Galleri MAD
Galleri MAD
Galleri MAD
Galleri MAD
Galleri MAD
Galleri MAD
Galleri MAD
Galleri MAD
Galleri MAD
Galleri MAD
Galleri MAD
Galleri MAD
Galleri MAD
Galleri MAD
Galleri MAD
Galleri MAD
Galleri MAD
Galleri MAD
Galleri MAD
Galleri MAD
Galleri MAD
Galleri MAD
Galleri MAD
Galleri MAD
Galleri MAD
Galleri MAD
Galleri MAD
Galleri MAD
Galleri MAD
Galleri MAD
Galleri MAD
Galleri MAD
Galleri MAD
Galleri MAD
Galleri MAD
Galleri MAD
Galleri MAD
Galleri MAD
Galleri MAD
Galleri MAD
Galleri MAD
Galleri MAD
Galleri MAD

Galleriet med det rare i

Designsjefer er ofte de aller mest travle på en bilutstilling. Men i Genève kan du møte dem alle sammen. Smilende og avslappet. I Galleri MAD.

Publisert

For ordens skyld. Gallerinavnet er ikke MAD for MAD. Initialene står for Mechanical Art Devices.

For meg heter stedet egentlig Galleri Overraskelse.

Man vet aldri hva man finner der.

Hummer og kanari
Sist fant jeg en trekkopp-maskin med klappende hender, enorme timeglass fra Marc Newson, spilledåser fra en sveitsisk kvalitetsprodusent, men denne gangen var de formet som romskip, og lamper fra en tysk kunstner – de så ut som de hørte til gamle dampmotorer.

«Hele poenget er at gjenstandene på en eller annen måte må ha en mekanisk eller maskinfremstilt assosiasjon – men det må for all del ikke gå ut over håndverket», sier sjefen, Maximillian Büsser.

Han vet hva han snakker om. Han var i sin tid salgsdirektør for en av verdens ledende edelklokke-pushere. «Men det var på vei hjem i flyet fra Singapore en gang jeg plutselig begynte å lure på hva dette egentlig var for no’» forteller han.

Glimt i øyet
Så han hoppet av, begynte for seg selv og lanserte et klokkemerke som het MB&F. Fantastiske tidsmaskiner, med masse stil og ironi. En ser ut som fastbacken på en Lamborghini, en annen har «øyne» som en frosk.

Noen er tatt så langt at en tilfeldig beundrer ikke kan være helt sikker på om det eksklusive super-uret ditt bare er en flip fra en eller annen Taiwansk tivoligave-produsent eller om det er ekte vare. Og om det i så fall har gått helt i ball for deg, siden du har kjøpt en.

«Det er det som er poenget. Ikke noe skal være obvious – dette skal være noe som de få kan nyte og som ingen skal flashe» er et av budskapene.

Det med «&F» i klokkenavnet viser litt av anarkisten. Klokkemerket er initialene til Max Büsser & Friends, og alle de opprinnelige «friends» har han bilder av på galleriveggen.

Røper underleverandører
De eksklusive merkeklokkemakerne i Genève-området vil jo gjerne bygge opp myten om at alt er laget i Huset, at alt, safirglass, rem, urhus, blueing’en – alt er produsentens egen tradisjonsrike spesialitet.

Sannheten er at det er en skog av fantastisk dyktige håndverkere og spesialister i Genève-området som alle leverer til alle produsenter, men med strenge kontrakter på ikke å sladre. Man må jo ikke ødelegge myten.

Büsser hentet dem frem, satte navn på dem og viste bilder av dem og fortalte hva de virkelig kunne. Den etablerte industrien syntes ikke det var morsomt.

Aktivt galleri
Men klokkene ble en suksess og gir ham blant annet mulighet til å drive dette galleriet - der han samler utrolig spennende ting og kunstnere/produsenter – helt etter eget hode.

«Snart blir det en spesialutstilling med gamle optiske instrumenter – de har jo nettopp den presise følelsen jeg ønsker å formidle»

Og der står altså nydelig små skulpturer bygget opp av en million bittesmå tannhjul sammen med to håndbygde motorsykler fra New York, sykler med et solid innslag av kjøkkenutstyr, dersom du ser godt nok etter.

Noe er særdeles kostbart, noe koste nesten ikke no’. Stedet er fantastisk både hyggelig og spennende – og, som jeg sa, det er der man treffer de som ikke har tid til å møte deg på Genève-utstillingen.

Powered by Labrador CMS