Ny VW Golf Sportsvan

Ny VW Golf Sportsvan

Ny VW Golf Sportsvan

Ny VW Golf Sportsvan

Ny VW Golf Sportsvan

Ny VW Golf Sportsvan

Ny VW Golf Sportsvan

Ny VW Golf Sportsvan

Ny VW Golf Sportsvan

Ny VW Golf Sportsvan

Ny VW Golf Sportsvan

Ny VW Golf Sportsvan

Golf Sportsvan: Store vindusflater

Golf Sportsvan: Forskjellig førermiljø fra Golf

Golf Sportsvan: Stort lastevolum

Golf Sportsvan: Baksetene kan lengdereguleres individuelt inntil 18 cm.

Golf Sportsvan: Er snart i Norge

Golf Sportsvan: Ulike kjøreprogrammer

Golf Sportsvan: Naturligvis har bilen parkeringshjelp

Golf Sportsvan: Snart/stoppknapp

Golf Sportsvan: En liten knapp regulerer chassisoppsettet

Golf Sportsvan: Adaptiv cruisekontroll

Golf Sportsvan: Blindsonevarsling

Funksjon framfor form

Når funksjon betyr mer enn form presser Golf Sportsvan seg fram som det fornuftige valget.

Publisert Sist oppdatert

VW Golf har vært en vinner i 40 år. Men ikke alle synes bilen er praktisk nok, og noen kan ikke fordra stasjonsvogner. Det er her Golf Sportsvan kommer til unnsetning for dem som likte Golf Plus og som liker å sitte høyt som i en SUV uten å kjøre SUV.

Sånn sett er Sportsvan fornufts-Golfen som produktsjef Jan Tore Kopperud hos importøren Harald A. Møller tror 15 til 20 prosent av kundene kommer til å velge.

Dette er altså en tvers gjennom ekte Golf uten å være det. All teknikk er lik, utstyrspakkene inneholder det samme, men ingen karosserideler og knapt noen fra interiøret kan overføres mellom de to modellene.

Det nye dashbordet med naviskjerm løftet nærmere frontruten antar vi også vil bli å finne i neste Tiguan og Touran.

Hvordan er den å kjøre?
Til å være et høybygg oppfører bilen seg bedre enn forventet på veien. Kombinasjonsøvelsen komfort og kjøredynamikk gjennomføres med stil.

Den høye sitteposisjonen appellerer trolig tungt til sølvgenerasjonen, men VW hadde også unge familier i tankene under utviklingen av bilen.

For 9500 kroner ekstra leveres Sportsvan med adaptivt understell som inneholder demping i komfort-, normal- og sportsmodus. Pakken har også kjøreprofilprogram.

Hva er under panseret?
Tre bensinmotorer (85, 110 og 150 hk) er aktuelle for Norge sammen med to dieselmotorer (110 og 150 hk). Alle motorene tilfredsstiller kommende europeiske avgasskrav (Euro 6).

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=42191Les også: Så vill kan en Golf bli

Naturligvis bygges bilen med den klassiskske Golf-motoren (nå 1,4 l/125 hk), men denne droppes til fordel for 150 hk på grunn av liten prisforskjell.

Hva gjør den spesiell?
Egentlig ganske lite, men nettopp derfor er Golf Sportsvan interessant som bruksbil for mennesker som er mest opptatt av å løse alle de daglige og trivielle transportbehovene.

Vi nevnte den høye sittestillingen som et pluss. Legg til muligheten for inntil 18 cm lengderegulering av baksetet samt at bagasjeromsgulvet kan justeres i flere høyder.

Endelig har VW funnet plass til oppvarmet ratt. Naturligvis inneholder ekstrautstyrsprogrammet også radarstyrt cruisekontroll.

Blindsonevarsling i 180 graders bredde inntil 40 meter bak bilen gjør ryggingen sikrere.

Hva er bilens svakheter?
Den fikse løsningen fra Golf Plus med mulighet til å legge ned ryggen på passasjersetet foran er borte. Ei heller kan bilen leveres med 4x4 slik som Suzuki SX4 og Mercedes B-klasse, men 4x4 kan komme om markedet roper høyt nok.

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=42050Les også: 30 millioner VW Golf på 40 år

230 volt strømuttak i baksetet er kjekt på biler som denne. Heller ikke det har Golf Sportsvan.

Hvem passer den for?
Alle som trenger en funksjonell bil.

Hva koster den?
Ta prisen på en helt vanlig Golf stasjonsvogn og du har prisen på Golf Sportsvan. Fra 251.800 kroner for å spesifisere litt nærmere.

Konkurrenter?
Alle andre små flerbruksliknende biler som Mercedes B-klasse, BMW 2-serie Active Tourer, Opel Meriva, Skoda Yeti, Ford C-Max og Suzuki S-Cross, for å ha nevnt de viktigste.

Når til Norge?
Lanseres sist i juni. Mål om å selge 1000 biler i år.

Powered by Labrador CMS