Toyota FV2 Concept

Toyota FV2 Concept

Toyota FV2 Concept

Toyota Aygo

Toyota Aygo

Toyota Aygo

Toyota Aygo

Toyota Aygo

Toyota Aygo

Toyota Aygo

Toyota Aygo

Toyota Aygo

Toyota smiler igjen

Toyota tjener penger i Europa igjen. Og holder fast på målet om 1 million biler i regionen. Dessuten satte de Genève-rekord i ikke-fotogen presentasjon.

Publisert Sist oppdatert

Jeg har lenge beundret asiatene, og først og fremst japanerne, for deres såkalte avvikende forretningsår.

Er det nå så smart slik vi gjør, å foreta de siste krampaktige forretningsdisposisjonene oppunder jul, med masse distraksjoner og halv arbeidsinnsats rund baut, for så å føre bøkene i de slitsomme bakrus-ukene etter nyttår?

Er det ikke det som burde vært avvikende, og Asias 31. mars-avslutning som skulle vært normalen? Da har man hodet kaldt igjen, og folk har tid til å kjøre den 13. måneden under full kontroll. For ikke å snakke om hvor mye bedre det er for revisorene å jobbe når dagslyset begynner å trenge på igjen.

God vekst
Tenkte jeg - da Didier Leroy orienterte om Toyotas situasjon i Europa. Han er president for Toyota i Europa og kunne ikke si noe om årsresultatet, for vi er jo ikke ute av mars ennå.

Men han kunne si at i de tre første kvartalene hadde de økt fortjenesten med mer enn 50 prosent, til 327 millioner euro, og selv om de bare går break even i inneværende kvartal (og hvorfor skulle de ikke gjøre det bedre enn som så?), er de allikevel i ferd med å avrunde sitt beste år siden 2007/08.

«Resultatet blir bedre enn selv vi håpet på, det skyldes ikke minst vårt nye interne kost-regime», sa han.

Han ga også klar melding om at selv om målet om 1 million solgte biler i regionen (hele EU, vi andre pluss Tyrkia og Russland, til sammen 56 land) i 2015 står fast, vil han ikke presse frem det for enhver pris. «Bærekraftig vekst i fortjenesten er en nøkkel», sa han.

Og la til, med en liten finte til særlig sine amerikanske kolleger, at «Dette viser jo ganske klart at det går an å tjene penger i Europa».

Akkurat det er en kode verken GM eller Ford har klart å knekke etter kneika.

Hva mer?

Ny småbil
Jo, Toyota viste også sin Aygo, med årets underligste front. Hadde fronten vært lakkert hvit, i stedet for i krom, og resten av bilen blå, ville jeg sett det som et innslag foran avstemning om hvorvidt Skottland skal bli «fritt».

Et stort kryss midt i fleisen er kanskje sjarmerende, men litt for punk for meg.

Det var Citroën som skåret høyest på trynefaktoren i den trillingkampen.

Og så hadde altså Toyota sin futuristiske FV2 der. Nå i lukket utgave, den så ut som et egg med to hjul på midten og et singel i hver ende.

Gjør den skinnende svart, sett den på et like skinnende svart underlag, og pøs på med spoter fra alle kanter.

Da har du ingen grunn til å sparke PR-folkene dine fordi det kom så få bilder av den i bladene!

Hybrid i vekst
FV er så fremtid at den for lengst har passert hybrid-stadiet. Men – for å komme tilbake til sjefen – Leroy kunne fortelle om en skikkelig hybrid-økning i Europa. 156.000 slike ble solgt her i fjor, opp 43 prosent. Med andre ord er hver femte nye Toyota i Europa en hybrid-modell.

Men de regner faktisk med, på sikt, at forholdet skal bli en til en. Samtidig som de altså står på startstreken til å lansere en storskala, kommersiell brenselcellebil.

Kanskje det også har litt med profitt å gjøre? Å ligge forsiktig i forkant?

Powered by Labrador CMS