matic
Mercedes-Benz A45 AMG 4Matic

Sinnataggen

A45 AMG er en bil der du bare MÅ gi gass - bånn gass - ut av alle kryss, rundkjøringer og så snart det blir en luke i køen.

Publisert Sist oppdatert

Belønningen er den fantastiske putringen og fresingen fra de fire eksosrørene som er pakket inn i to forkrommede ovale innramminger på hver sin side av den obligatoriske diffusoren...

Akselerasjon 0 – 100 er den samme som for en Tesla Model S, men gleden over den 360 hesters toliteren med turbo kan ikke sammenlignes, dette er rett og slett organisk nytelse av fossilt brennstoff - rendyrket pornografi for bensinhoder...

AMG har alltid vært brutalt - jeg husker fortsatt da vi sto på utsiden av testlaboratoriet i Affalterbach og kikket inn gjennom glassruten på to monstermotorer som ladet så turboer og kompressorer var rødglødende...

Jeg husker det absurde skyver i V12-motoren som nå stort sett er forbeholdt oljesjeiker med egen brønn i bakhagen. Riktignok pumpes det store mengder med olje opp fra norske havdyp, men vår påtatte norske beskjedenhet gjør at denne supereffektive toliteren passer oss betydelig bedre.

Endelig
Sportsbiler med forhjulsdrift har tradisjonelt vært selve definisjonen på de tre U-ene: Undermotorisert, Understyrt, og Unødvendig.

Det har ikke vært fritt for litt tilsnakk, etter at vårt første møte med A-klasse i test mot resten av kompaktgjengen, ikke var like hjertelig som importøren, selgere og entusiaster skulle ønske seg.

Inntrykket bedret seg betydelig da vi la labbene på A250 som også hadde vært innom AMG for litt kos - etter noen dager med A45 AMG føles det som om det meste er tilgitt – det var ikke helt opplagt.

For med inspirasjon hentet direkte fra SLS, er det mye å leve opp til.

Til tross for navnet er det ikke noen 4,5-liters V8er som sitter under panseret, men en langt mer beskjeden toliters motor, riktignok med twin-scroll-turbo som pumper luft med friske 1,8 bar. Resultatet – i tillegg til en fantastisk eksoslyd – er gassresponsen.

Selv på lave turtall er den imponerende – særlig om du velger å styre girkassa selv, da er den nemlig lynrask.

Ekstremt gledelig
Med det skyvet denne motoren leverer krever det også at resten av bilen henger med, det gjør A45 AMG med klar margin.

Kreftene fordeles via Mercedes 4Matic-system med samme selvfølgelighet som en kokk hakker grønnsaker – du kan enkelt ta den gjennom svingen på tre hjul som alle gjør sitt ytterste for å finne alt mulig tilgjengelig grep.

Dette kommer selvsagt ikke av seg selv, men delvis også som et resultat av at bilen er særdeles stiv. Kjører du denne virkelig aktivt kan det innebære en svak risiko for at du blir godt kjent med din lokale naprapat eller manuell terapeut…

Det som er fortreffelig er styringen, den er både godt vektet og presis og rask når det virkelig begynner å svinge rundt deg.

Favoritt
De nærmeste konkurrentene er heller ikke noen smågutter, både Audi S3 og BMW M135i er aldeles strålende leketøy for de som har pengene.

Men i motsetning til i utlandet, der de to konkurrentene er billigere enn Mercedes, sørger norske avgifter nesten for å utjevne denne forskjellen. I den sammenhengen fremstår A45 AMG som mer rendyrket, hardcore og kompromissløs. Jeg liker det godt – svært godt!

Konkurrenter: BMW M135i og Audi S3.

+ Brutal lyd, bra styring og tøft utseende.

- Knallstivt og relativt ukomfortabelt – om du virkelig bryr deg.

Fakta Mercedes-Benz A45 AMG 4Matic

Motor:

4-sylindret turbo bensinmotor, 1991 ccm.

Effekt:

265 kW (360 hk) v/6000 o/min.
450 Nm v/2250 - 4250 o/min.

LxBxH:

429 x 178/ x 143cm.

Akselavstand:

269,0 cm.

Egenvekt u/fører:

1480 kg.

Bagasjerom:

341 / 1157 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

4,6 sek.

Toppfart:

250 km/t.

Snittforbruk:

0,69 l/mil.

CO2:

161 g/km.

Pris:

Kr 801.600.

Powered by Labrador CMS