-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Skogens bil
En bybil bygget av finsk skog, ved hjelp av finske studenter. Man finner mye spennende i Genève.
UPM er et stort finsk konsern som driver med skog på en moderne måte. Så moderne at nå forsøker de å bygge bil av den.
Bilen kommer fra sentrum for operasjonen, Helsingfors, men du finner UPM i 65 land. De produserer i 14 av dem, har 21.000 ansatte og omsatte for mer en 10 milliarder euro i fjor.
Finland er mer enn Nokia!
Og skog er åpenbart mer enn tømmer og flis. Listen over materialer som UPM lager fra fornybar basis (skog), er enorm. De sier at omtrent alle plastmaterialer i dag kan erstattes av fiberbasert biomaterialer, og det er det de ønsker å vise i et så lite skogdriftorientert miljø som en bilutstilling.
Til gjengjeld møter de bilfolk her, og er det noe slike mennesker er interessert i akkurat nå, så er det lettere materialer. UPM sier at den lille bybilen de viser her er 180 kg lettere enn om det hadde brukt konvensjonelle plastmaterialer.
Tømmerhoggerne gikk til Helsinki Metropolia Univerisitetet og ba om hjelp til å konstruere og bygge bilen, og de gikk til staten for å få litt funding for prosjektet.
Denne skolen har bygget biler før, jeg var der for snaue 10 år siden og kjørte en ganske morsom åpen og veldig gul to-seter. Men nå var det mer seriøst. Bærekraftig Bybil.
Mens medstudentene i salen ved siden av bygget racerbil til Formel Student, kastet en annen gruppe seg over denne jobben. (Høres gøy ut å være student der).
De studerte materialene UPM kunne stille til disposisjon, de gjorde alt konstruksjonsarbeidet og de designet den muntre lille bilen.
Jeg fikk en tur rundt den og lærte om UPM Formi som kan brukes til for eksempel utvendige karosseriplater eller gulv eller paneler, det er et biokomposit-materiale der så mye som 50 prosent av oljebaserte materialer er erstattet av fiber fra forresten.
Og om UPM Grada, som simpelthen er en fiberbasert form for tre som imidlertid lar seg termo-forme i de mest utrolige fasonger. Det kan brukes både til strukturelle formål og til ren interiørdekorasjon.
Og om Raflatac, som er en folie med løsningsfrie klistre-egenskaper. I stedet for lakk, for eksempel.
Og jeg lærte om UPM BioVerno, som er et flisbasert drivstoff for dieselmotorer. Sånn som den 1,2-liters maskinen som sitter i denne bilen.
«Uendelige muligheter» sa Elsa Nilsson. Hva annet kunne hun si som UPMs kommunikasjonssjef?
Men var jeg imponert? Ja! ikke minst av hva disse unge studentene har fått til.