Bugatti Veyron

Bugatti Veyron

Bugatti Veyron

Bugatti Veyron

Bugatti Veyron

Bugatti Veyron

Bugatti Veyron

Bugatti Veyron

Bugatti Veyron

Bugatti Veyron

Bugatti Veyron

Bugatti Veyron

Bugatti Veyron

Bugatti Veyron

Bugatti Veyron

Bugatti Veyron
Det ble bygget en rekke forslag til Veyron-form før produksjonen kom i gang. Dette har du ikke sett før. Utformet av Walter de Silva, som i dag er designsjef for hele VW-Gruppen.

Ny Veyron? Det haster

Bugatti går inn i det nye året, med de siste 8 Veyron klar for salg. Det begynner å haste hvis du vil bli eier, men det er noe du kanskje bør vite først.

Publisert Sist oppdatert

Det virker egentlig ganske utrolig når man tenker tilbake, men det er altså ti år siden vi møtte den første produksjons-Veyron fra Bugatti.

Mer enn 1000 hestekrefter, et særdeles kompakt utseende komplett ulikt alle andre superbiler og en ekstrem oppbygging av alle faktorene rundt merket (Bugattis gamle slott nyoppusset og flunkende ny «fabrikk» bygget på Bugattis gamle eiendom i Molsheim) gjorde inntrykk.

Dessuten gjorde navnet inntrykk – jeg kunne ikke begripe hvorfor de kalte flaggskipet opp etter et av de største nullene i Bugattis enorme racing-historie.

Seiglivet
Opprinnelig fikk vi beskjed om at det skulle bygges 300 av disse bilene, men etterpå dukket det opp en ekstra rasjon på 150 Roadstere.

Det er de takløse det fremdeles er åtte igjen av. Og siden det er mer enn et halvt år siden vi fikk beskjed om at de hadde 15 igjen, kan vi nok regne med at vi har passert første halvpart av 2015 før eier nummer 450 har meldt seg.

Sannsynligvis kan vi nok regne med en og annen spesiell farvel-og-adjø-versjon igjen også, slik Bugatti har vært så flink til å vise de siste årene.

Men før du helt bestemmer deg for å kaste deg uti det, er det et par ting du skal vite. Ifølge Carl Hartley, som vel har solgt flere brukte superbiler enn noen andre, er det enkelte detaljer ved Bugatti-eierskapet som er verdt å tenke over.

Dyrt vedlikehold
For eksempel restverdien. Hartley kan finne brukte Bugattier for rundt 650.000 pund – inngangsprisen var over en million, så der hvor andre eksklusive über-biler kanskje øker i verdi, har Bugatti ramlet med 35 prosent allerede.

Ikke fordi de er slitne, det er ekstremt sjelden å se en Bugatti med mer enn 10.000 km på klokka, disse lever beskyttet i et oppvarmet, aircondisjonert Motor Home.

Men at de ikke har gått noe betyr ikke at de har hatt minimale driftsutgifter. Bugatti krever årlige servicegjennomganger – det skal ikke mye til før den regningen kommer på 100.000 pund, sier Hartley til engelske Autocar, «og her har jeg også en Ferrari Enzo – den høyeste serviceregningen på den har vært 1400 pund», føyer han til.

Lang reise
Bilen må til fabrikken i Molsheim for å få utført den årlige servicen, bare transporten koster en del, spesielt for eiere i Kina eller USA. Og de nekter å ha noe med bilen din å gjøre dersom du ikke utfører ordre.

«Dersom fabrikken sier at du trenger nye dekk, ja så trenger du nye dekk, og de koster over 50.000 kroner for hvert hjørne» forteller Hartley. «Og etter hvert tredje dekksett trenger du nye felger – de koster 500.000 kroner».

Hyggelig av en bruktbilselger å informere om slikt på forhånd – disse vilkårene gjelder selvfølgelig for en annenhåndseier også.

Og etter at de siste åtte er solgt?

Da kan vi sette oss tilbake og vente på den nye Chiron, med 1500 hester og enda bedre enn Veyronens til 100 på 2,5 og mer enn 400 km/t.

Og sikkert enda høyere årlige servicepriser.

Powered by Labrador CMS