Suzuki Vitara
Suzuki Vitara
Suzuki Vitara
Suzuki Vitara
Suzuki Vitara
Suzuki Vitara
Suzuki Vitara
Suzuki Vitara
Suzuki Vitara
Suzuki Vitara
Suzuki Vitara
Suzuki Vitara
Suzuki Vitara
Suzuki Vitara
Suzuki Vitara
Suzuki Vitara
Suzuki Vitara
Suzuki Vitara
Suzuki Vitara
Suzuki Vitara
Suzuki Vitara
Suzuki Vitara
Suzuki Vitara
Suzuki Vitara
Suzuki Vitara
Suzuki Vitara
Suzuki Vitara
Suzuki Vitara

Ny Vitara løfter Suzuki

Suzukis Frank Dunvold ser for seg nok et løft for Suzuki og har som årlig mål å selge 2500 Vitara.

Publisert Sist oppdatert

– Nye Vitara er perfekt for oss. Den er en moderne SUV med firehjulsdrift, bensin- og dieselmotor, automatgir, god bakkeklaring og gunstige CO2-tall, sier en opprømt Frank Dunvold.

Importørdirektør Dunvold tror det årlig skal være mulig å selge 2500 av Vitara.

Bilen er basert på iV-4 Concept som vi møtte i Frankfurt i 2013 og som vi tittelerte som en ny "Norges-bil".

– Husk at Vitara har historisk vært Suzukis viktigste bil, og vi gleder oss til å få ny modell på plass utpå ettervinteren, sannsynligvis i mars, fortsetter Dunvold.

Etter flere tunge år, startet i fjor et forsiktig salgsløft for Suzuki med ungarskbygde SX4 S-Cross. I løpet av få måneder etablerte modellen seg som en storselger i klassen for kompakte crossovermodeller. I 2014 står SX4 S-Cross for rundt tre firedeler av Suzukis samlede personbilsalg i Norge.

TEST: Suzuki SX4 møter Mitsubishi ASX

Vitara har til nå vært en forholdvis røft bygd firehjulstrekker. Det endres med ny modell.

To brødre
Produksjonen flyttes fra Japan til Ungarn hvor Vitara nå blir storebroren til, og en røffere variant av, SX4 S-Cross.

Plattformen, motorene og deler av drivlinjen blir identisk. Det betyr 1,6-liters motorvolum både i bensin- og dieselmotoren, og begge yter 120 hk. Bensinvarianten kommer med automatgirkasse fra lansering, mens dieselmotoren automatiseres litt senere.

Dermed gjør Suzuki akkurat som Nissan. Før var Nissan Qashqai og X-Trail to ganske ulike bilmodeller. Nå er den ene storebroren til den andre – og teknikken i hovedsak lik. På den måten sparer produsentene penger både ved utvikling og i produksjon.

Tror på diesel
Dieselmotoren i Vitara kommer fra Fiat og slipper ikke ut mer enn 111 gram CO2/km mens utslippet fra Suzukis egen bensinmotoren ender rundt 130 gram/km.

Mens 93 prosent av SX4 S-cross-kundene velger bensinvarianten, tror Dunvold at fordelingen blir mer 50/50 for Vitara, ikke minst fordi den er mer SUV, bygd for røffere kjøring og ikke minst for å trekke tyngre lass.

Vitaras historie går tilbake til 1988. Bare i dette århundret er det solgt 15.622 Vitara som personbiler og 6.633 som varebil i Norge. Bilen er også solgt rundt i verden som blant annet Chevrolet og som Mazda Proceed Levante.

Powered by Labrador CMS