Rolls-Royce Ghost Series II
Rolls-Royce Ghost Series II
Rolls-Royce Ghost Series II
Rolls-Royce Ghost Series II
Rolls-Royce Ghost Series II
Rolls-Royce Ghost Series II
Rolls-Royce Ghost Series II
Rolls-Royce Ghost Series II
Rolls-Royce Ghost Series II
Rolls-Royce Ghost Series II
Rolls-Royce Ghost Series II
Rolls-Royce Ghost Series II
Rolls-Royce Ghost Series II
Rolls-Royce Ghost Series II
Rolls-Royce Ghost Series II
Rolls-Royce Ghost Series II
Rolls-Royce Ghost Series II
Rolls-Royce Ghost Series II
Rolls-Royce Ghost Series II
Rolls-Royce Ghost Series II
Rolls-Royce Ghost Series II
Rolls-Royce Ghost Series II
Rolls-Royce Ghost Series II
Rolls-Royce Ghost Series II
Rolls-Royce Ghost Series II

Forsiktig Rolls-volusjon

Ghost, minstemann i Rolls-Royce-familien får en lettere oppgradering. Det skal selvsagt i minst mulig grad synes – bare være der.

Publisert Sist oppdatert

Inngangsbilletten til nytt Rolls-Royce-eierskap blir nå Ghost Series II, en noe oppgradert minstemann – om man kan kalle en bil nesten fem og en halv meter lang for det.

Ghost ble lansert i 2009, som et alternativ til Rolls-eiere som kanskje foretrakk å kjøre selv. I fjor kom coupé-utgaven, Wraith, og nå pusses Ghost opp nok til å fortjene «Series II»-merkenavnet.

Utvendig har det skjedd litt. Nye frontlykter (lånt av Jeep Grand Cherokee?) og en pyntelist på panseret skal utstråle en mer «dynamisk visuell signatur». Små endringer på støtfangere og litt krom skal få bilen til å se større og mer moderne ut.

Ingen fingeravtrykk
Innvendig har det skjedd litt mer. Nye seter både foran og bak gir flere justeringsmuligheter, og baksetene kan konfigureres til «lounge mode», hvor de er vinklet noen grader mot hverandre. For en «mer intim setting» og «forenklet kommunikasjon», selvsagt. Gjerne mens massasjeprogrammet går.

Instrumentene har fått en liten overhaling, det samme har det analoge uret i dashbordet.

Mellom forsetene sitter «Spirit of Ecstasy Rotary Controller» – iDrive på BMWsk – som gjør at man slipper en heslig berøringsskjerm. Slike skjermer gir bare «skjemmende fingeravtrykk i øyehøyde», og hører ingensteds hjemme i en Rolls-Royce.

Teknologisk og drivlinjemessig er det ingen store ting å notere. Motor og girkasse beholdes som før, men alle Ghost Series II får GPS-styringsfunksjonen på girkassen. Denne funksjonen, som vi kjenner fra BMW, bruker GPS til å vite om bakker, svinger og kryss, slik at bilen «velger riktig gir før rundkjøringen».

Små endringer i demperoppsettet skal sørge for at Ghost virkelig er «en oase av ro i en frenetisk businessverden», som Rolls-Royce selv sier det.

Powered by Labrador CMS