Mini Cooper

Mini Cooper S

Mini Cooper S

Mini Cooper S

Mini Cooper S

Mini Cooper S

Mini Cooper S

Mini Cooper S

Mini Cooper S

Mini Cooper S

Mini Cooper S

Mini Cooper S

Mini Cooper S

Mini Cooper S

Mini Cooper S

Mini Cooper S

Mini Cooper S

Mini Cooper

Mini Cooper

Mini Cooper

Mini Cooper

Mini Cooper

Mini Cooper

Mini Cooper

Mini Cooper

Mini Cooper

Mini Cooper

Mini Cooper

Mini Cooper

Mini Cooper

Mini Cooper

Mini Cooper

Mini Cooper

Mini Cooper

Mini Cooper

Mini Cooper

Mini Cooper

Mini Cooper

Mini Cooper

Mini Cooper

Mini Cooper

Mini Cooper

Mini Cooper

Mini Cooper

Mini Cooper / Cooper S

Esset blant småbilene

Det er summen av kjøreopplevelse, ytelser, design og historie som – inn i tredje generasjon – fortsatt gjør Mini unik.

Publisert Sist oppdatert

Går du med planer om å anskaffe den nye Minien som BMW slipper midt i mars, blir du neppe skuffet i møte med virkeligheten. Tredje generasjon innfrir der fans forventer mer plass i kupe, mer plass til bagasje, mer utstyr og høyere ytelse.

Ingen andre biler under fire meter matcher Minis designdetaljer, opplevde kvalitet og kjøreopplevelse. Garantert!

Først kommer Mini Cooper, Cooper S og Cooper D, til sommeren følger One og One D. Deretter utvides modellprogrammet i takt med behovet for å skifte ut de mange variantene som etter hvert utgjør Mini-familien.

Prisene for volumvariantene endrer seg minimalt. Rimeligste Mini med 75 hk går opp 600 kroner til 192.700 kroner, Cooper ned med de samme 600 kronene til 222.100 kroner.

Biler med automatgir får imidlertid en betydelig prisreduksjon – noe som skyldes at de nye girkassene er vesentlig mer effektive enn forgjengerne når det gjelder CO2-utslipp. Slikt belønnes som kjent av det norske avgiftssystemet.

Tuftet på historie
Mini gjør mye ut av historien. Samtidig har denne opprinnelig ur-britiske bilen aldri vært mindre britisk enn nå som den både skal dele plattform og motorer med BMWs egne biler hvor 2-serie Active Tourer blir den første. Flerbruk sikrer BMWs bunnlinje.

Sånn sett har Jon Winding-Sørensen helt rett når han her på BilNorge skriver at Mini i BMWs eie har beveget seg ganske langt vekk fra originalen og Sir Alec Issigonis tanker om og drømmer for Mini.

LES: Hva ville Issigonis sagt?

Selger bra
Men hvem bryr seg, 14 år etter at originalen forsvant ut av produksjon?

BMWs Mini ruller trygt på egne hjul med 2,7 millioner produserte biler. Så spiller det sannsynligvis knapt noen rolle for dem BMW henvender seg til med Mini om den bygges i England, Østerrike eller snart også i Nederland.

Satt ved siden av hverandre ser den nye bilen diger ut, med lengde på 3,82 meter, hele 77 cm lengre enn originalen.

Men å kalle den voksen etter nåtidens krav blir å ta hardt i. Mini Hatch er fortsatt bilen du som voksen kler på deg om du insisterer på å sitte i baksetet, og knapt får av deg når du skal ut igjen. Derfor kommer den, kanskje allerede mot slutten av året, også med fire dører, økt lengde og bedre beinplass bak.

SE: Spionbilder av 5-dørs Mini

Lang plukkliste
Foran derimot ruver plassen med mulighet til å forlenge sitteputen på ekte BMW-vis. Økt bredde (4,4 cm) bidrar til mer luftig kupe og bagasjeromsvekst med 51 liter til 211 liter gir i det minste plass til helgebagasjen, uten å måtte legge ned bakseteryggene.

Om du hører med blant de 5281 som siden høsten 2000 har kjøpt ny Mini, så fortvil ikke over at farten ikke lenger kan leses av i den store klokka midt i bilen. Den inneholder nå infoskjerm, den største på 8,8 tommer. Fartsmåler og turteller befinner seg der det gjør på de fleste biler.

Headupdisplay, radarstyrt konstantfartsholder, fotgjengervarsling og automatbremsing i byfart hører med blant nye førerstøttesystemer sammen med parkeringshjelp. Dessverre opererer Mini med premium priser på innholdet i godteposen.

Klassens beste på veien
Førsteinntrykket etterlater en bil hvor kjøregledens proporsjonalitet øker med motorkraften. Selv ikke 192 hk i Cooper S (opp fra 184 i utgående) oppleves overmotorisert fordi komfort balanseres bedre mot ytelser enn i forgjengeren. Dette er bare gøy fra start til mål.

Cooper med 136 hk (opp fra 122) er heller ikke noen sinke i trafikken der den sprinter til 100 km/t på 7,9 sekunder.

Sett i forhold til norske fartsgrenser er det betimelig å spørre om 56 ekstra hk fra Cooper til Cooper S er verd pristillegget på 93.000 kroner. 222.100 kroner holder til terningkast seks for denne varianten.

Tre sylindere
BMWs nye motorfamilie til Mini og egne modeller, har alle 0,5-liters volum per sylinder, uansett om de har tre- fire- eller seks sylindere.

BMW hevder dette gir lavest friksjon og best mulig ytelser i forhold til forbruk og utslipp inn i framtiden. Typisk for motorene er høye ytelser ved lave turtall.

Mot å etterlate en ekstra slant legger Mini inn Driving Modes som gir mulighet til å velge mellom komfort og sportslig oppsett hvor både understell, gass, styring og eventuelt automatgir tilpasses den valgte innstillingen.

Særlig på Cooper S var forskjellen betydelig i retning mer sportslighet.

Konkurrenter: Audi A1, kanskje Citroen DS3 og Opel Adam.

+ Lekker og underholdende småbil.

- Premium pris på ekstrautstyret.

Fakta Mini Cooper:

Motor:

3-sylindret bensinmotor, 1499 ccm.

Effekt:

100 kW (136 hk) v/4500 o/min.
220 Nm v/1250 o/min.

LxBxH:

382/173/141 cm.

Akselavstand:

250 cm.

Egenvekt:

1085 kg.

Bagasjerom:

211 l.

0-100 km/t:

7,9 sek.

Toppfart:

210 km/t.

Snittforbruk:

0,45 l/mil.

CO2:

105 g/km.

Pris:

Kr. 222.100.

Veil. priser:

One

75 hk

Kr. 192.700

One Diesel

95 hk

Kr. 200.900

One

102 hk

Kr. 200.300

One (A)

102 hk

Kr. 223.700

Cooper D

116 hk

Kr. 224.100

Cooper D (A)

116 hk

Kr. 248.200

Cooper

136 hk

Kr. 222.100

Cooper (A)

136 hk

Kr. 246.300

Cooper S

192 hk

Kr. 315.100

Cooper S (A)

192 hk

Kr. 326.600

Powered by Labrador CMS