-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ikke helt perfekt
Mercedes S500 Plug-in Hybrid viser lovende takter, men har noen småting å rydde opp i.
Hva slags bil er dette?
Mercedes S500 Plug-in Hybrid er Mercedes’ første ladbare hybrid. Dette er den virkelige pangstarten på prosjektet som skal sørge for at hele modellrekken til Mercedes er hybridifisert innen 2017 – unntatt de to minste modellene; A- og B-klassen. B-klassen kommer riktignok i hel-elektrisk versjon om ikke lenge.
Den elektriske B-klassen har drivlinje fra Tesla. Mercedes har en eierandel i Tesla, og leverer også enkelte deler til Model S.
S500 Plug-in Hybrid er derimot et Mercedes-prosjekt, her er ikke Tesla involvert i det hele tatt.
Motor og drivverk:
Det største kraftverket i bilen er en V6-motor på 333 hestekrefter. En elmotor mellom bensinmotoren og girkassen gir ytterligere kraft, og sammen leverer de 442 hestekrefter til bakhjulene. Firehjulsdrift er ikke mulig på S500 Plug-in Hybrid.
Girkassen er Mercedes’ velkjente 7-trinns-kasse – som girer akkurat så glatt og mykt vi forventer av en slik bil.
Hva skiller den fra andre modeller i luksusklassen?
For det første at ingen andre leverer ladbare hybrider. Lexus LS600h var tidlig med hybridteknologi, men den lades kun av egen kjøring – ikke av stikkontakten i veggen.
I tillegg er S-klassen i en klasse for seg selv hva gjelder interiør- og kjørekomfort. Ingen andre leverer en så behagelig atmosfære som S-klasse – uavhengig av motorisering. Materialkvalitet og kjøreopplevelse er virkelig en limousin verdig.
Les også prøvekjøringen av S350.
Hvordan er den å kjøre?
Helt super. Hybridløsningen fungerer greit, men kjøring på ren strøm er veldig begrenset. På papiret skal den rekke 33 kilometer, men med full power på klimaanlegg, navigasjon, setemassasje og alt annet en S-klasse har å by på, ryker batterikapasiteten fort.
Overgangen fra strøm til bensin merker man lite til, men enkelte ganger kommer det en liten dunkelyd fra drivverket – det burde ikke være tilstede i en S-klasse.
Men 442 hestekrefter lar seg kjenne ute på veien. Skyvet er flott, og nærmer seg det man opplever i en «vanlig» S500. Men V8-lyden er selvsagt ikke å høre.
Hvem passer den for?
Alle som vurderer S-klasse, burde ta en kikk på Plug-in Hybrid. Kanskje kan den spare deg for noen kroner ved bykjøring, eller kanskje man bare har lyst på bensinfølelsen fremfor dieselfølelsen. Prishoppet opp til V8-S500en er betydelig.
Og uansett hvilken S-klasse man går for, er det biler som egner seg utmerket til langkjøring.
Konkurrenter:
Det finnes konkurrenter til denne bilen, men ikke med tilsvarende drivlinje. Allerede nevnte Lexus LS600h er en «gammeldags» hybrid, mens BMW 7-serie, Audi A8 og Jaguar XJ alle stoler på tradisjonelle forbrenningsdrivlinjer enn så lenge.
Dette liker vi:
Dette er fortsatt en S-klasse, så interiør, utstyr, kjøreopplevelse og den generelle stemningen rundt bilen er fortsatt slik det skal være. Plug-in Hybrid kommer for øvrig kun i lang utgave – så langbente Mercedes-passasjerer behøver ikke bekymre seg for bakseteplassen.
Dette liker vi ikke:
Firehjulsdrift er ikke mulig med denne hybridkombinasjonen, Magic Body Control er forbeholdt V8- og V12-motorene og rekkevidden på ren elektrisk kjøring er veldig kort. Batteriene stjeler mye bagasjeromsplass!
Pris: | kr. 1.260.000 |
Motor: | 6-sylindret dobbelturbo bensin, 2996 ccm |
Samlet effekt/ | 325 kW (442 hk) |
Gir: | 7-trinns automat |
LxBxH: | 523/190/150 cm. |
Akselavstand: | 317 cm |
Vekt m/fører: | 2215 kg |
Bagasjerom: | 395 l. |
Aks. 0-100 km/t: | 5,2 sek |
Toppfart: | 250 km/t |
EU snittforbruk: | 0,28 l/mil |
CO2-utslipp: | 65 g/km |
Produksjonsstart: | Desember 2014 |